Annons

ssd eller inte?

Funderar på att inhandla denna hårddisk till min dator: http://www.proshop.se/Haarddisk/Corsair-Force-GT-F120-120GB-SSD-2281735.html . Undrar dock om det är värt att ha ssd? Blir datorn märkvärt snabbare? Eller är det något som man inte märker av?

Har Du systemet på SSD så kommer det bli betydligt snabbare uppstart t.ex..
Tyvärr är priset fortfarande för högt för att ha det som lagringsmedium men nog tusan märker Du av skillnaden.

Funderar på att inhandla denna hårddisk till min dator: http://www.proshop.se/Haarddisk/Corsair-Force-GT-F120-120GB-SSD-2281735.html . Undrar dock om det är värt att ha ssd? Blir datorn märkvärt snabbare? Eller är det något som man inte märker av?

Det kommer gå snabbare.
När du jobbar med tunga grejer mot hårddisken så lägger datorn mycket tid på att skicka över data. Med en ssd går läsandet/skrivandet mycket snabbare vilket märks mer ju större filer du jobbar med.
Redigerar du bilder kanske du inte märker en jättestor skillnad. Redigerar du Full HD-film så gör du det. Hur mycket du märker beror helt enkelt på vad du använder datorn till.

- De enklare modellerna läser omkring 250 MB/sekund (2011) vilket är cirka 4 gånger så snabbt som de vanligaste typerna av hårddiskar.
- Söktiden eller åtkomsttiden är mycket låg, omkring 0,1 millisekunder vilket är ungefär 100 gånger snabbare än hos mekaniska hårddiskar.

jag har just satt in en samsung 830 120Gb i min dator och tycker att den blev klart snabbare både vid uppstart av datorn och uppstart av program detta trots att jag bara kör sata 2 på den.
kom bara ihåg att om du inte har ett moderkort som stöder sata 3 direkt från chipset så så kör den på sata 2 kontakten använd inte ev extra sata 3 chip som tex många p55 chipset har tex marvel det har bla mitt msi bord men det rekomenderas inte att använda den kontakten.

Jag kör oxo SSD på systemdisken och är mycket nöjd, det är en bra investering. Enda irritationsmomentet är väl att jag relativt ofta måste flytta data (foto, video m.m) till extern disk eftersom jag fyllt systemet, men jag kör snabb eSATA till externa diskar.

Jag tror att få som har SSD vill byta tillbaka. Jag har SSD både på jobbet och hemma. På jobbet kan man nog räkna hem extrakostnaden på uppstartstiden relativt snabbt. Det gäller hemma också eftersom jag hellere gör annat än väntar på datorn.

Jag har också bra erfarenheter av att använda SSD till systemdisk - både på stationärt och bärbart. Det är snabbare uppstart, snabbare programstart och märkbart mindre väntetid under körning när det gäller program som skriver mycket temporära filer till disk.

Det känns dessutom som att priserna på SSD inte drabbats lika mycket (eller alls) av den allmäna höjningen som föranleddes av de senaste översvämningarna.

Däremot är det kanske inte så bra ekonomiskt läge att investera i SSD för att lagra stora datamängder än. ;)

Tänk på att du behöver ett moderkort som kan boota från ex pci express för att kunna utnyttja dom snabba SSD diskarna,annars blir bussen den hastighetsbegränsande punkten .

För oss fotografer brukar jag rekomendera Seagates hybrid-disk. Då får man nästan SSD-prestanda samtidigt som man får ordentligt med lagringsutrymme.

http://www.seagate.com/www/en-us/products/laptops/laptop-hdd/

Titta på videon på denna sidan så ser ni skillnaden mellan SSD, Hybriden och en traditionell disk.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v840

750GB för 1500kr.

/Karl
Funkar det bra? Själv var jag skeptisk till att det är bara typ 8 GB som cachas via SSD så har man mer bilder än så och dessutom tar ju Windows(OSet) en massa utrymme så måste den ändå ut på den långsammare snurrande disken? (köpte istället en 240 GB SSD för dubbla priset, kanske valde jag fel..)

Funkar det bra? Själv var jag skeptisk till att det är bara typ 8 GB som cachas via SSD så har man mer bilder än så och dessutom tar ju Windows(OSet) en massa utrymme så måste den ändå ut på den långsammare snurrande disken? (köpte istället en 240 GB SSD för dubbla priset, kanske valde jag fel..)

Jag är jättenöjd, kör sådanna i min webserver och i min laptop och jämfört med rena snurrdiskar så är det enorm skillnad i prestanda.
I min desktop har jag en ren SSD som systemdisk, så har jag 4TB snurrdiskar för mina bilder där.

Bilder är oftast bara 15-20MB så det går i ett huj även om dom ligger i snurrdisken. Det spelar ofta mindre roll om det tar 0.1sek eller 0.2sek att läsa in en bild. Där SSDen vinner otroligt mycket i tid är när flera filer måste läsas in samtidigt eftersom snurrdiskar tar "lång" tid på sig att hoppa mellan filer, medans en SSD kan läsa här och där hur som helst.
Så länge som filerna som används ofta (av operativsystemet och bildbehandlingsprogrammet) ligger i SSD-cachen så får du 80-90% av SSD-boosten.
En ren SSD är givetvis snabbare men 750GB istället för 240GB kan ofta vara en större fördel för en fotograf.

/Karl

Tack Karl, det låter bra och mer användbart. 240 GB kan låta mycket (kör den i en i7 laptop) men med en ny D800 hägrandes räcker det utrymmet inte till många sessioner.. (win + program tar ca 70 GB så jag tänkte att det blir 170 GB mot 50 GB över med en 120 GB)

Tack Karl, det låter bra och mer användbart. 240 GB kan låta mycket (kör den i en i7 laptop) men med en ny D800 hägrandes räcker det utrymmet inte till många sessioner.. (win + program tar ca 70 GB så jag tänkte att det blir 170 GB mot 50 GB över med en 120 GB)

En laptop med mindre än 500GB hårddisk är för mitt användande helt värdelös, då måste jag släpa omkring på bärbara hårdiskar och andra minnen för att klara vardagen. 750GB är även det ett problem ibland men i 95% av fallen så klarar jag mig bra med 750GB. Jag väntar också på en D800 så förhoppningsvis så släpper Seagate större hybrider snart.

När du byter hårddisk kan jag varmt rekomendera Easus Todo Backup, gratis och kan kopiera hårddiskar med partitionstabeller och allt. Jag använde det när jag bytte till hybriden, det var inte snabbt (tog 3-4 timmar) men efter att jag kopierat disken var det bara att byta hårddisk och starta den som om inget hade hänt, förutom att allt var mycket snabbare.

/Karl

En laptop med mindre än 500GB hårddisk är för mitt användande helt värdelös, då måste jag släpa omkring på bärbara hårdiskar och andra minnen för att klara vardagen. 750GB är även det ett problem ibland men i 95% av fallen så klarar jag mig bra med 750GB. Jag väntar också på en D800 så förhoppningsvis så släpper Seagate större hybrider snart.

När du byter hårddisk kan jag varmt rekomendera Easus Todo Backup, gratis och kan kopiera hårddiskar med partitionstabeller och allt. Jag använde det när jag bytte till hybriden, det var inte snabbt (tog 3-4 timmar) men efter att jag kopierat disken var det bara att byta hårddisk och starta den som om inget hade hänt, förutom att allt var mycket snabbare.

/Karl
Tack för Easus-tipset; trots HPs utmärkta supportsidor så blev det en hel del bök att installera om allt och även med massa patchar så funkar inte riktigt allt som det kunde..gjorde det för att få en win-install anpassad för SSD (inget defrag, som om det vore en vanlig disk för det sliter ut den i onödan, aktivera TRIM t ex) men vet inte riktigt om det fixar sig ändå? (man kan ju slå av defrag men kanske är det nåt annat man glömt tänka på?)
http://blog.tune-up.com/tips-and-tricks/four-steps-to-optimize-your-ssd/
En ren SSD-laptop har ju fördelen, förutom snabbheten, att vara tystare/svalare, batteriet räcker längre och man kan flytta omkring på den utan att riskera diskkrach men än så länge är de stora lite väl dyra så en hybridlösning är nog bättre. Har fulla 6 TB på min stationära, man borde nog se över sin klickningsintensitet..eller åtminstone utöka rensningsförmågan..

Senast ändrad:
En ren SSD-laptop har ju fördelen, förutom snabbheten, att vara tystare/svalare, batteriet räcker längre och man kan flytta omkring på den utan att riskera diskkrach men än så länge är de stora lite väl dyra så en hybridlösning är nog bättre.

En ren SSD-lösning har helt klart sina fördelar, men för mig överväger dom inte nackdelen att det kostar en halv förmögenhet att köpa en rymlig disk. Jag köper hellre en D800 än en rymlig SSD och dom ligger i ungefär samma prisklass.

/Karl

En ren SSD-lösning har helt klart sina fördelar, men för mig överväger dom inte nackdelen att det kostar en halv förmögenhet att köpa en rymlig disk. Jag köper hellre en D800 än en rymlig SSD och dom ligger i ungefär samma prisklass.

Fast liten SSD + extern disk är en klassisk kompromiss...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar