Annons

Byta från 60D till 1D MkIII

Produkter
(logga in för att koppla)

Den envise

Aktiv medlem
Jag funderar på att byta från min 60D till en 1D MkIII.

Den största anledningen att jag funderar på att byta är att jag vill kunna använda extender med bibehållen AF med Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM. Eller pallar man med att fota fåglar med mycket zoom utan AF ?

Det känns ju lite sådär att gå från 18 till 10Megapixel, kommer jag att ångra mig ?
Är supernöjd med 60dn annars, allt sitter rätt och man sköter allt med ett finger i princip. Jag har hört att det är en del ologiskt meckande med inställningarna på en 1D ?

Det optimala kanske skulle vara att ha 1D huset som extrahus men det är lite för mycket pengar just nu.

Jag kommer mest att fota fåglar, båt/motorsport och övriga naturbilder.

Jag behöver verkligen råd känner jag.
 
Jag köpte mig en begagnad 1d mark 3 för 2 år sedan och hade 50D innan .Och det är något jag absolut inte ångrar . Den kameran till action foto är bara GULD ....rekommemderas och jag tror absolut inte du kommer att ångra dig .
 
Eller pallar man med att fota fåglar med mycket zoom utan AF ?

Beror på hur Du fotar fåglar.

Jag fotar fåglar på två sätt:
1. Väntar ut att de sätter sig på ett förvalt ställe med fjärrutlösning på kameran. Då är inte alltid autofikus särskilt användbart. Beror på hur precist Du väntar Dig att fågeln sätter sig. vil man ha med lite större yta är inta autofokus särskilt pålitligt. Då fotar jag många gånger på fast avstånd och sorterar bort oskarpa bilder, vilka kan bli många.

2. På frihand. Då är autrofokus nästan nödvändigt. Man hinner inte med.
 
Jag köpte mig en begagnad 1d mark 3 för 2 år sedan och hade 50D innan .Och det är något jag absolut inte ångrar . Den kameran till action foto är bara GULD ....rekommemderas och jag tror absolut inte du kommer att ångra dig .
Låter ju bra det, får se om det blir av nu eller om jag avvaktar lite till.

QUOTE=Henry Fredrikson;1779124]Beror på hur Du fotar fåglar.
Jag fotar fåglar på två sätt:
1. Väntar ut att de sätter sig på ett förvalt ställe med fjärrutlösning på kameran. Då är inte alltid autofikus särskilt användbart. Beror på hur precist Du väntar Dig att fågeln sätter sig. vil man ha med lite större yta är inta autofokus särskilt pålitligt. Då fotar jag många gånger på fast avstånd och sorterar bort oskarpa bilder, vilka kan bli många.

2. På frihand. Då är autrofokus nästan nödvändigt. Man hinner inte med.[/QUOTE]
Jag har inte fotat så mycket fågel ännu, det kommer förmodligen mest att bli havsörn som kommer att hamna i sökaren. Jag får testa mig fram ser det ut som, det drog iväg med utgifterna denna månad så kamerabytet får vänta någon månad till. Men det kanske är bra då man hinner testa att köra utan AF med extendern och se hur det är innan man bestämmer sig.
 
ANNONS