Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långa exponeringar i RAW eller JPEG?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas60D

Medlem
Hej!

Undrar vad som lämpligast för kameran - fota i RAW eller JPEG vid långa exponeringar. Är det mycket mer ansträngande för kameran att ta långa exponeringar i RAW än i JPEG? Påverkar det i så fall noise/grain och temperatur på sensorn?

Tack!
 
Hej!

Undrar vad som lämpligast för kameran - fota i RAW eller JPEG vid långa exponeringar. Är det mycket mer ansträngande för kameran att ta långa exponeringar i RAW än i JPEG? Påverkar det i så fall noise/grain och temperatur på sensorn?

Tack!

Det spelar absolut ingen roll överhuvudtaget. Inget ändras i hur sensorn/urläsningen arbetar.
 
Nej, det har ingen betydelse. Kameran tar alltid en RAW.

Det som händer när man väljer jpeg är att bilden behandlas av kamerans firmware för att göra en jpeg av råfilen, som sedan dumpas.

Vid långa exponeringar värms sensorn, och bruset som uppstår tas sedan till en viss del bort genom att en svartbild subtraheras från den exponerade bilden. Svartbilden är en lika lång blindexponering med stängd slutare, vilket gör att den enbart innehåller bruset. Idén är att under en lång exponering kommer en del ljusbrunnar att vara heta på grund av högt brus, och om man tar bort dem innan bilden bearbetas vidare, så kommer den slutliga bilden att visa mindre brus.

Så vilket du än gör kommer sensorn att jobba lika mycket. Däremot om du väljer att inte brusreducera genom att subtrahera svartbild, så kommer sensorn att jobba hälften så lång tid.
 
Aha! Underbart att ni svarade så snabbt!
Jag tog lite testbilder i RAW i veckan. En exponering var på 10 minuter, men bilden var värdelös p.g.a. noise. Så, jag antog lite snabbt att det kanske hade med RAW-filen att göra (större fil->mer jobb->högre temp.). Jag antar att jag får experimentera lite, vilket så klart är roligare än att lyckas få en bra bild på första försöket (även om det är rätt skönt ibland).

Får se vad brudreduceringen kan göra för nytta i kväll. Ska testa måla med lite ljus på objekten samtidigt.

Tack för hjälpen!
 
Urbans inlägg är lite missvisande eftersom det där med att brusreducera med en exponering med stängd slutare brukar vara ett menyalternativ. Ska detta ske måste funktionen alltså vara påslagen.

Försöker du ta långa exponeringar på högre ISO så får du nog räkna med en del brus...
 
Urbans inlägg är lite missvisande eftersom det där med att brusreducera med en exponering med stängd slutare brukar vara ett menyalternativ. Ska detta ske måste funktionen alltså vara påslagen.

Försöker du ta långa exponeringar på högre ISO så får du nog räkna med en del brus...

Jag förstod vad han menade. I mina inställningar är funktionen anpassad för längre slutartider, vet dock inte hur långa slutartider som krävs för att brusreduceringen skall aktiveras.

Jag försöker alltid köra på lägsta ISO värde för gällande situation, allt för att slippa bruset!

Edit: Såg nu att funktionen går att ha på: på, av eller auto.
 
Jag förstod vad han menade. I mina inställningar är funktionen anpassad för längre slutartider, vet dock inte hur långa slutartider som krävs för att brusreduceringen skall aktiveras.

Jag försöker alltid köra på lägsta ISO värde för gällande situation, allt för att slippa bruset!

Det står säkert i manualen hur lång tid som krävs. Annars är det bara att testa för det går ju inte att undå att märka om kameran tar en exponering till. På min Nikon står det dessutom en markering i toppdisplayen när den kör extraexponeringen.
 
Det står säkert i manualen hur lång tid som krävs. Annars är det bara att testa för det går ju inte att undå att märka om kameran tar en exponering till. På min Nikon står det dessutom en markering i toppdisplayen när den kör extraexponeringen.

Okej, ska se om det noteras i toppdisplayen. Får testa helt enkelt och kolla i manualen.
 
Hittade en site på nätet där det hävdas att det är fel eller kontraproduktivt att använda den ovan beskrivna tekniken för brusreducering om man använder höggradiga ND-filter (10 eller mer) vad kan den ligga för resonemang bakom ett sånt påstående?
 
Nu ligger en bild uppe i min profil när jag experimenterat lite. Målade med ficklampa på objektet.
Finns mycket att förbättra, men det var rätt kul att hoppa runt med ficklampan och se resultatet!
 
ANNONS