Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
135 2,0 vs 70-200 vr II till bröllop och porträtt
- Trådstartare aswe
- Start datum
robert petersson
Aktiv medlem
jag har fotat 4 bröllop. har då alltid kört med ett fast 35mm och ett 70-200 f2.8
35mm för att inte behöva gå så långt ifrån brudparet i kurkan, för att få mer närhet och kontakt med brudparet.
Sen 70-200 för att fota lite bröllopsbilder då brudparet är på lite avstånd så dom känner dig bekväma.
Har fungerat mycket bra dom gångerna jag fotat..
Lycka till!
35mm för att inte behöva gå så långt ifrån brudparet i kurkan, för att få mer närhet och kontakt med brudparet.
Sen 70-200 för att fota lite bröllopsbilder då brudparet är på lite avstånd så dom känner dig bekväma.
Har fungerat mycket bra dom gångerna jag fotat..
Lycka till!
aswe
Aktiv medlem
Det är praktiskt med ett 70-200, men jag undrar om det blir tillräckligt bakgrundsblurr med det. Såg www.lindisima.se använder sig av Canons 135 och hennes bilder är helt extremt bra. Tack för ditt svar.
Mankan G
Aktiv medlem
70-200 har en egenskap som 135 saknar och det är VR. I kyrkor får man ofta rätt långa slutartider och då är VR guld värt. Dessutom har 70-200 en rätt trevlig bokeh och är klart mer mångsidig om än större och klumpigare. (Har ingen aning om hur 135 beter sig)
Mina bröllop har jag oftast plåtat med en normalzoom 2,8 och 70-200VRI. Har dock alltid 85/1,4 och 50/1,4 i väskan men de kommer sällan till användning.
Mina bröllop har jag oftast plåtat med en normalzoom 2,8 och 70-200VRI. Har dock alltid 85/1,4 och 50/1,4 i väskan men de kommer sällan till användning.
robert petersson
Aktiv medlem
"bakgrundblurr" får du om du kör på bländare kring 2.8. D.v.s skärpedjupet blir kort.
Spelar nog ingen roll om du kör ett 135 eller 70-200, så länge du har en bländare kring 2.8 så får du kort skärpedjup och bakgrunden blir "suddig"
Sen beror ju det också på hur långt bort modellen står..
Vad har du för objektiv idag ?
Spelar nog ingen roll om du kör ett 135 eller 70-200, så länge du har en bländare kring 2.8 så får du kort skärpedjup och bakgrunden blir "suddig"
Sen beror ju det också på hur långt bort modellen står..
Vad har du för objektiv idag ?
casting
Aktiv medlem
Om jag var tvungen att välja ett av dom så hade jag satsat på 70-200:at. Version II är så sjukt skarpt att den ligger väl så bra till som 135:an som annars är ett gudomligt skarpt objektiv. Mångsidigheten gör att 70-200:a vinner. Jag är själv i valet och kvalet om jag skall byta mitt 70-200:a utan IS mot ett nytt 70-200 version II eller om jag ska komplettera med ett 85 1,2 för att kunna få ännu mer ljusstyrka. Men det lutar åt 70-200:at först pga mångsidigheten.
VR i all ära, men jag kör vanligtvis med en enbenare i kyrkan och det kompenserar en hel del för brist på VR, så det argumentet behöver inte betyda så mycket här tycker jag.
edit Jag tror inte att bokehn skiljer sig åt mellan dom så att det spelar någon roll.
VR i all ära, men jag kör vanligtvis med en enbenare i kyrkan och det kompenserar en hel del för brist på VR, så det argumentet behöver inte betyda så mycket här tycker jag.
edit Jag tror inte att bokehn skiljer sig åt mellan dom så att det spelar någon roll.
Olle
Aktiv medlem
Om det ger annat blurr vet jag inte, men det behöver inte nödvändigtvis ge mer blurr.Jag inbillar mig att 135:an har ett annat blurr.
Vid samma avbildningsskala på huvudmotivet och samma bländare ger 200 mm mer bakgrundsoskärpa än 135 mm. Det kanske kompenserar för att du kan använda ett steg större bländare med 135 mm.
Olle
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Menar du 135/2,0 DC? Med denna kan man justera graden av sfärisk abberation för att kunna få en aldeles särskilt mjuk bokeh - mig veterligt unikt bland tillverkarna. Canon har bara softfocus, Minolta/Sony har en annan lösning.
Genom att variera sfärisk abberation kan man få mjuk oskärpa antingen framför eller bakom huvudmotivet. Och till skillnad från andra porträtt objektiv som i regel har lite underkorrigerad sfärisk abberation för att få mjuk oskärpa bakom motivet men som tyvärr leder till fokusshift vid nedbländning är det möjligt att det kan undvikas med DC objektiven. mattssons foto i Lund har ett beg ex inne. Kan vara intressant på FX. Till DX är det kanske lite långt.
Genom att variera sfärisk abberation kan man få mjuk oskärpa antingen framför eller bakom huvudmotivet. Och till skillnad från andra porträtt objektiv som i regel har lite underkorrigerad sfärisk abberation för att få mjuk oskärpa bakom motivet men som tyvärr leder till fokusshift vid nedbländning är det möjligt att det kan undvikas med DC objektiven. mattssons foto i Lund har ett beg ex inne. Kan vara intressant på FX. Till DX är det kanske lite långt.
ztenlund
Aktiv medlem
Till DX är det kanske lite långt.
Men det finns ett 105 med DC också, även om det inte kompenserar helt för utsnittsskillnaden mellan DX och FX.
aswe
Aktiv medlem
Menar du 135/2,0 DC? Med denna kan man justera graden av sfärisk abberation för att kunna få en aldeles särskilt mjuk bokeh - mig veterligt unikt bland tillverkarna. Canon har bara softfocus, Minolta/Sony har en annan lösning.
Ja det var den jag menade. Fortfarande kluven, mångsidigheten mot unik oskärpa. Jag önskar att jag kunde säga att jag tar båda.
Jag får leta bildexempel.
Helmetrock
Aktiv medlem
Annars kan du ju välja ett av dem och testa, gillar du det inte kan du sälja det vidare utan allt för stor förlust, särskilt om du köper begagnat från början.
PMD
Aktiv medlem
Genom att variera sfärisk abberation kan man få mjuk oskärpa antingen framför eller bakom huvudmotivet. Och till skillnad från andra porträtt objektiv som i regel har lite underkorrigerad sfärisk abberation för att få mjuk oskärpa bakom motivet men som tyvärr leder till fokusshift vid nedbländning är det möjligt att det kan undvikas med DC objektiven.
Canon 135:a skapar "soft focus" med hjälp av sfärisk aberration i tre steg, men överallt till skillnad från Nikons Defocus Control som gör något annat magiskt med sfäriskt aberration.
Gucco
Avslutat medlemskap
35mm
Ett fast 35mm f2, det innebär att jag befinner mig i mittgången strax bakom brudparet... det har inte varit något problem. Det gäller att få en fin relation till prästen först bara
Detsamma gäller de konserter jag fotograferat i kyrka, enda gången det blev lite jobbigt, var när Åsa Jinder uppträdde, och folkdanslaget kom dansande bakom mig... utan att jag märkte det förrän det var lite sent.... men de parerade väl.
Ett fast 35mm f2, det innebär att jag befinner mig i mittgången strax bakom brudparet... det har inte varit något problem. Det gäller att få en fin relation till prästen först bara