Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telekonverter

Det är ett linspaket man sätter mellan kameran och objektivet för att göra om det till ett teleobjektiv.
Man tappar lite i kvalitet och ljusstyrka, men man slipper att bära flera stora, tunga objektiv ;)
 
Konvertern kan vara tex en 1,4x, 1,7x eller 2x konverter. Siffran anger med vilken faktor förstoringen ökar: 2x ger dubbla förstoringen. Samtidigt tappar man två steg ljusstyrka med en 2x konverter. Intressant att veta är att om ljusstyrkan går under 5,6 brukar autofokus fungera sämre, eller inte alls.
 
Konvertern kan vara tex en 1,4x, 1,7x eller 2x konverter. Siffran anger med vilken faktor förstoringen ökar: 2x ger dubbla förstoringen. Samtidigt tappar man två steg ljusstyrka. Intressant att veta är att om ljusstyrkan går under 5,6 brukar autofokus fungera sämre, eller inte alls.

Är det då nödvändigt att köpa en sådan?
 
Nödvändigt och nödvändigt. Det kan vara ett billigare/smidigare sätt att uppnå större förstoring. Vissa kvalitetsobjektiv är så bra att man kan montera på en liten och smidig telekonverter för att uppnå större förstoring. Man behöver då inte kånka runt ett tyngre objektiv med längre brännvidd. Jag är dock fel person att uttala mig om varför man väljer en konverter. Det kan nog vara många olika skäl. Men ekonomi och smidighet torde vara ett.

Tilläggas kan att många budgetobjektiv egentligen inte ger någon fördel med telekonverter, det är lika bra, eller bättre, att beskärabilden utan konverter i datorn i stället.
 
Är det då nödvändigt att köpa en sådan?

Det beror (som andra sagt) helt på individen.

För egen del så ger mitt Nikkor 70-200/2.8VRII + 2x Teleconverter (TC20E III) faktiskt _bättre_ bildkvalitet än det Sigma 120-4004.5-5.6 jag hade tidigare gjorde, och jag får samma bländare vid 400mm.

Så, jag slipper bära runt på två objektiv. (Dessutom använder jag väldigt sällan TC'n, utan det är bara en kul-att-ha-grej).

Nackdelen är priset, eftersom teleconvertern kostar drygt 5.000kr och mitt 70-200 kostar drygt 20.000kr, jämfört med Sigma-objektivet som kostade runt 8.000kr så... Jag gissar att man troligen kan köpa ett begagnat sådat Sigma för lägre kostnad än vad Telekonvertern kostade.

Så, jag skulle säga att en teleomvandlare är egentligen bara något man köper om:

1. Om man behöver längre brännvidd än vad som finns i något objektiv.
2. Om man bara sällan behöver längre bränvidd och inte vill bära runt två objektiv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.