Rei:No1
Aktiv medlem
Har köpt ett 50mm 1,8, skitbilligt, 800 spänn på Rajala.
Har hört mycket gott om det, trots att det är väldigt plastigt, men att det är väääldigt bra i mörka situationer pga stor bländare.
Det är bara det att det inte går att hitta fokus när det är lite mörkt, och då menar jag inte kolsvart, utan ganska mörkt, som ett vanligt vardagsrum en kväll med tv på och ett par smålampor i några hörn i rummet.
Omöjligt att fokusera.
Gick ut i köket, där det är ljust med lysrör på, inga problem med fokus.
Provade även med blixt, så den har en hjälplampa att fokusera med, men icke.
Även med min externa blixt som skjuter iväg ett rött hjälpljus så funkade inte.
Satte på mitt 18-135 och det fokuserade direkt i mörkret, inga problem, men eftersom det bara är 3,5 så behövs lite längre tid, eller blixt, men det funkar bättre i mörkare situationer än det andra, som borde funka bättre i mörker.
Det går inte att fokusera manuellt så det blir bra heller.
Så hur upplever ni era 50mm:are?
Ris och ros.
Ska ju tillägga att jag vet, det ÄR billigt och man kan inte räkna med att det ska vara lika bra som ett liknande för 3-4 tusen mer, men ändå, vill bara veta hur ni tycker, och hur ni använder erat.
Har ni upplevt samma?
Har en canon eos 7d, ifall ni undrar.
Mvh Reino
Har hört mycket gott om det, trots att det är väldigt plastigt, men att det är väääldigt bra i mörka situationer pga stor bländare.
Det är bara det att det inte går att hitta fokus när det är lite mörkt, och då menar jag inte kolsvart, utan ganska mörkt, som ett vanligt vardagsrum en kväll med tv på och ett par smålampor i några hörn i rummet.
Omöjligt att fokusera.
Gick ut i köket, där det är ljust med lysrör på, inga problem med fokus.
Provade även med blixt, så den har en hjälplampa att fokusera med, men icke.
Även med min externa blixt som skjuter iväg ett rött hjälpljus så funkade inte.
Satte på mitt 18-135 och det fokuserade direkt i mörkret, inga problem, men eftersom det bara är 3,5 så behövs lite längre tid, eller blixt, men det funkar bättre i mörkare situationer än det andra, som borde funka bättre i mörker.
Det går inte att fokusera manuellt så det blir bra heller.
Så hur upplever ni era 50mm:are?
Ris och ros.
Ska ju tillägga att jag vet, det ÄR billigt och man kan inte räkna med att det ska vara lika bra som ett liknande för 3-4 tusen mer, men ändå, vill bara veta hur ni tycker, och hur ni använder erat.
Har ni upplevt samma?
Har en canon eos 7d, ifall ni undrar.
Mvh Reino