Annons

13" Laptop för bildredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har en stationär dator som jag gör all min bildhantering på i normala fall.

Börjar dock bli dags att byta ut den bärbara jag har.

Windowsdator vill jag ha. Gjord för windows från start, så ej en Macbook.


Behöver ha den när jag är på resande fot, så tänker mig en hyffsat smidig, ca 13" tycker jag är ganska lagom.

Bör klara av att hantera RAW filer utan problem, och även ha flera dokument öppna samtidigt utan att det segar ner sig.

- BRA skärm som även fungerar utomhus och med god betraktningsvinkel.
- Minst "Full-HD" upplösning, men helst mer
- Minst 8 gb ram
- Helst 512 gb lagring (minst)
- Belyst tangentbord
- Etablerat märke

- Låg vikt ett klart plus (pga resande fot)
- Lika
- Bra känsla/byggkvalitet ett STORT plus.

Budget, ca 15.000 kr ink moms.

Säkert nått jag glömt...


/Jocce
 
Har en stationär dator som jag gör all min bildhantering på i normala fall.

Börjar dock bli dags att byta ut den bärbara jag har.

Windowsdator vill jag ha. Gjord för windows från start, så ej en Macbook.


Behöver ha den när jag är på resande fot, så tänker mig en hyffsat smidig, ca 13" tycker jag är ganska lagom.

Bör klara av att hantera RAW filer utan problem, och även ha flera dokument öppna samtidigt utan att det segar ner sig.

- BRA skärm som även fungerar utomhus och med god betraktningsvinkel.
- Minst "Full-HD" upplösning, men helst mer
- Minst 8 gb ram
- Helst 512 gb lagring (minst)
- Belyst tangentbord
- Etablerat märke

- Låg vikt ett klart plus (pga resande fot)
- Lika
- Bra känsla/byggkvalitet ett STORT plus.

Budget, ca 15.000 kr ink moms.

Säkert nått jag glömt...


/Jocce

Det bästa är nog ändå en MAcbook, vad spelar det för roll om det en gång legat windows på den? Vi har en hel rad maccar i huset som aldrig kör Mac OS.

Bra skärm blir det svåra. Laptoppar bruakr inte vara bra för redigering. Blir aldrig riktigt rätt.
 
Jag tror du kommer undan med billigare.
Under julen köpte jag en Asus UX32LN. Den klarar alla dina krav utom 512 GB SSD. Nå, det är enkelt åtgärdat; du slänger helt enkelt ut den disk som följer med och sätter i din egen SSD i stället. Om du inte vill göra det själv kan du betala någon för att göra det. (Jag köpte min hos Inet och bytte ut medföljande 128 GB SSD mot 256 GB och lät dem göra bytet. Jag hade förmodligen kunnat göra det själv men valde att betala för att slippa besväret.)

Att jag valde just Asus berodde bland annat på att de har ett separat grafikkort som tillåter lite mer spelande än intels egna. Struntar man helt i spel är det av mindre relevans och det finns fler att välja på. Möjligen kan det bli lite svårt att hitta en bildbehandlingsvänlig skärm, men säkert inte omöjligt.

Edit: just UX32LN med 1920x1080 matt skärm verkar vara bra för att vara en laptop-skärm, vilket var ett viktigt kriterium för mig. Jag betalade sammanlagt dryga 10 kkr, men nu verkar priserna ha gått upp några hundralappar.
 
Har en stationär dator som jag gör all min bildhantering på i normala fall.

Börjar dock bli dags att byta ut den bärbara jag har.

Windowsdator vill jag ha. Gjord för windows från start, så ej en Macbook.


Behöver ha den när jag är på resande fot, så tänker mig en hyffsat smidig, ca 13" tycker jag är ganska lagom.

Bör klara av att hantera RAW filer utan problem, och även ha flera dokument öppna samtidigt utan att det segar ner sig.

- BRA skärm som även fungerar utomhus och med god betraktningsvinkel.
- Minst "Full-HD" upplösning, men helst mer
- Minst 8 gb ram
- Helst 512 gb lagring (minst)
- Belyst tangentbord
- Etablerat märke

- Låg vikt ett klart plus (pga resande fot)
- Lika
- Bra känsla/byggkvalitet ett STORT plus.

Budget, ca 15.000 kr ink moms.

Säkert nått jag glömt...


/Jocce

Hej!

Den här har jag och är mycket nöjd med den:
https://www.dustinhome.se/product/5010792454/yoga-2-pro

Den täcker nog alla dina krav. (Vet dock inte hur den fungerar utomhus.)
Dessutom är den snygg! :)
 
Hej!

Den här har jag och är mycket nöjd med den:
https://www.dustinhome.se/product/5010792454/yoga-2-pro

Den täcker nog alla dina krav. (Vet dock inte hur den fungerar utomhus.)
Dessutom är den snygg! :)

Den kan säkert vara bra OM Lenovo verkligen fixat färgerna på skärmen. Den panelen, som används av såväl Lenovo som Asus och Samsung, har/har haft grava färghanteringsproblem. I korthet, den kan inte visa gult. Det blir mer senapsfärgat. Jag har testat genom att ställa den (i Asus-tappning) bredvis en skärm som faktiskt kan visa gult, och skillnaden var enorm. En ofixad sådan skärm skulle jag inte vilja göra bildredigering på.
Med det sagt har såvitt jag förstår både Lenovo och Samsung släppt någon form av BIOS-fix för det problemet, och Asus säger att de är på gång. Men om den fixen rättar till hela problematiken vet jag inte. Det kan ju vara så att panelen helt enkelt inte kan visa gult på ett bra sätt, och då kommer ingen BIOS-fix i världen hjälpa.

I korthet: kanske jättebra, men kolla före köp.
 
Den kan säkert vara bra OM Lenovo verkligen fixat färgerna på skärmen. Den panelen, som används av såväl Lenovo som Asus och Samsung, har/har haft grava färghanteringsproblem. I korthet, den kan inte visa gult. Det blir mer senapsfärgat. Jag har testat genom att ställa den (i Asus-tappning) bredvis en skärm som faktiskt kan visa gult, och skillnaden var enorm. En ofixad sådan skärm skulle jag inte vilja göra bildredigering på.
Med det sagt har såvitt jag förstår både Lenovo och Samsung släppt någon form av BIOS-fix för det problemet, och Asus säger att de är på gång. Men om den fixen rättar till hela problematiken vet jag inte. Det kan ju vara så att panelen helt enkelt inte kan visa gult på ett bra sätt, och då kommer ingen BIOS-fix i världen hjälpa.

I korthet: kanske jättebra, men kolla före köp.

Jag tror inte att den har det problemet, i alla fall är det inget jag tänkt på och bilderna jag redigerar på den ser likadana ut på den datorn som på andra.
Men som sagt, jag bara tror... vet inte säkert. Skall se om jag kan testa lite hemma ikväll.
 
Det bästa är nog ändå en MAcbook, vad spelar det för roll om det en gång legat windows på den? Vi har en hel rad maccar i huset som aldrig kör Mac OS.

Bra skärm blir det svåra. Laptoppar bruakr inte vara bra för redigering. Blir aldrig riktigt rätt.

Dels kan det bli problem med garantin, många drivrutiner lirar inte 100/finns inte + besväret för mig att från start börja med att installera ett annat OS på burken.

Som sagt, vill INTE ha en MacBook, även om dom absolut gör bra maskiner.


/Jocce
 
Tillägg om Asus UX32LN:
Jag gjorde en kalibrering (eller egentligen profilering) av skärmen med en Spyder 4 Pro, och har för mig att den rapporterade 98% sRGB, 72% Adobe RGB. Jag har gärna fel, men tror inte det blir jättemycket bättre på laptop-skärmar.

Also: Även med dagens högre priser verkar man komma undan med dryga 12 kkr, vilket är billigast hittills i tråden.

Jag vet att jag nu är en av de här jobbiga typerna som frenetiskt sitter och försvarar sitt eget köp. Men jag gjorde rätt mycket research innan jag köpte den och hittade inget bättre alternativ. Därmed inte sagt att det är bäst för alla andra också, mina behov är inte nödvändigtvis dina.
 
Denna kanske... Vet dock inte hur byggkvaliteten är, ej heller färghanteringen.

Tyvärr har inte HP full-HD, annars hade jag rekommenderat deras EliteBook. Kör en sådan som jobbdator och den är kanon.
 
Gällande att jag vill ha bra skärm så är ljusstyrka, betraktningsvinkel och att den inte reflekterar allt för mycket (eller det går att hitta en bra vinkel) viktigare än en 100% färghantering, då så länge färghanteringen är inom rimliga gränser går att "jobba runt" lite...


/Jocce
 
- BRA skärm som även fungerar utomhus och med god betraktningsvinkel.
- Minst "Full-HD" upplösning, men helst mer


Glöm att få en skärm som fungerar utomhus om du ska göra någon form av bedömning av färg, din skärm kommer alltid att se mörkare ut utomhus. Dina ögon är anpassade efter den starka ljusnivån. Ska du bara se att bilden kommer med så är det ju helt OK.
 
Tillägg om Asus UX32LN:
Jag gjorde en kalibrering (eller egentligen profilering) av skärmen med en Spyder 4 Pro, och har för mig att den rapporterade 98% sRGB, 72% Adobe RGB. Jag har gärna fel, men tror inte det blir jättemycket bättre på laptop-skärmar.

Also: Även med dagens högre priser verkar man komma undan med dryga 12 kkr, vilket är billigast hittills i tråden.

Jag vet att jag nu är en av de här jobbiga typerna som frenetiskt sitter och försvarar sitt eget köp. Men jag gjorde rätt mycket research innan jag köpte den och hittade inget bättre alternativ. Därmed inte sagt att det är bäst för alla andra också, mina behov är inte nödvändigtvis dina.

Låter absolut bra!

Hur hanterar skärmen att vara utomhus? (Ljusstyrka och reflexer?)

Såg denna som jag blev lite sugen på.
https://www.dustin.se/product/5010755545/zenbook-ux301la-de002h

Såg att Sweclockers testat den och gillade den, förutom just den blanka skärmen, i princip.

(Jag gillar inte att det är en nästan 2 år gammal modell heller men...)


/Jocce
 
Glöm att få en skärm som fungerar utomhus om du ska göra någon form av bedömning av färg, din skärm kommer alltid att se mörkare ut utomhus. Dina ögon är anpassade efter den starka ljusnivån. Ska du bara se att bilden kommer med så är det ju helt OK.

Köper absolut att det inte blir i närheten av lika bra.
Kommer troligen inte göra någon "seriös" bildredigering utomhus i solen heller, MEN vill att den skall gå att använda utomhus utan större problem iallafall...


/Jocce
 
Låter absolut bra! [UX32LN]

Hur hanterar skärmen att vara utomhus? (Ljusstyrka och reflexer?)

Såg denna som jag blev lite sugen på.
https://www.dustin.se/product/5010755545/zenbook-ux301la-de002h

Såg att Sweclockers testat den och gillade den, förutom just den blanka skärmen, i princip.

(Jag gillar inte att det är en nästan 2 år gammal modell heller men...)

/Jocce

Om du funderar på den datorn kanske den här länken kan vara intressant:
http://www.elgreen.se/sv/rekonditionerade-asus/asus-zenbook-ux301la-de002h.html
Jag tittade på den datorn och var mycket sugen ett tag. Till slut valde jag bort för att
a) Jag ville ha det bättre grafikkortet i UX32LN. Men ska man inte spela alls är det av mindre vikt.
b) Jag ville verkligen ha en matt skärm.
För mina ögon är 1920x1080 på en 13,3" skärm ganska nära optimum. Skulle jag ha 2560x1440 på den skulle jag nog vilja börja joxa med skalning. Men det kan man ju göra.
(Vilket för övrigt var en fundering jag hade om 3200x1800 på en skärm; uppenbar risk att den för mig mest skulle fungera som glorifierad 1600x900 med 200% skalning.)
Men om man är okej med upplösningen och den blanka skärmen och struntar i spelgrafik så tror jag det där är en hejdundrans dator. Har iofs inte grottat ned mig i hur bra skärmen är.

Jag har inte hunnit testa min UX32LN utomhus. Köpte den alltså för ett par veckor sedan, och vi har knappt haft dagsljus sedan dess ändå... men eftersom skärmen är matt är jag inte speciellt orolig. Det är klart det kommer vara lite besvärligt i direkt solljus, men alla andra laptops med matta skärmar jag haft har gått att använda någorlunda i solen, och de skärmarna var sämre än den här.
Reservation för att jag inte provat att göra just bildbehandling i solen, det kan nog bli knepigt. Läsa och skriva text är en annan sak.
 
Om du funderar på den datorn kanske den här länken kan vara intressant:
http://www.elgreen.se/sv/rekonditionerade-asus/asus-zenbook-ux301la-de002h.html
Jag tittade på den datorn och var mycket sugen ett tag. Till slut valde jag bort för att
a) Jag ville ha det bättre grafikkortet i UX32LN. Men ska man inte spela alls är det av mindre vikt.
b) Jag ville verkligen ha en matt skärm.
För mina ögon är 1920x1080 på en 13,3" skärm ganska nära optimum. Skulle jag ha 2560x1440 på den skulle jag nog vilja börja joxa med skalning. Men det kan man ju göra.
(Vilket för övrigt var en fundering jag hade om 3200x1800 på en skärm; uppenbar risk att den för mig mest skulle fungera som glorifierad 1600x900 med 200% skalning.)
Men om man är okej med upplösningen och den blanka skärmen och struntar i spelgrafik så tror jag det där är en hejdundrans dator. Har iofs inte grottat ned mig i hur bra skärmen är.

Jag har inte hunnit testa min UX32LN utomhus. Köpte den alltså för ett par veckor sedan, och vi har knappt haft dagsljus sedan dess ändå... men eftersom skärmen är matt är jag inte speciellt orolig. Det är klart det kommer vara lite besvärligt i direkt solljus, men alla andra laptops med matta skärmar jag haft har gått att använda någorlunda i solen, och de skärmarna var sämre än den här.
Reservation för att jag inte provat att göra just bildbehandling i solen, det kan nog bli knepigt. Läsa och skriva text är en annan sak.

Att spela på den är absolut inget problem...

Blanka skärmen oroar jag mig dock en del för...

Ja, det är absolut en djungel...


/Jocce
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.