Annons

13" eller 15" Laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Sitter och funderar över mitt kommande köp av MBP om jag ska ha 13 eller 15 tums skärm.
Jag kommer att ha PSE och LR instalerat.
Har idag en 15 skärm men vad tycker ni som provat skillnaden?
Och just nu hörde jag att en högupplöst skärm har jag ingen nytta av, då min ålder har gjort att jag inte kan tillgodogöra mig den upplösningen???
Kan det vara så?

Jag köpte en 13" skärm på laptopen, detta för att kunna ha den under den stationära. Fungerar jättebra att ha förlängt skrivbord och ha tex bildmappen på den lilla skärmen och köra PS eller LR på den stora. Att använda en laptopskärm för att redigera bilder på kulle jag inte vilja göra, har ännu inte lyckats ställa i laptopskärmen helt rätt. Mitt råd liten smidig laptop och en stor fast skärm

Jag har bara lapptoppskärmen men visst är det bättre med en större skärm.
Eller menar du att den inte är bra rent teknisk?

----------Och just nu hörde jag att en högupplöst skärm har jag ingen nytta av, då min ålder har gjort att jag inte kan tillgodogöra mig den upplösningen???
Kan det vara så?

Jag har en laptop (HP workstation) med 15" skärm och 1680 x 1050 pixlar vilket ger en upplösning på ca 130 ppi.
Det fungerar naturligtvis utmärkt vid bildredigering men kör man med normala inställningar i webläsare mm så blir text väldigt smått.
Till exempel så är versalerna i rubrikerna som radas upp under Senaste foruminlägg här på Fotosidan bara 2 mm höga.
Jag klarar av det, men inte min fru. Vi är båda pensionärer och präktigt närsynta sedan barndomen och har väl anpassade glasögon.

Om jag däremot har ett word-dokument öppet och utnyttjar hela bredden på skärmen så är det inga problem för någon. Times New Roman i 12p visas då i 200% och det är nästan i största laget för att vara bekvämt.

Men en MBP med 15" har 1440 x 900 pixlar och en 13" 1280 x 800 pixlar och då blir ju inte text så vansinnigt smått.

Laptops har man ju ofta för att kunna ta den under armen och knalla iväg och då är en 13" MBP bekvämare. Skulle du tycka att det blir för smått kan du ju alltid koppla den till en större skärm av valfri storlek när du sitter hemma. Dubbla skärmar vid bildbehandlibg är som sagts ovan rätt bekvämt.

OK
Men jag sitter ganska mycket med laptoppen och redigerar bilder. Dels för att jag kan sitta vart jag vill och sedan så har jag ett jobb som gör att jag inte alltid är hemma.
Därav att ha en bra laptopskärm. Men frågan är bara om jag ser skillnad på bilderna i en 15" högupplöst skärm jämfört med en vanlig skärm 15"

OK
Men jag sitter ganska mycket med laptoppen och redigerar bilder. Dels för att jag kan sitta vart jag vill och sedan så har jag ett jobb som gör att jag inte alltid är hemma.
Därav att ha en bra laptopskärm. Men frågan är bara om jag ser skillnad på bilderna i en 15" högupplöst skärm jämfört med en vanlig skärm 15"

Skillnaden i upplösning mellan en 13" och en 15" MBP uttryckt som ppi är försumbar .Större skärm är roligare att redigera bilder på så köp 15". Text blir också lite större och om ålder har någon betydelse i sammanhanget så är alltså större skärm att föredra.

Skillnaden i upplösning mellan en 13" och en 15" MBP uttryckt som ppi är försumbar .Större skärm är roligare att redigera bilder på så köp 15". Text blir också lite större och om ålder har någon betydelse i sammanhanget så är alltså större skärm att föredra.

Så jag ser ingen skillnad på bilderna i en högupplöst 15" skärm jämfört med en 15" vanlig skärm??

Valde själv att byta upp mig till en 15" MBP från en 13" när jag bytte förra gången. En av anledningarna för mig var just att det är ett kraftigare (separat) grafik kort i 15"aren. Sen valde jag en glossy högupplöst skärm till det oxå, kan inte säga annat än att jag är nöjd med combon och att det känns lite ovant när jag "byter ner mig" till en "lågupplöst" 13"are... =)
Finns ju fördelar och nackdelar med glossy skärm, men för mig passar det utmärkt.

Har för mig att det är lite bättre färg återgivning på 15"aren oxå men jag kan vara helt ute och cyklar... =)

Jag hade tänkt mig en högupplöst matt skärm, men så hörde jag att jag ändå inte skulle se skillnaden på 2 lika stora skärmar om det var högupplöst eller ej......

Jag kör MBP 13" och hemma kopplad på en 24" Dell IPS. När Apple kommer med högre upplösning på MBP kommer jag uppgradera. Jag tycker att upplösningen är för klen. Men den duger absolut.

Jag röstar också på 13". Man köper troligen en laptop för att den ska vara lätt och smidig att plocka med sig och använda överallt. En extra skärm att ha hemma behöver inte kosta många kronor. Och då kan du dessutom fläska på med en som är betydligt större än 15".

Skulle vänta (gör det själv just nu) någon månad och vänta och se vad dom släpper för nytt om någon månad, antagligen i juni. Rykten säger att det kan bli "helt" nya modeller.

Jag hade tänkt mig en högupplöst matt skärm, men så hörde jag att jag ändå inte skulle se skillnaden på 2 lika stora skärmar om det var högupplöst eller ej......

Det du har hört är i så fall fel.
Du ser en klar skillnad på högupplöst och "vanlig".

Sitter med en matt hi-res skärm på min MBP och jag ångrar mig inte en sekund.
Sedan så löpte jag inte MBP'n p.g.a fotoredigering men den matta hi-res skärmen är väldigt mycket bättre i miljöer där det finns risk för ljussspeglingar i skärmen.

Men Ivy-bridge är väl på väg, så kan du vänta ett tag så tycker jag att du ska göra det.

Skulle vänta (gör det själv just nu) någon månad och vänta och se vad dom släpper för nytt om någon månad, antagligen i juni. Rykten säger att det kan bli "helt" nya modeller.

Ja jag hörde detta och skulle egentligen inte köpa förens till sommaren ändå, så hoppas att det kommer nått bra.

Hej
Jag har en MBP 15 tum med matt högupplöst skärm. Den tycker jag är jättebra men det finns en sak som jag tycker är klart sämre än den fasta iMac17 som jag har. När man vickar på skärmen framåt/bakåt ändrar sig bilden ganska mycket. Det är främst mellantonerna och kontrasten som ändras. Skall jag finjustera kontrasten i Camera RAW kan jag få samma effekt genom att dra i kontrastreglaget eller vicka skärmen någon centimeter. Det är svårt att få utskrifterna att stämma. På iMACen kan jag ändra betraktningsvinkeln massor utan att se någon nämnvärd effekt på bilden.
Jag tycker det är generellt så att bärbara datorers skärmar är sämre än fasta skärmar i det här avseendet. Kanske någon annan har mer kunskap i den här saken och kan kommentera?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto