Annons

126-film till min Kodak Instamatic

Produkter
(logga in för att koppla)

klorofyl

Ny medlem
Hej, jag har hittat en Kodak Instamatic 100. På den står att man ska använda 126 film. Vart kan man hitta sådan och tillverkas den längre? Finns det något labb som framkallar sådan film eller måste man göra det själv?
Tacksam för svar!
 
Filmen/kasseten var oerhört vanlig förr men tillverkningen är i stort sett nerlagd. Kodak slutade tillverka filmen 1999, men ett företag vid namn Ferrania tillverkar den fortfarande.

Att framkalla filmen är dock inga större problem. Samma storlek som 135-film och vanligtvis även c41. Enda problemet är att formatet är kvadratiskt istället för 2:3.

Jag vet även de som laddat gamla instamatic-kassetter med vanligt 135-film.

Jag tror att det är bättre att skaffa en annan äldre kamera, som tar 135-film. Kostar knappast många kronor, och den blir antagligen betydligt billigare i drift än en instamatic

/Johan
mudride.com.
 
Värt att notera är att Ferrania har slutat tillverka 126-film. Det finns dock fortfarande relativt fräsch film att få tag på från olika butiker, bland annat den som det länkas till tidigare i tråden, och Ferrania var de sista som tillverkade 126-film.

Så vill man prova 126-film gäller det nog att snabba på. Har själv funderingar på att försöka få tag på lite innan det sista partiet tar slut.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.