Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skambud eller orimliga förväntningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

continental

Aktiv medlem
Jag var inne i en klassisk fotoaffär igår som spekulant på ett Canon EF 100/2,8L IS Macro som butiken begärde ganska saftiga 9999:- för. Jag har tidigare handlat en del av dem.

Med mig hade jag lite grejer som jag tänkte byta in, om jag fick ok betalt för dem. Allt i originalkartong, med kvitto och den äldsta saken inköpt den 2:e mars i år. Det var följande:

*Canon EOS 450D + EF-S 18-55IS
*Batterigrepp BG-E5
*Batteri LP-5
*EF-S 55-250IS
*EF 28/2,8
*Hoya UV-filter 58mm 2st
*Hoya UV-filter 52mm 1st

För allt detta ville butiken betala mig 3500kr.....Jag skulle alltså få lägga 6499kr emellan (för övrigt ungefär lika mycket som det kostar att köpa objektivet från t ex Cameranu.nl).

Det blev inget objektiv igår...

Är det jag som har orimliga krav och önskemål om andrahandsvärde, eller är detta ett klassiskt skambud?
 
Det var ett högt pris för EF 100mm L IS USM Makro.
Kolla på Kungsholms foto, de tar 8490:- för samma objektiv.
 
Ja, det är det objektivet.

Effekten av det mindre bra budet blir ju dessutom större när man är ca 15% dyrare än konkurrenterna...
 
Senast ändrad:
Jag tycker själv att butiken skjutit sig svårt i foten.
Kommer man in och vill köpa ett L objektiv till det, relativt sett höga, priset så borde butiken se en potential till en långsiktig relation.

De är nog medvetna om hur de ligger i pris relativt konkurrenterna och att deras kunder också är medvetna om detta.
Dessutom har de inget av nämnda saker som begagnat redan. Det är ej heller några obskyra produkter vi pratar om.

Jaja, det gör ju mitt urval av leverantör lite mindre iaf:)
 
Misstänker två saker.

1. Butiken var inte intresserad av att byta in utrustningen.
2. Butiken var relativt liten och kunde inte köpa in sina varor i så stora volymer att de kom ner i sådana priser att de kan hålla konkurrenskraftiga priser med en rimlig marginal.
 
Misstänker två saker.

1. Butiken var inte intresserad av att byta in utrustningen.
2. Butiken var relativt liten och kunde inte köpa in sina varor i så stora volymer att de kom ner i sådana priser att de kan hålla konkurrenskraftiga priser med en rimlig marginal.



1. Då är det ärligare att säga att man inte är intresserad och förklara varför.

2. Nej, det är en känd butik, med koppling till en känd kedja. Inte störst, men definitivt inte heller på marginalen.
 
Butiker som har högre pris på sina produkter brukar kunna ge ganska hyfsad rabatt om man säger att man får det avsevärt billigare nån annanstans. Däremot brukar de vara ovilliga att ge rabatt på det man köper om man samtidigt byter in nånting annat. Begagnade saker är svårare att sälja, och de måste få in en vinst på dem när de säljer dem vidare, vilket de vill kunna göra relativt snabbt.

Bästa affärerna gör man om man säljer privat och sen går till butiken och handlar. Förstås kan man också göra tvärtom om man har råd...
 
Inte bara det att dom måste göra sig en hacka för att kunna ta in grejjerna. Dom förväntas ju även lämna garanti när dom säljer det vidare. Kan bli en dålig affär för butiken. Men jag håller med om att det hade vart ärligare att säga att dom inte var intresserade.

Mur mycket hade du förväntat dig att få? Det lönar sig nästan alltid bättre att sälja grejjerna privat. Det där kittet borde du få sålt här på FS rätt enkelt om du har rätt pris.
 
Jag var inne i en klassisk fotoaffär igår som spekulant på ett Canon EF 100/2,8L IS Macro som butiken begärde ganska saftiga 9999:- för. Jag har tidigare handlat en del av dem.

Med mig hade jag lite grejer som jag tänkte byta in, om jag fick ok betalt för dem. Allt i originalkartong, med kvitto och den äldsta saken inköpt den 2:e mars i år. Det var följande:

*Canon EOS 450D + EF-S 18-55IS
*Batterigrepp BG-E5
*Batteri LP-5
*EF-S 55-250IS
*EF 28/2,8
*Hoya UV-filter 58mm 2st
*Hoya UV-filter 52mm 1st

För allt detta ville butiken betala mig 3500kr.....Jag skulle alltså få lägga 6499kr emellan (för övrigt ungefär lika mycket som det kostar att köpa objektivet från t ex Cameranu.nl).

Det blev inget objektiv igår...

Är det jag som har orimliga krav och önskemål om andrahandsvärde, eller är detta ett klassiskt skambud?



Marknaden styr.
Fråga butiken varför dom ger att sånt lågt pris!
Och försök också att sälja privat.
(Där kommer nog ett privatmarknadspris)
/B
 
Räkna baklänges.

Priset de skulle kunna sälja grejerna för minus moms. En liten vinst måste de ju ha. Sedan ska de kunna stå för garanti i 6 månader. Kanske lite arbete för att kolla igenom grejerna. Det som blir kvar sedan är vad de kan bjuda för utrustningen.

Butiken får ju inte dra moms om de köper in från en privatperson de grejerna är "momssmittade".

M
 
Priset butiken ville ge dig för dina grejor var inte för lågt. Mer får man inte. Helst vill ju butiken inte ta in såna grejor som du ville bli av med. Någon riktig vinst kan de heller inte göra på de foto-prylarna.
Däremot var priset för objektivet du skulle köpa rent för högt.
Köp det i någon annan affär och sälj prylarna privat
 
Jag hade inte väntat mig nåt drömbud, långt ifrån, men allt kostade trots allt 14.500kr i inköp och det för mindre än 6 månader sen.
Det jag hade förväntat mig är ungefär tvärtom. ca 6500 i inbyte och 3500 emellan. Det hade jag kört på, jag gillar trots allt bäst att handla hos dem som har varan hemma NÄR JAG ÄR DÄR. Det är värt lite extra, men inte till den grad att man är korkad.
Jag utgår ifrån att de har hyfsad marginal på en hyllvara, dessutom ca 15% dyrare än resten av marknaden.

Hade NI accepterat 3500kr? Är det rimligt, trots garantier mm? Jag anser inte det.

Naturligtvis så förstår jag att jag får bättre betalt om jag säljer privat.
Jag har grejorna ute här på FS för att kolla läget lite och de blir nog sålda förr eller senare.
Jag kommer nog dock att beställa objektivet från cameranu.nl istället. Då blir det samma pengar ut från kontot som om jag köpt det hos XXXXXXXXX XXXX, med skillnaden att jag fortfarande har alla saker kvar:)
 
75% i värdetapp på 6 månader känns lite såsär.

Butiken har förövrigt en beggad 30D (hus) med BG som de vill ha 4300kr för, så jag tror inte att de hade tänkt skänka bort grejorna direkt...
 
Som tidigare skrivits så har ju butiken "problem" med momsen från privatpersoner, men de måste lägga på moms när de säljer igen.
Sedan gäller ju konsumentköplagen när butiken ska kränga iväg dina grejer, så man tar som butik på sig ett ansvar när man kränger begagnat, så det är inte alls underpris.

Vill man få maximalt ut av sin begagnade utrustning så är det nog så att man måste sälja den privat.
 
Du får räkna med ett mycket lägre pris om du säljer till en butik, av dom skälen som redan givits ovan.

Vill du sälja privat får du mer betalt, men det tar ju å andra sidan en hel del tid och kraft att hålla på och krångla med snackare och skambjudare också, så man får värdera en snabb och problemfri affär mot en mer långdragen och irriterande säljperiod.

Dom gånger jag säljer eller byter in saker blir det till en butik, jag orkar inte hålla på och diskutera prutning med privatköpare. Det är bara någon enstaka gång jag sålt till en privatperson.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag hade inte väntat mig nåt drömbud, långt ifrån, men allt kostade trots allt 14.500kr i inköp och det för mindre än 6 månader sen.
Det jag hade förväntat mig är ungefär tvärtom. ca 6500 i inbyte och 3500 emellan. Det hade jag kört på, jag gillar trots allt bäst att handla hos dem som har varan hemma NÄR JAG ÄR DÄR. Det är värt lite extra, men inte till den grad att man är korkad.
Jag utgår ifrån att de har hyfsad marginal på en hyllvara, dessutom ca 15% dyrare än resten av marknaden.

Hade NI accepterat 3500kr? Är det rimligt, trots garantier mm? Jag anser inte det.

Naturligtvis så förstår jag att jag får bättre betalt om jag säljer privat.
Jag har grejorna ute här på FS för att kolla läget lite och de blir nog sålda förr eller senare.
Jag kommer nog dock att beställa objektivet från cameranu.nl istället. Då blir det samma pengar ut från kontot som om jag köpt det hos XXXXXXXXX XXXX, med skillnaden att jag fortfarande har alla saker kvar:)

Anser du 6500 kr är rimligt när du säljer till en affär ? Tänk på att de måste rengöra och kontrollera dina grejor innan de säljer dem också. Sen måste de lämna garanti. Och hur lätt är det att få sålt alla grejorna samtidigt. Vem vill köpa begagnade batterier och UV filter i en affär ? De måste ju ta åtminstone 10,000 kr till nästa kund för att göra någon vinst om de ger dig 6500 kr.
 
Det Jag tycker att butiken kunde fiskat upp vid vårt samtal är att:

"Här har vi en som vill byta in sin startutrustning som är ett halvår gammal och som är intresserad av ett L objektiv till sina två semiproffskameror. " kan han var intresserad av nåt mer framöver? Har vi en potentiell stamkund här? Kan vi göra nåt för att fånga upp honom eller ska vi skrämma iväg honom direkt?
De klassiska butikerna kan ju inte riktigt konkurrera med priset generellt sett, men ibland så tror jag att man vinner på att se längre än ett enskilt köp.
 
Anser du 6500 kr är rimligt när du säljer till en affär ? Tänk på att de måste rengöra och kontrollera dina grejor innan de säljer dem också. Sen måste de lämna garanti. Och hur lätt är det att få sålt alla grejorna samtidigt. Vem vill köpa begagnade batterier och UV filter i en affär ? De måste ju ta åtminstone 10,000 kr till nästa kund för att göra någon vinst om de ger dig 6500 kr.


Den (stora) erfarenhet jag har av tex jaktoptik och jaktvapen ger mig den uppfattningen ja, men det må vara så (troligt) att jag är för optimistisk när det gäller fotoutrustning. Delvis därför startade jag denna tråd.

Nån förväntning måste jag haft och uppenbarligen så var den högre än vad jag erbjöds, därav min besvikelse. Nånstans måste man väl sätta en gräns för vad man accepterar, det gjorde jag och det gjorde butiken. Hade jag väntat mig 3500kr så hade jag inte ens frågat.
 
Det Jag tycker att butiken kunde fiskat upp vid vårt samtal är att:

"Här har vi en som vill byta in sin startutrustning som är ett halvår gammal och som är intresserad av ett L objektiv till sina två semiproffskameror. " kan han var intresserad av nåt mer framöver? Har vi en potentiell stamkund här? Kan vi göra nåt för att fånga upp honom eller ska vi skrämma iväg honom direkt?
De klassiska butikerna kan ju inte riktigt konkurrera med priset generellt sett, men ibland så tror jag att man vinner på att se längre än ett enskilt köp.


Nej så tänker de antagligen inte, du tycker just du ska få ett jättepris
men du är en av hundratal som tror samma sak,
och butiken vet som påpekats att dina beg-grejor är en dålig affär.
i deras ögon är 450 inte värt det du vill helt uppenbarligen
 
ANNONS