matlep
Aktiv medlem
Inte riktigt ännu. Men här finns det bilder: http://www.engadget.com/photos/leica-d-lux-5-behind-glass-at-photokina-2010/#3383331
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Leica D-Lux-5.
Jag har två frågor:
1. Är detta en exakt likadan kamera som Panasonic LX5? Om inte, vad skiljer?
2. Om man köper denna så ingår Adobe Lightroom (se länk). Är detta ett fullständigt Lightroom som annars kostar ca 3000 kr?
1. Ja det är samma, i princip. Det är några små designskillnader till det yttre. Sedan så har Leica en egen FirmWare.
2. Ja det är en fullversion av LR, det är en av fördelarna med Leica Kamerorna. Bättre mjukvara.
Tvärtom, det är i innanmätet den stora skillnaden finns. Leica gör egen mjukvara. Alltså mjukvaran i kameran.Tack för blixtsnabbt svar. Bara yttre skillnader alltså, ingen skillnad alls i innanmätet. Ok.
Tack för blixtsnabbt svar. Bara yttre skillnader alltså, ingen skillnad alls i innanmätet. Ok.
Men när det gäller LR blir det intressant. Jag har funderat på att skaffa just LR. Om jag köper Panasonic LX5 + Lightroom då skulle väl det bli dyrare än om jag bara köper Leica 5 där Lightroom ingår?
Tvärtom, det är i innanmätet den stora skillnaden finns. Leica gör egen mjukvara. Alltså mjukvaran i kameran.
Tvärtom, det är i innanmätet den stora skillnaden finns. Leica gör egen mjukvara. Alltså mjukvaran i kameran.
Ni finns prisuppgifter ute. 6995:- på WibergsFoto. Så visst lönar det sig att köpa D-Lux 5 istället för LX-5 om man ändå skall köpa Lightroom.
Jag tror att man gått på bondfångeri om man är beredd att betala 2.000 kr mer för Leican bara för att det är Leica-logo på den.
Å andra sidan har det sagts om LX3/D-Lux 4 att den skinnväska som följde med Leican skulle ha kostat ungefär mellanskillnaden om man skulle ha köpt den separat. (Fast man kan ju alltid ifrågasätta dyra väskköp...)
Det har väl aldrig följt med väska till Leicorna?
Till D-Lux 4 kostade den 1.795 kr.
En snarlik till LX3 kostade drygt tusenlappen.
Lite nyfiken bara, men vart står det att man får med LR3 till kameran? Hittar inget om det på cyberphoto i alla fall.
The Leica D-Lux 5 is supplied complete with a free copy of the professional image processing software Adobe® Photoshop® Lightroom®.