el. ... Jag tror iofs att även jämförelsen mellan 1600 på MFT och 6400 på FF ger liten fördel till MFT, om det nu är relevant.
.
Nej, jag kan garantera dig att så inte är fallet. Jag har faktiskt gjort en detaljerad jämförelse mellan just GH1 och 5D mark2. Jag laddade ned en mängd bilder från imaging resource (iso 200 till 12800), tagna under kontrollerade former med dessa kameror.
Sedan beskar jag dessa och skrev ut en del av bilden i 10x15cm så att det motsvarade A4, A3, A2, A1,
Sedan var det bara att lägga ut bilderna på bordet för att se exakt vad varje kamera mäktar med när det gäller brus och upplösning och det på varje utskriftsstorlek från A4 till A1.
Och resultatet? Tja, om jag inte var övertygad om fullformatets överlägsenhet innan, så blev jag det snabbt efter att ha gluttat på bilderna i 30s....
FF vinner handsdown på alla sätt. Tittar man på utskrivna bilder så är 5D2 två steg bättre brusmässigt, det syns redan på A4 och ISO 800. Skriver man ut större så faller GH1 igenom fullständigt, omkörd både när det gäller brus och upplösning.
(Jag rekommenderar alla tvivlare att göra detta test själva, det kan bli en ögonöppnare).
Dessutom, hur mycket vikt och storlek sparar man in egentligen med det där 25/0,95?
Man kan ju välja ett ultron 40/2 till sin 5D2.