Som Håkan skriver, så finns "oändligt" med diskussioner om båda dessa objektiv bl a här på FS.
Du kan t ex läsa ingående om dem här:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-Zoom-Lens-Reviews.aspx
Båda objektiven är mycket bra. 70-200 är "standard" för fotojournalister och fungerar till det mesta. Skärpa o färger är bra.
Nu med den nya "II" versionen är den dyr men otroligt bra. "I" versionen är fortfarande ett mkt bra objektiv.
Du ska fundera på om du behöver 2.8 ljusstyrka. Om det inte är absolut nödvändingt så kan du köpa /4 version. Den med IS är kanske världens bästa zoom med fantastisk skärpa och briljans. Har inte heller hört att det är variation mella olika exemplar på /4 versionen, som det är lite mer på /2,8 "I".
Båda 70-200 IS (/4 och /2.8) är tätade.
100-400 är en typisk sport och "safari" objektiv för bra ljusförhållanden. Ljusstyrkan gör den mindre lämplig för inomhus, men visst.. nu när de nyare kamerorna leverar lika (lite) brus på ISO 1600 eller 3200 som fyra år gamla på 400 eller 800 så har du samma faktiska egenskaper map exponeringstid.
100-400 är inte tätad men jag har stått ute i regn och det har inte hänt något.
IS på 100-400 och "I" versionen av 70-200 är samma två steg stabilisering. /4 IS och nya "II" av /2.8 har båda 4 steg IS som fungerar mycket bra.
70-200 /2.8 och 100-400 väger ungefär lika mycket.
70-200 /4 väger hälften.
100-400 är en skjutzoom som vissa tycker är sämre än vridzoom. Själv tycker jag skjutzoomen fungerar bra. Det finns en ring med vilken man kan "spänna" zoomen så att den går från helt fast till mycket lätt. Jag brukar "öppna" den helt och får då mycket snabb och precis zoomning. När jag inte använder drar jag åt ringen och då åker inte zoomen ut.
Min uppfattning baseras på att jag har 100-400 och båda 70-200 IS /2.8 "I" och /4 versionerna.
Vill, vill, vill, vill ha "II" av 2.8:an.
Den är "snorbra" men tyvärr dyr.....
Finns säkert mer att säga men du får fråga så svarar vi.