Annons

Snyggast bokeh och kortast skärpedjup på FF

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Vilket objektiv ger snyggast bokeh och så kort skärpedjup som möjligt?Det går ju inte hand i hand riktigt med snygg bokeh och kort skärpedjup.Hur upplevs nya canon 100 f2.8 is macro? tex
Finns det någon bra sida som man kan gämföra olika objektivs bakgrundsoskärpa?
Ska ju hellst inte kosta mer än 20k heller.
 
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/489-canon_100_28_5d?start=1

Jag tycker att Samyang 85 f/1.4, Sigma EX 70mm f/2.8 Macro och Canon EF 100 f/2.8L IS USM alla presterar fin bokeh, men det är ju tycke och smak också. Canon 70-200 f/2.8L USM tycker jag också är sin klumpighet till trots och att det är en zoom tecknar fint. Läs tester och titta på bilder. Rent generellt så är fast objektiv och objektiv med många bländarlameller snyggare i sin bokeh.
 
Antagligen en fråga för Makten men jag är iaf oerhört kär i 35mm f/1.4 L

Vidvinkel <3 kort skärpedjup
 
Jag gillar bokehn i Tamron 90/2.8 macro, men det går ju att få kortare skärpedjup med andra objektiv.
 
När jag tittar på andras bilder och tycker att bokehn är riktigt snygg. Så har det ofta varit fotat med ef 135/2,0.
 
Ja, det kan jag hålla med om - Porträtt med den optiken på ff-hus finns det många riktigt bra bilder med så det är en fin kombination.

Oj det gav riktigt fin bokeh.Kollade igenom lite bilder på flickr och den är ju fantastisk.
Kikade lite på canon 100 2.8 macro med och den är ju inte helt fel heller.Skulle gärna höra åsikter om dessa två objektiv.Fördelen med 100 är ju att man kan fota macro och ett sådant objektiv har jag inte i nuläget.
Exempel bild på 100 2.8 is macro http://www.flickr.com/photos/cheungyiuchung/4568314100/in/pool-ef_100mm_f28l_is_usm_macro

Är det någon här som har bägge dom gluggarna?
 
Är det någon här som har bägge dom gluggarna?[/QUOTE]

Jag har den ena av dom ef 100/2,8 macrot.
Mja tycker nog den når inte upp till ef 135/2,0 nivå. Fast inte dålig heller, men inte fantastisk.
Kanske den nya 100/2,8 L macrot gör det.
 
Vilket objektiv ger snyggast bokeh och så kort skärpedjup som möjligt?Det går ju inte hand i hand riktigt med snygg bokeh och kort skärpedjup.Hur upplevs nya canon 100 f2.8 is macro? tex
Finns det någon bra sida som man kan gämföra olika objektivs bakgrundsoskärpa?
Ska ju hellst inte kosta mer än 20k heller.

Jag har bl.a objektiven Canon 85/1.2Lmk2 och Canon 135/2.0L sedan flera år tillbaka, båda ger riktigt riktigt kort skärpedjup och snygg bokeh enligt min mening. Du hittar båda under 20k - 85an som begagnad och 135an som ny.
 
Vilket objektiv ger snyggast bokeh och så kort skärpedjup som möjligt?Det går ju inte hand i hand riktigt med snygg bokeh och kort skärpedjup.Hur upplevs nya canon 100 f2.8 is macro? tex
Finns det någon bra sida som man kan gämföra olika objektivs bakgrundsoskärpa?
Ska ju hellst inte kosta mer än 20k heller.

Jag använder Canon 100mm f/2.8 Macro L IS USM och den tecknar hysteriskt fint DOF och bokeh.
 
ANNONS