Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K-X och ett manuellt Chinon 35-70 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Johankv

Aktiv medlem
hej!

Jag har ropat in ett manuellt Chinon 35-70 mm 1:2,7-3,5 på tradera.

Lite frågor har nu dykt upp.

1. När jag trycker på den gröna knappen för att ställa in exponeringen så blir den som mest 0,8`` även om det finns behov av längre. Varför är det såhär?

2. När jag startar kameran ska jag ange brännvidd med ett fast tal. Hur viktigt är detta för bildresultatet? Borde jag gå in i menyn och ändra varje gång jag zoomar in eller ut?

3.Det är lite trögt att zooma mellan 35-40 mm. Går det att smörja detta på egen hand?

Tacksam för ev svar!

mvh
Johan
 
1. Det låter som det är ljusmätaren som nått sin gräns i vad den kan mäta. Iom att objektivet behöver ljusmäta med objektivet nerbländat så innebär det att kameran inte kan hantera lika långa slutartider som med objektiv där ljusmätningen sker vid full bländaröppning.

2. För att stabiliseringen ska fungera korrekt så behöver kameran veta vilken brännvidd som används. Om du tex angett 50mm när du använder 35mm så kommer kameran överkompensera och förlora stor del av sin effekt.

3. Troligtvis är det gammalt fett som stelnat som gör det trögare, så objektive skulle behöva rengöras och infettas på nytt. Men tror inte det är värt besväret då du troligtvis behöver plocka isär objektivet rätt mycket för att göra detta.
 
hej!

Jag har ropat in ett manuellt Chinon 35-70 mm 1:2,7-3,5 på tradera.

Lite frågor har nu dykt upp.

1. När jag trycker på den gröna knappen för att ställa in exponeringen så blir den som mest 0,8`` även om det finns behov av längre. Varför är det såhär?

2. När jag startar kameran ska jag ange brännvidd med ett fast tal. Hur viktigt är detta för bildresultatet? Borde jag gå in i menyn och ändra varje gång jag zoomar in eller ut?

3.Det är lite trögt att zooma mellan 35-40 mm. Går det att smörja detta på egen hand?

Tacksam för ev svar!

mvh
Johan

1. Har prövat nu med min K20. Gav ner till 3 sek med 100 ISO och bl. 22 (M-läge) i ett mörkt rum. Mao ord kanske du har för högt ISO-tal och för stor bländare. Hade ett manuellt 300mm på just nu. När jag ställer i AV läge och väljer bl ger den mig tid för full öppning men ändå rätt exp.

2. Välj det som ligger närmast. Har även ett 35-70mm som jag ställer på 50mm. Om du innan du slår på kameran stänger av stabiliseringen kommer inte frågan upp med val av brännvidd. Hänger ihop med stabiliseringen.

3. Har själv en gång skruvat bort den främre delen på ett Tamron 135m och bytt fett på snäckgången om du kan det med ditt vet jag ej.
 
1. Har prövat nu med min K20. Gav ner till 3 sek med 100 ISO och bl. 22 (M-läge) i ett mörkt rum. Mao ord kanske du har för högt ISO-tal och för stor bländare. Hade ett manuellt 300mm på just nu. När jag ställer i AV läge och väljer bl ger den mig tid för full öppning men ändå rätt exp.

2. Välj det som ligger närmast. Har även ett 35-70mm som jag ställer på 50mm. Om du innan du slår på kameran stänger av stabiliseringen kommer inte frågan upp med val av brännvidd. Hänger ihop med stabiliseringen.

3. Har själv en gång skruvat bort den främre delen på ett Tamron 135m och bytt fett på snäckgången om du kan det med ditt vet jag ej.

1. Jag fotade en murstock hemma i huset och provade att mäta ljuset när jag gick steg för steg på bländarringen från 2,7 till 22. När jag passerade 8 så stannade exponeringstiden vid 0,8´´ och bilden blev sedan mörkare för varje bländarsteg. Kan skillnaden mellan våra resultat vara att du kan använda AV-läget och jag endast M? Gissar att det betyder att du kan välja bländare på kameran till skillnad från mig som bara kan göra det på objektivet.

3. vad är det för fett som gäller om jag skulle ge mig på detta? slilikonspray funkar bra när det inte ska fastna damm tilll annat tycker jag. Några tips?

Tack för svaren!
mvh
Johan
 
1. Jag fotade en murstock hemma i huset och provade att mäta ljuset när jag gick steg för steg på bländarringen från 2,7 till 22. När jag passerade 8 så stannade exponeringstiden vid 0,8´´ och bilden blev sedan mörkare för varje bländarsteg. Kan skillnaden mellan våra resultat vara att du kan använda AV-läget och jag endast M? Gissar att det betyder att du kan välja bländare på kameran till skillnad från mig som bara kan göra det på objektivet.

3. vad är det för fett som gäller om jag skulle ge mig på detta? slilikonspray funkar bra när det inte ska fastna damm tilll annat tycker jag. Några tips?

Tack för svaren!
mvh
Johan

Hej Har prövat lite på exponeringar. I m-läge gav den den 2 sek men kanske borde vara 4. Har nästan bara manuella objektiv så i Av-läget har jag prövat med olika bländare (på optiken) vid mätningen ger den runt 0,6 - 0,8 sek men trots det blir alla rätt exponerade. Kanske med lite justering. Oavsett bl-värde. Men så gör alla mina manuella konstigt värde vid mätning men rätt vid exp. Mäter troligen med största bländare. Kan få tider på 1/3000 dels-sek men rätt ändå.
Fettet var ett silonfett. Bytte eftersom det vanliga hade förmåga att sega vid kyla. Silikonet skulle gå till -40 gr. Kunde gänga bort främre delen när jag fokuserat vid närgränsen. Snäckgången blev då frilagd. Det är det jag inte vet hur du kan på ditt.
 
Hej Har prövat lite på exponeringar. I m-läge gav den den 2 sek men kanske borde vara 4. Har nästan bara manuella objektiv så i Av-läget har jag prövat med olika bländare (på optiken) vid mätningen ger den runt 0,6 - 0,8 sek men trots det blir alla rätt exponerade. Kanske med lite justering. Oavsett bl-värde. Men så gör alla mina manuella konstigt värde vid mätning men rätt vid exp. Mäter troligen med största bländare. Kan få tider på 1/3000 dels-sek men rätt ändå.
Fettet var ett silonfett. Bytte eftersom det vanliga hade förmåga att sega vid kyla. Silikonet skulle gå till -40 gr. Kunde gänga bort främre delen när jag fokuserat vid närgränsen. Snäckgången blev då frilagd. Det är det jag inte vet hur du kan på ditt.

Hej!

Tack för input.

Jag exprimenterade lite igår igen. Med tre olika manuella objektiv. Alla objektiv var i läge M, dvs inte med automatisk bländare. Vad som sker när kameran står i AV verkar vara att både ljusmätning och bildtagning sker med största bländaren, oavsett vilken bländare som är inställt på objektivet. Det är kanske därför du får perfekt exponering när du har det läget på. Jag tolkade det så eftersom slutartiden var kort liksom skärpedjupet.

När kameran står i M-läget så uppstår samma fenomen för mig som innan. Men igår så blev den längsta tiden 1/10 oavsett vilket av de tre objektiven jag använde. Dvs ännu kortare än häromkvällen. När jag kopplade över det ena objektivet i A-läge så blev tiden typ 10 sekunder. (det var rätt mörkt i rummet) ISO mellan 200 och 800. Och rätt exponerat.

Är det någon annan som har en ide om hur det går att få längre/korrekta slutartider? Eller är det helt enkelt så som Fogel70 skriver ovan.

Har jag rätt gällande hur fotot tas i AV-läget?

mvh
Johan Kvissberg
 
Hej!

Tack för input.

Jag exprimenterade lite igår igen. Med tre olika manuella objektiv. Alla objektiv var i läge M, dvs inte med automatisk bländare. Vad som sker när kameran står i AV verkar vara att både ljusmätning och bildtagning sker med största bländaren, oavsett vilken bländare som är inställt på objektivet. Det är kanske därför du får perfekt exponering när du har det läget på. Jag tolkade det så eftersom slutartiden var kort liksom skärpedjupet.

När kameran står i M-läget så uppstår samma fenomen för mig som innan. Men igår så blev den längsta tiden 1/10 oavsett vilket av de tre objektiven jag använde. Dvs ännu kortare än häromkvällen. När jag kopplade över det ena objektivet i A-läge så blev tiden typ 10 sekunder. (det var rätt mörkt i rummet) ISO mellan 200 och 800. Och rätt exponerat.

Är det någon annan som har en ide om hur det går att få längre/korrekta slutartider? Eller är det helt enkelt så som Fogel70 skriver ovan.

Har jag rätt gällande hur fotot tas i AV-läget?

mvh
Johan Kvissberg

Hej. Vad du kan göra är att ta bilder helt manuellt. Då menar jag att inte ens mäta ljuset med kameran. Det går i M-läget att vrida ner tiden till 30 sek (längsta tid för min) och se vad som passar. Ljuset kan Du först mäta med en separat ljusmätare. Finns många i bra klass hos l-foto i Vansbro. Välj ingen selenmätare. Förvisso bra men inte i mörker köp istället en Cds mätare.
http://www.l-foto.se/. Mao tillbaka till det gamla sättet.
 
Hej. Vad du kan göra är att ta bilder helt manuellt. Då menar jag att inte ens mäta ljuset med kameran. Det går i M-läget att vrida ner tiden till 30 sek (längsta tid för min) och se vad som passar..

Hej!
Tack. Detta hade jag dock koll på. Är mest nyfiken på vari begränsningen ligger när jag vill få rätt tid med hjälp av den gröna knappen (eller "+/-"-knappen för den delen när det är M-läge på både kamera och objektiv)
Det är ju också lite smidigare att den gröna knappen gör jobbet istället för att prova sig fram till vad som är rätt tid.

mvh
Johan
 
Hej!
Tack. Detta hade jag dock koll på. Är mest nyfiken på vari begränsningen ligger när jag vill få rätt tid med hjälp av den gröna knappen (eller "+/-"-knappen för den delen när det är M-läge på både kamera och objektiv)
Det är ju också lite smidigare att den gröna knappen gör jobbet istället för att prova sig fram till vad som är rätt tid.

mvh
Johan

Hej. Den gröna knappen kanske dumdrygar sig och vill inte hänga på längre tider. Automatik i all ära men ibland reagerar jag som jag är på all för mycket automatik. Att lämna allt åt slumpen. Det finns en bra kille på Pentax, har haft flera mycket trevliga samtal med honom om olika detaljer om Pentaxen jag har. Hör med honom.
 
Hej. Den gröna knappen kanske dumdrygar sig och vill inte hänga på längre tider. Automatik i all ära men ibland reagerar jag som jag är på all för mycket automatik. Att lämna allt åt slumpen. Det finns en bra kille på Pentax, har haft flera mycket trevliga samtal med honom om olika detaljer om Pentaxen jag har. Hör med honom.

Hej!

Ja visst kan jag hålla med dig även om det inte är Auto-läget på kameran vi pratar om...

Pentax=Focus Trading?

mvh
Johan
 
Ser i instruktionsboken att ljusmätaren klarar att mäta från EV 0 vilket innebär 1 sek och bländarvärde 1.0. Den kan tydligen inte klara långa tider mer än att man ställer den manuellt. Prövade med en orginaloptik utan skillnad. Läs länken som kommer med .http://www.fotoord.se/wiki/Ev
 
Ser i instruktionsboken att ljusmätaren klarar att mäta från EV 0 vilket innebär 1 sek och bländarvärde 1.0. Den kan tydligen inte klara långa tider mer än att man ställer den manuellt. Prövade med en orginaloptik utan skillnad. Läs länken som kommer med .http://www.fotoord.se/wiki/Ev

Tack för länken! där lärde jag mig lite till.

Det står dock att EV0 lika gärna kan betayda 2 s för bländare 1,4 - 3s för bländare 1,7 osv. Jag hade ju typ bländare 11. Varför fick jag då inte upp en tid som motsvarade det? Kanske tänker jag galet här... Hur ska jag tänka?

mvh
Johan
 
När kameran står i M-läget så uppstår samma fenomen för mig som innan. Men igår så blev den längsta tiden 1/10 oavsett vilket av de tre objektiven jag använde. Dvs ännu kortare än häromkvällen. När jag kopplade över det ena objektivet i A-läge så blev tiden typ 10 sekunder. (det var rätt mörkt i rummet) ISO mellan 200 och 800. Och rätt exponerat.
Skillnaden är att med A-läget är det kameran som beräknar fram rätt slutartid från vad som uppmäts vid full bländaröppning och hur många steg som objektivets bländats ner. Detta är möjligt då objektivet överför denna info elektroniskt till kameran.

Om du ställer in bländaren manuellt på objektivet får inte kameran denna info och måste då mäta upp ljuset vid vald bländare eftersom kameran varken vet vilken bländare som används eller vilken är objektivet största bländare. Detta gör att det är den längsta slutartid som ljusmätaren kan mäta upp som är den längsta som kan användas. Tänk också på att om du höjer ISO så kommer längsta slutartid som kan använda halveras för varje fördubbling av ISO.

Om du testar hur det fungerar med objektivlocket på så är det rätt lätt att först. Om du ställer in bländaren manuellt på objektivet så kommer då inte slutartiden ändras alls oavsett vilken bländare du ställer in. Det beror på att ljusmätaren nått sin begränsning redan vid full bländaröppning på objektivet. Men om du ändrar ISO så kommer kameran förändra slutartiden.
Ställer du istället objektivet i A-läget så kommer kameran beräkna fram en ny slutartid om du ändrar bländaren på kameran, även om ljusmätaren redan nått sin begränsning.
 
Tack för länken! där lärde jag mig lite till.

Det står dock att EV0 lika gärna kan betayda 2 s för bländare 1,4 - 3s för bländare 1,7 osv. Jag hade ju typ bländare 11. Varför fick jag då inte upp en tid som motsvarade det? Kanske tänker jag galet här... Hur ska jag tänka?

mvh
Johan

Kan tänka mig att eftersom mätaren bara mäter till EV0 kan den inte räkna om värdet. Sitter med min gamle Cds mätare framför mig. Ser att den kan mäta till minus EV4. Funderar på om ditt objektiv har separat nedbländningsknapp. Om så är ställ ett f-värde blända ner och se vad som händer. Prövade med ett gammalt M42 objektiv plus PK adapter med nedbl.knapp. Får då rätt värde även om det blir mörkt i sökaren på Av-läget. Men bara 0,8 sek som längsta tid på iso 400. Vi grunnar vidare.
 
Ser i instruktionsboken att ljusmätaren klarar att mäta från EV 0 vilket innebär 1 sek och bländarvärde 1.0. Den kan tydligen inte klara långa tider mer än att man ställer den manuellt. Prövade med en orginaloptik utan skillnad. Läs länken som kommer med .http://www.fotoord.se/wiki/Ev

Det står säkert också hur ljusstarkt objektivet måste vara (och vilket ISO-tal som ska vara inställt) för att nå ner till EV0. Gissningsvis gäller EV0 för ett f/1,4-objektiv vid bas-ISO och i så fall blir minimigränsen i teorin EV2 med ett f/2,8-objektiv och EV4 med ett f/5,6-objektiv eftersom bara 1/4 respektive 1/16 så mycket ljus då når mätaren (i praktiken påverkas detta även av mattskivans ljusgenomsläpplighetsegenskaper eftersom mätaren sitter i prismat men det behöver vi inte krångla med för att förstå grundprincipen).

Med manuella objektiv och gröna knappen sker ju sedan inte mätningen med vidöppen bländare utan nedbländat till inställt värde och då kan det bli väldigt lite ljus till mätaren. Ställer vi t.ex. in f/16 hamnar minimigränsen vid EV7.
 
Tack för ditt inlägg Pupillen!

Det är just nu lite grekiska för mig dock.

"Med manuella objektiv och gröna knappen sker ju sedan inte mätningen med vidöppen bländare utan nedbländat till inställt värde och då kan det bli väldigt lite ljus till mätaren. Ställer vi t.ex. in f/16 hamnar minimigränsen vid EV7. "

Om nu det kommer in väldigt lite ljus till mätaren vid ovan nämnde förhållanden- Borde inte tiden bli längre då?

I länken ovan står det bla: "EV0 är definierat som 1 s exponering vid F1.0. Men samma exponering får du även med 2 s vid F1.4 och 4 s vid F2.0...EV1 är ett steg ljusare (dvs att ljuset som du ska fotografera i är dubbelt så starkt). Det innebär då kombinationerna 1/2 s vid F1.0, 1 s vid F1.4, 2 s vid F2.0... EV9 motsvarar 1/500 s vid F1.0, 1/30 s vid F5.6... Om det är riktigt mörkt används negativa EV. EV-2 motsvarar 4 s vid F1.0 "

Jag tolkar det som att EV7 borde vara 1/125 s vid F1.0. Det borde ge 1/8- s vid F5,6 vilket är ungefär vad jag fick. Men då har min kamera mätt EV7 och inte EV0- varför då?


mvh
Johan
 
Jag hade en svag aning om att K-x hade ISO 200 som lägsta ISO så jag laddade ner ett par manualer och kollade för säkerhets skull. Det står där att mätaren i K-x klarar att mäta ner till EV1 vid ISO 200 med ett f/1,4-objektiv och K-m ner till EV0 vid ISO 100. Detta kan verka förvirrande men innebär bara att mätarnas prestanda är helt lika och beror helt enkelt på att K-x inte går att ställa in på ISO 100 utan har ISO 200 som minimivärde. Det gör att vi får korrigera våra värden ett steg men förändrar ingenting i sak.

Tack för ditt inlägg Pupillen!

Det är just nu lite grekiska för mig dock.

"Med manuella objektiv och gröna knappen sker ju sedan inte mätningen med vidöppen bländare utan nedbländat till inställt värde och då kan det bli väldigt lite ljus till mätaren. Ställer vi t.ex. in f/16 hamnar minimigränsen vid EV7. "

Om nu det kommer in väldigt lite ljus till mätaren vid ovan nämnde förhållanden- Borde inte tiden bli längre då?

Problemet är att när vi mäter vid f/16 kommer det bara in 1/128 så mycket ljus som när mätningen sker vid f/1,4 (tänk på att objektivet bländas ner när ljuset mäts i det här fallet, med ett vanligt automatiskt f/1,4-objektiv sker ju mätningen vid full öppning och det är bara då som mätaren klarar EV1 vid ISO 200). Det innebär alltså att mätning vid f/16 (nedbländad manuell mätning) bara fungerar om mätresultatet överstiger EV8 vid ISO 200, EV9 vid ISO 400 o.s.v.

Det blir lite lurigt eftersom vi använder EV-talen dels som ett tillförlitligt mätvärde och dels som ett gränsvärde för vad mätaren klarar. Här är det alltså detta gränsvärde som avses.


I länken ovan står det bla: "EV0 är definierat som 1 s exponering vid F1.0. Men samma exponering får du även med 2 s vid F1.4 och 4 s vid F2.0...EV1 är ett steg ljusare (dvs att ljuset som du ska fotografera i är dubbelt så starkt). Det innebär då kombinationerna 1/2 s vid F1.0, 1 s vid F1.4, 2 s vid F2.0... EV9 motsvarar 1/500 s vid F1.0, 1/30 s vid F5.6... Om det är riktigt mörkt används negativa EV. EV-2 motsvarar 4 s vid F1.0 "

Jag tolkar det som att EV7 borde vara 1/125 s vid F1.0. Det borde ge 1/8- s vid F5,6 vilket är ungefär vad jag fick. Men då har min kamera mätt EV7 och inte EV0- varför då?


mvh
Johan

Du har uppenbarligen EV-talen som mätresultat klart för dig:) Det är bara det att EV-talen som sagt även används för att ange mätarens mätområde och jag tror det är det som förvirrar. Det måste alltså till en viss miniminivå på ljuset för att mätaren ska kunna ge ett tillförlitligt mätvärde och mäter man med objektivet nedbländat stryper man ljustillförseln till mätaren alltmer och då når man lätt gränsen för vad mätaren klarar av.
 
3. vad är det för fett som gäller om jag skulle ge mig på detta? slilikonspray funkar bra när det inte ska fastna damm tilll annat tycker jag. Några tips?

Silikonspray är nog nått av det sista som ska användas, silikon har en förmåga
att krypa vidare, vilket betyder att det senare finns överallt, en zoom har en förfärlig
massa glasytor.

Det man vitt ha är ett temperaturstabilt mjukt fett, tänk på att det ska vara mjukt
mellan -20 till minst +50 ( i bilen med sol ) utan att vare sej bli hårt eller rinna av.
Det finns givetvis sånt här, men jag har ingen aning hur man finner det.
Vad du kan göra är att ta lite symaskinsolja på någon duk som inte luddar och
sen gnida detta på gängan, ev flytta på gammalt fett till något bättre ställe,
givetvis blir det inte någon superskön känsla, men det gnisslar säkert inte.
Undvik tops här, de släpper bomullstrådar som kvaddar rörelsen.

//MW
 
Pupillen;1500088K-x inte går att ställa in på ISO 100 utan har ISO 200 som minimivärde..[/QUOTE sa:
Om man väljer funktionen för utökat ISO omfång i K-x så kan man ställa in ISO 100 som lägsta och ISO 12 800 som högsta. Observera att denna funktion inte är tillgänglig om man har påslagen hög- / skuggdagerkorrigering.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar