Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

120-film!?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersPS

Aktiv medlem
Jag fick för ett tag sedan hem min mormors och morfars kamera, en lådkamera. Den tar 120-film så jag gick köpte tre st Tri-x 400 och tänkte testa hur det blir med en sådan kamera. Har framkallat S/V förut, men bara 35mm film. Saken är den att jag har ett klipp på YouTube med Jason Brunner. Där säger han att han blötlägger filmen en stund innan. Man kan göra det om man vill poängterar han, men säger att det tar bort en del klet på filmen, så som klistret från pappret.
Behöver man göra det tycker ni? eller ska jag bara framkalla den som vanligt utan att blötlägga den. Gör inte det med 35mm filmen, men detta är ju en annan slags film.

///Anders S
 
Film är ju film oavsätt vilken storlek de har, det ända som skiljer de att de har färg eller svart vit . Långsamt eller snabbt. Det är antihalo som går vid förblötning och han är en pajas. Ring till kodak och fråga. Jag har alldrig sysslat med sådant och framkallat några tusen film respektive röntgen och holografiska plåtar. Antihalo försvinner i framkallaren och fells ut i botten av ett tank. Förblöttning är ett utmärt sätt att få fläckiga negativ. :) Kör du engånsvarianten då har du utfällningar i reningsverket. :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.