Annons

120 film? i F65?

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCool

Aktiv medlem
Jag har inte så stor koll på vad 120-film är.. så därför undrar jag om man kan använda 120 film i vanlig kamera.. asså.. en som ska ha 135-film. typ min Nikon F65?
 
Hej!

Det kan vara lite knivigt att få in 120-film i en F65...120-film kallas den film som man använder i mellanformatskameror och är betydligt större än småformat, 120 ger negativformat på 6x4,5, 6x6, 6x7 eller liknande, den behöver helt enkelt ett större kamerahus avsett för mellanformat. Till din F65 får du köra med 135-film men en mellanformatare är aldrig fel... Jag vet faktiskt inte riktigt vad 120 och 135 film står för, om de är ett mått eller bara ett namn på en filmtyp?

/Roger
 
DaCool skrev:
Jag har inte så stor koll på vad 120-film är.. så därför undrar jag om man kan använda 120 film i vanlig kamera.. asså.. en som ska ha 135-film. typ min Nikon F65?

Nä, som sagts det går inte. Det närmaste jag kommit i den vägen är att ha Hasselbladsoptik på Nikonhus.....men det går fint med adapter.
Us
 
135 står för att filmen är 35 mm bred.
Alltså filmremsan, inte bilden.

Vad 120 står för har jag ingen aning om.
 
135 står inte för att remsan är 35 mm bred (även om den givetvis är det). 135 är ett löpnummer som alla andra och betecknar 35 mm-film som är perforerad och uppspolad på Leica-kassetter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.