Annons

120-film i 620-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
jag fick hem en lådkamera igår där det skulle vara 620-film. det satt en 620-spole i.
för att få in 120-spolen så filade jag ner den tills den passade, diametern på spolen är större på 120-film än 620-film.

detta kanske inte är nåt nytt tips, jag vet inte, och det ser väl olika ut i olka kameror kan jag tro, men jag tyckte det var ett bra och enkelt sätt jämfört med att rulla om 120-filmer till 620-spolar ( då måste dessutom ha såna spolar)

nu kan jag fila upp ett lager och fota med lådkameran när jag vill.

Jag har hört att några brukar slipa ned kanterna på 120-filmerna med slipmaskin. Jag skulle dock oroa mig för att få spån och damm på filmen.

Ett annat, lite säkrare tips är att klippa ned kanterna med en tång. Då slipper man ju dammet.

Dock tror jag att de överskjutande kanterna på filmspolen är till för att skydda mot ljus, så man bör förvara de modifierade rilmrullarna i mörker och ladda dem i mörkare omgivning än vanligt.

Jag har slipat ned tomma 120-spolar för att de skulle passa i en kamera för 117-film. 117 har smala flänsar som 620, men med en mittspole som 120. Man fick sex bilder per rulle.

jo, jag tänkte också på att klippa. men jag hade inget lämligt att klippa med, men det kan man ju testa också.

tror du verkligen det, att filmerna blir ljuskänsligare? ja, kanske. får väl se hur de blir...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar