Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
12 ggr zoom = mm.
- Trådstartare brosun
- Start datum
Anddje
Aktiv medlem
Njae, de flesta digitalkompakter börjar på motsvarande 28mm eller 35mm, så jag skulle gissa på 28-336 eller 35-420, så en 18-200 skulle kunna passa om man nu vill ha det i en glugg. Men även jag tycker det är bättre att dela upp det på flera gluggar.Eveningstar skrev:
24-300mm borde motsvara samma omfång och bildvinklar ungefär, men jag råder dig verkligen att dela upp detta i två objektiv. Tex ett 17-50 och ett 70-300.
paco
Aktiv medlem
Kolla vad din kamera har för brännvidd (motsvarande 35mm) och sen väljer du objektiv efter detta. Om din kamera har t.ex. 380mm i teleläget, så kan du t.ex köpa ett 400mm tele.
Två eller tre objektiv är smartare för att täcka vidvinkel till tele än ett enda zoomobjektiv, som ändå skulle vara ganska stor och klumpig.
Strunta i det här med si o så många gångers zoom. Det säger inte så mycket om optiken. Tänk mer i brännvidd. På en kompakt funkar det att säga 3x zoom. Då vet man att, jaha den har t.ex. 35mm till 105mm (105/35=3).
Två eller tre objektiv är smartare för att täcka vidvinkel till tele än ett enda zoomobjektiv, som ändå skulle vara ganska stor och klumpig.
Strunta i det här med si o så många gångers zoom. Det säger inte så mycket om optiken. Tänk mer i brännvidd. På en kompakt funkar det att säga 3x zoom. Då vet man att, jaha den har t.ex. 35mm till 105mm (105/35=3).
Anddje
Aktiv medlem
Ja, de flesta digitalkompakte börjar på MOTSVARANDE 28 eller 35mm, i småbildsformat alltså, och borde då motsvara ungefär en 18-200-glugg på APS-C, om man antar att kompakten börjar på 28mm och man offrar 36mm på teleänden för att få en glugg som existerar.Eveningstar skrev:
Jag räknade in "crop-faktorn". Gjorde du? =)
Om din kompaktkamera inte är allt för ovanlig borde du kunna leta upp den på http://dpreview.com/ och hitta vad den har för brännvidd.