Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

12 avklädda bilder med kalendertema, idéer?

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Jag har alltid sagt att jag inte fotograferar naket.
Men ändå har jag på senare tid fått fler och fler som önskar just sådana bilder.

Det senaste är en kvinna som vill göra en egen kalender med tolv bilder (avklätt) på månadstema.

Finns det någonstans att hitta inspiration? Länkar eller så.
Just för att få kalendertema med ny bild för varje månad.
 
Se filmen Calendar girls. *ler*
Låter som ett ganska trevligt dilemma ändå. Jag skulle nog testa "vanliga hemmamiljöer", som i filmen, för att det inte skall bli så enformigt.

Blomsterkrans i juni och tomteluva i december känns spontant inget bra.

Lycka till och berätta gärna hur det gick, om det gick.

/AnWi
 
Jo, den filmen gillar jag, Helen Mirren är bra.

Men vävstol och kakfat är lite för ”snällt”...
 
mipert skrev:
Jo, den filmen gillar jag, Helen Mirren är bra.

Men vävstol och kakfat är lite för ”snällt”...

Jag menade inte bokstavligt. Bara en soffa och en krans eller luva beroande på årstid känns fantasilöst. Lite naturliga miljöer, kanske i hemmet, skulle bli mindre "naket" och mera avspänt.

Skall du ha en bunt förslag när hon kommer eller skall ni träffas och prata igenom först?
 
Jag funderar på att använda ljuset.
Mörkt och blått för vinter, stenhårt med skuggor för sommar och ljust, överexponerat med överstrålning för våren...
 
Det låter som en gångbar väg.

Lycka till. Hoppas du får flera, och bättre, förslag än mitt.

/AnWi
 
Mosebacke-folket har nyligen gjort en egen kalender. Du kanske kan få inspiration där. :)
 
Höstmånad. Kvinnan inbäddad lagom mycket i de gula löven på marken. Kan antagligen även fixas i en studio om hösten inte ska inväntas.
 
För ett par år sedan var det en (kvinnlig) amerikansk fotograf som plåtade "vanliga" kvinnor i all utstyrsel man normalt använder i P-rullar, kläder, skor, sminkning osv. Klart intressanta bilder, tydligen gillade modellerna bilderna väldigt mycket också. Rätt kul med "före och efter" bilder, dessutom är min erfarenhet att folk både gillar och känner sig avspända när de får spela en roll och ta fram skådisen i sig. Tomteluvor och blomsterkransar är väl ändå lite trist ärligt talat. Hur du ska få P-rullekläder att bli årstidsanpassade har jag ingen aning om, men lycka till i alla fall.
 
Jag hade nog satsat på tidsberoende småattiraljer, typ... Gärna utan att det blir alltför uppenbart á la tomeluva. Är tanken att ta alla bilder i studio? Rent logiskt, med tanke på dagens datum, blir det väl en kalender för 2006 och då finns ju alla möjligheter i världen att få till miljöbilder för alla årstider!

En tanke som jag haft personligen med lite fine art är helt normala situationer, men med klädsam nakenhet till. Det ser konstigt ut i text, men säg sillfrukost där man normalt vore påklädd men med en naken modell som uppträder normalt. Svårt att skriva ned tankarna i huvudet just nu, men kanske kan det vara ett tips, vad vet jag! :) Lycka till i alla fall!
 
Kalendern skall vara färdig i september, är en gåva från kvinnan till sin man.

Jag har fått fria händer.

Kommer nog ta hälften i studio och hälften utomhus.
Tomteluvor blir det inte, möjligen kropp med band till december. Lite töntkul sådär...

Kommer jobba med helbilder och närbilder, juli kanske blir en rumpbild med vattendroppar och sand i svartvitt, stenhårt ljus så dropparna ser ut som diamanter.

Augusti kanske blir en rumsinteriör med resväskor och framrivna kläder på golvet, modellen (naken) står och håller upp ett klädesplagg i ljuset som skiner in genom fönstret. Minns semestern...

Eller så.
 
december: Naken stående på alla fyra på ett bord med ett rött äpple i munnen.

Januari: Istappar i armhålor?

Februari: Snö-ängel?

Mars: ???

April: Snödroppar, Krokusar?

Maj: Soluppgång, syren.

Juni: Nationaldagen, Blommor...

Juli: kvällsdimma över sjö.... älva?

Augusti: Skrevsvamp? Kantareller....

September: Naken i regnhatt?

Oktober: Rimfrostigt gräs?

November: Varm oboy och får-skinns-pläd

December: Tomteluva?
 
Tänk lite mer typiska saker för årstider. Mer tradition är också fint. Höstlöv, ekollon, kyklingar, påskfjädrar, midsommarkrans, kräftor, halloween, semla, pajas(aprilskämt ;), svamp.. där var några till..

Ditt projekt låter skitkul.. man blir ju lite avis ;)

Lycka till!
 
Modell

Naturligtvis ställer jag upp som modell !!
Jag har ju redan vikt ut mig en gång (se bilden) på http://www.yttermera.se så jag har vanan inne *ler*

Niklas
http://www.niklaswibom.com
 

Bilagor

  • hink_01.jpg
    hink_01.jpg
    16.1 KB · Visningar: 531
Kolla några pirellikalerndrar. De lär ju sätta standarden för best of the best. Jag har sett en bok om pirellikalendern genom tiderna. Sök på amazon eller liknande boksajt vetja. En bra investering i inspiration. Tror inte man behöver binda upp sig så fast mot skiftningar i årstiderna. Många av de exempel på denna kalender som jag har sett har ingen som helst anknytning till årstider eller något som representerar en speciell månad. Istället kör man med ett genomgående tema för hela kalendern.
Låter som ett kul projekt. Lycka till :)

kolla länken: www.pirelli.com/calendar/
klicka länken "Calendar, a history...." i högerspalten

Edit: eller kolla denna länk; http://mudar.free.fr/pirelli/
MVH, Niclas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.