Annons

12 åring och A620?

Produkter
(logga in för att koppla)

hostklint

Aktiv medlem
Är det overkill med en Canon Powershot A620 till en tjej på 12 bast?
(Hon kan hittas genom min profil)

Dottern har gjort en BRA sak och vi hade som mål att hon skulle få en
egen kamera när hon klarade det. Jag har nu spanat in A620'n och tycker
den verkar trevlig, men det är mycket pengar och man vet aldrig hur länge
fotointresset håller i sig. Därav mina "snåla" funderingar.

Ah, va fan, jag behöver lite "självklart ska hon ha en bra kamera" och liknande.

Sen om man tänker efter så har hon en pappa som gladeligen efter att ha tappat en
50/1.8 i golvet snabbt köper en 50/1.4 och funderar på bra mycket dyrare leksaker
till sig själv.

Verkar som jag mer eller mindre har svaret redan. ;-)

PS: Linda om du läser detta blundar du snabbt och glömmer detta. Det ska va en överaskning.

Har hon intresset å man har råd så varför inte?

Plus att du kan ju alltid låna den som reserv =o)

ja har du råd så köp den!
hon lär ju upskatta den och om fotointresset försvinner så har du en fräsch digitalkompakt i din kameraväska :)

Klart hon ska ha en kamera!
Jag fick min första när jag var 15 och det avhöll mig frân mânga dumheter :)

Visst ska Linda ha en kamera, A620 är en bra kamera, den är så väl automatisk som manuell.
Varför inte en DSLR (begagnad) 12 åriga tjejer är väldigt olika mogna i sina sinnen, hur det är med Linda vet du bäst.
Hans

man sak inte snåla på sin avkomma... det får man bara igen på åldernshöst när ungarna har egna barn o vägrar komma o hälsa på... ;)

Näe jagtycker hon ska ha kameran, ska man köpa något som bevis på uppskattning för en bra prestation, då ska man inte snåla...

Självklart ska du ge henne det bästa om det är hennes intresse.

Tycker det vore dumt att satsa på sämre/billigare om intresset kan växa till sig med en sån och om pengarna finns. (men inte för att hon presterat bara utan för att intresset och önskan är en bra kamera.)

Min son är bara hälften antal år, men jag väljer saker (och kamera) till honom för att han ska kunna växa i. Med "skräpsaker" ökar nog risken att man tröttnar av och att intresset helt ges upp. (Skulle inte köpa rollerblades med plasthjul heller.)

Jag tycker inte bara att kameran verkar vettig åt henne. Dessutom tycker jag gott du kan köpa något till dig själv också. På så vis blir frakten lägre än om du hade beställt vid två separata tillfällen.
:)

Jag har inte kollat vilket pris den har, men jag anser att det är slöseri att INTE skaffa bra grejer till ungar.
Dåliga grejer gör ju bara att dom tappar intresset - vem vill ha sekunda resultat av sina mödor!
Och det går ju alltid att sälja om det inte visade sig vara bra...
Lycka till!
Mvh
/Gitte

Klart Linda skall ha kameran. Jag passade på att kolla in hennes foton när jag ändå kikade runt.. och jag blev klart impad av vad jag såg.. så kära pappa.. jag tycker definitivt hon är värd den kameran.

Instämmer i kören: Klart tjejen ska ha kameran! En av de få principer jag fortfarande har kvar är att ungarna ska ha riktiga grejor och inga leksaker. Oavsett om det gäller skidor, cyklar eller kameror. Hellre några få saker, men riktiga!
Så det så!
//Anders

Min grabb är just 12 år...

...och inne på sin andra kamera...nåja inte riktigt utan så här är det;

Vi köpte en Ixus 500 för två år sedan som en familjekamera men det visade sig att min då 10-årige grabb hade svårt att få skarpa bilder med den. Han tittade hellre på skärmen än i sökaren vilket resulterade i många skakiga bilder med oskärpa. Det är svårt att hålla en kamera still på raka armar även för en vuxen och inte lättare för ett barn.

Därför bytte vi ut den förra året mot en Canon S2 IS som har bildstabilisering och det blev ett rejält lyft.
Antalet skarpa bilder blev betydligt fler direkt tack vare bildstabiliseringen och idag är han en aktiv och fotointresserad ung kille som alltid tar med sig "sin kamera" om vi ska iväg någonstans.

En tungt vägande anledning till bytet var att jag inte ville att han skulle tröttna på att fotografera om resultatet inte blev bra. Genom bildstabiliserngen lyckades han få ett godtagbart resultat även på förhållandevis långa tider vilket stärker självförtroendet och glädjen i att plåta.
Canon S2 IS är dessutom en oerhört kraftfull kamera genom sitt långa tele vilket gör att det nästan alltid går att få en "bra" bild.

Som någon sagt tidigare är det alltid bättre att köpa ordentliga och rejäla grejor istället för något halvdant där resultatet blir lidande.

Utifrån min egen erfarenhet Christer, är det självklart för mej att Linda ska ha sin kamera!!!

Härligt!!

Precis vad jag behövde, nu finns det ingen tvekan längre. :)

Håller med er om att det inte ska snålas på ungarna, om det finns ett genuint intresse.

Boran: Du tyckte jag skulle handla också, spara på frakten.
Frakten i det här fallet blir, härligt nog, extrem dyr.

Vi flyger till Bangkok snart och där ska det springas
till Fotofile och handlas grejer ;-)

Så ni får väl se senare i sommar vad Linda har hittat på med nya kameran.

Tack för goda råd och glada tillrop!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar