Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1Ds Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

B737

Medlem
Hej,

I skrivande stund kan man få en 1DSIII för omkring 45000kr. Då är den lätt använd från en återförsäljare. Kommer dessa priser att rasa iom IV tror ni? Dumt att köpa nu? Skall man vänta? En 1dsII ligger som jämföresle nu på 18000, men har ju flera år på nacken.

Vill inte vänta i all oändlighet heller...
 
Senast ändrad:
Hej,
Priset kommer att rasa när IV kommer.Självklart.
Du borde kunna pruta på den kameran reda nu. Den kan komma imorgon eller om 1 år men det kommer en uppgradering. Vill du ha den så köp den. Alternativ är ju 5d mark II. det är ju billigare.
En 1DS II är ju en betydligt äldre kamra med sämre förmåga så den ligger nog rätt i pris.
Så förvänta dig ett prisfall på 10 kkr när mark iV kommer.
Som jämförelse tappade 1D mrk III 8 kkr när ny modellen kom ut.
Det finns många att välja och vraka från.

Mitt råd pruta och köp sedan.
/Stefan
 
Är det bara bästa bildkvalitet du är ute efter så är 5D mark2 ett bättre val, däremot behöver ett pansarhus, bättre batteri tid, af etc så är 1ds mark 3 ett bättre val.
Själv har jag bestämt mig för att aldrig köpa ett tungt prohus något mer eftersom jag behöver bildkvaliten o den är likvärdig i semi husen som är lättare. Jag har kört med 1ds, 1ds mark 2 samt D3x men nu kör jag bara med D700 samt 5D mark 2.
 
Skulle jag köpa en 1Ds mark III skulle de va för dess sökare som är helt enastående underbar :) Underbar kamera!

Ja 30 000kr låter som ett acceptabelt pris helt klart!
 
Alltså.. den som inte får enormt bra bilder med sin EOS1DsMII får det givetvis inte heller med MIII. Så enkel är verkligheten fattad.

EOS1DsmII ger så ofattligt fina filer att jag blev helt förstummad när jag insåg att den kvaliteten låg inom räckhåll för 15000,- att då betala två till tre ggr mer pengar kändes helt och hållet omöjligt att motivera.

Displayen är en sak som är rätt dålig på MII men vem använder skärm ? jag fotograferar i stället och när andra står å glor på histogrammet så har jag redan hunnit få en eller tåv alternativa exponeringar av det ofta flyende motivet.

Jag hade klarat mig lika bra utan displayvisning av bilden faktiskt. Klarade mig under många analoga år utan saknad..

MVH Niclas,
 
men bildkvaliten får en rejäl skjuts om man går får 1ds mark 2 till 5D mark 2 det har hänt mycket på dom åren. Visst jag var mycket nöjd med min 1ds mark 2 men nya 5 an är bättre på bildkvaliten på alla plan. Något jag uppskattar som finns på nya 5an o inte på gamla 1ds mark 2 är bla
sensorengöring
att du kan köra liten raw
bättre på högre iso
smidigheten

Behöver du pansar huset köp 1 ds mark 3 behöver du bildkvaliten köp 5D mark 2.
 
För att göra det svårare...

Om man slänger in 1D Mark IV i ekvationen? Dyrare, ej FF men modernare. Behöver egentligen inte 10 bilder per sekund, men har förstått att iso med mera är bättre på IV.
 
Ja det är ju en helt annan kamera i mina ögon, 5D har typ noll gemensamt med 1DmIV förutom att dem är kameror och kommer från Canon typ ;)

Även om man inte använder sig av flerbildstagning så är 1Dhusen (udantagen 1Dshusen) en helt annan kamera i själva avtrycket. Rappheten och responsen är enorm och ljudet helt klart mer attraktivt (lågt och nästan endast mekaniskt). Många använder ju 5D på tex bröllop och det är ju helt obegripligt när man vet hur mycket mer diskret en 1DmIV är.. men det är ju inte alla som bryr sig om den aspekten alls.

Men återigen, vill ha (och behöver!) fullformat så är det bara de som gäller men hur många har inte blivit rejält besvikna när de bytt bort sin 1DsmII till fördel för 5DmII. Det är ju det byte som många har längtat efter.

MVH Niclas,
 
jag vet ingen som blivit besviken på byte från 1ds mark 2 till nya 5an. Nya 5an ger bättre bildkvalitet på alla plan gentemot 1ds mark 2.
 
jo även om bildkvallan såklart är det centrala så var det inte den specifika aspekten jag tänkte på utan andra. kolla bara andra trådar här i forumet så ser ni folks tankar när de bytt 1D/1Ds mot andra hus ala 5D.. rättså många som förlorat och saknat 1D-känslan.

1DsmII är inte sämre idag än när den kom, sett utifrån bilderna den presterar. jämfört med de nyaste husen så kommer nog en nyare som regel alltid vara bättre..

vill man ha den bästa bildkvallan så väljer man det hus som ger den, har man inte råd med den där 1DsmIII så klarar man sig kanske med 5DmII. men inte är det samma hus inte.

själva "1d-känslan" är som högst/bäst idag med 1DmIV. oavsett vilket 1Ds-hus man kollar på så ligger de typ ngnstans mitt mellan 5D-husen och 1Dhusen.

men som sagt,, bildkvallan är väl det centrala för de flesta :)
 
En grejj jag läst på andra forum är att 5d mk2 vigneterar med 500 / 4 fullt öppen, medans 1ds mk3 inte gör det. Tydligen är 1ds bättre på att få in ljus mot kanterna. Saker man kanske inte märker i rena studiotester där man jämför bildkvalitet. Jag testade en kompis 5d mk2 på mitt 500 i helgen och det var en del vignetering helt klart. Nu är det väl alltid lite mörkare hörn på detta objektiv fullt öppet, men det var klart märkbart i bilderna.

//Edvard
 
En grejj jag läst på andra forum är att 5d mk2 vigneterar med 500 / 4 fullt öppen, medans 1ds mk3 inte gör det. Tydligen är 1ds bättre på att få in ljus mot kanterna. Saker man kanske inte märker i rena studiotester där man jämför bildkvalitet. Jag testade en kompis 5d mk2 på mitt 500 i helgen och det var en del vignetering helt klart. Nu är det väl alltid lite mörkare hörn på detta objektiv fullt öppet, men det var klart märkbart i bilderna.

//Edvard

det låter mycket märkligt, har du någon länk till detta.
jag har mao svårt att tro på detta påstående.
 
En grejj jag läst på andra forum är att 5d mk2 vigneterar med 500 / 4 fullt öppen, medans 1ds mk3 inte gör det. Tydligen är 1ds bättre på att få in ljus mot kanterna.

I tråden du länkade görs jämförelsen mot 1Ds Mk2 (inte Mk3). Då skulle anledningen kunna vara de enskilda sensorpixlarnas storlek, då pixlarna ser ut och fungerar som en djup brunn med den ljuskänsliga ytan i botten kommer en mindre pixel missa en större del av det ljus som kommer från sidan (begrep någon vad jag försöker säga?). Om denna hypotes stämmer bör 1Ds Mk3 och 5D Mk2 vara helt lika, medan kameror med större sensorpixlar skulle kunna ge lite bättre resultat.

Den som råkar ha har två kameror med olika antal pixlar med samma sensorstorlek (exempelvis 30D vs. 7D) bör också kunna reproducera "felet".

Slutsats: Många pixlar = smala brunnar, få pixlar = vida brunnar. (Men även skillnader i mikrolinserna spelar in, de kan i viss mån kompensera "felet".)
 
Inte bara mikrolinserna. I den senaste sensortekniken (exempelvis 7D) säger Canon att de lyckats göra brunnarna grundare, så att de har ett kortare avstånd mellan mikrolinserna och den ljuskänsliga ytan. Därför är det inte säkert att två sensorer med samma yta och upplösning visar samma egenskaper i detta avseende heller.
 
I första inlägget var det en jämförelse mellan 1ds 2 och 5d 2, men i det andra var det mellan vad jag tolkar vara 5d 1 och 1ds 2. Oavsett så borde det ju gå att reproducera ganska enkelt för att avgöra om det är ett problem eller icke.

//Edvard
 
har 1Ds Mark III autofokus i liveview?
jag hittar ingen inställning och varken af knapp/ snö knapp funkar..

dock kan jag styra fokus från dator när jag kör liveview till/från dator, dock fortfarande ingen AF..

/Erik
 
ANNONS