ANNONS
Annons

Vad tror ni om följande byte?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej,

idg har jag en Nikon D80 med följande objektiv:

18-70 DX
50 1.4
80-400 VR

(alla 3 är Nikkor objektiv)

Jag är sugen på att byta hus till det nya D7000 som förväntas släppas under februari, men eftersom Nikon håller på att fasa ut AF-motorn i alla nya konsumenthus så får jag problem med både 50 mm och 80-400 när jag byter hus. Därför har jag funderat på att byta till följande:

D7000 hus
Tamron AF SP 17-50/2,8
Sigma EX 100-300/4,0 DG APO

Vad tror ni, kommer man bli nöjd eller besviken? Jämför man Normalzoomarna så borde jag bli nöjdare eftersom Tamrongluggen har fått lysande recensioner. Jag är lite mer tveksam på telesidan då sigma får både ris och ros beroende på vem man frågar. Jag har hört att Sigmas 100-300/4 är både väldigt skarp, medan man också hör att kvaliten är ojämn så att man kan få ett sämre ex. Mitt nuvarande 80-400 har både VR och 100 mm. "extra" bränvidd.

Så, vad tror ni? Jag tar gärna emot förslag på andra hus och eller objektiv. Det viktiga är att det är Nikonhus (har en del andra tillbehör som blix, fjärrutlösare) och att objektiven ska vara ett normal och ett telezoom, gärna ljusstarka. Pris för hus ~8000 kr, pris för objektiven (totalt) ~15000 kr

/Fredrik
 
... Jag är sugen på att byta hus till det nya D7000 som förväntas släppas under februari, men eftersom Nikon håller på att fasa ut AF-motorn i alla nya konsumenthus...
Fast i dagsläget är det väl ingen som säkert vet att det kommer en D7000 och att den isf saknar fokusmotor eller vilka egenskaper den kan ha i övrigt.
 
Jag tycker nog åxå att det är att gå händelserna i förväg, men...

18-70:n har mycket snabbare och säkrare AF än Tamron 17-50, annars är Tamronen ett bra objektiv. Nikons 17-55 går att få rätt billigt begagnat (om än inte lika billigt som Tamronen), men den har åas nackdelen att den är rätt stor och tung, jämfört med de andra två och så är den inte så jättebra i motljus heller.

Sigman är väldigt bra och ligger inte långt efter Nikon 300/4. Får man ett exemplar som inte håller måttet får man väl isf byta ut det/få det justerat på garantin. Jag tror dock att risken att få ett mindre bra exemplar är betydligt överdriven och den risken finns ju även vad gäller nikons objektiv.

Om vi nu pratar rykten så ryktas det ju även om en ersättare till 80-400:an, som väl enl. ryktena ska vara en 100-500, eller något, om jag minns rätt.

Sedan borde väl den logiska uppgraderingen från en D80 vara D90 eller dess efterträdare...
 
Jag tycker nog åxå att det är att gå händelserna i förväg, men...

18-70:n har mycket snabbare och säkrare AF än Tamron 17-50, annars är Tamronen ett bra objektiv. Nikons 17-55 går att få rätt billigt begagnat (om än inte lika billigt som Tamronen), men den har åas nackdelen att den är rätt stor och tung, jämfört med de andra två och så är den inte så jättebra i motljus heller.

Sigman är väldigt bra och ligger inte långt efter Nikon 300/4. Får man ett exemplar som inte håller måttet får man väl isf byta ut det/få det justerat på garantin. Jag tror dock att risken att få ett mindre bra exemplar är betydligt överdriven och den risken finns ju även vad gäller nikons objektiv.

Om vi nu pratar rykten så ryktas det ju även om en ersättare till 80-400:an, som väl enl. ryktena ska vara en 100-500, eller något, om jag minns rätt.

Sedan borde väl den logiska uppgraderingen från en D80 vara D90 eller dess efterträdare...

tack för input.

Vad jag har förstått så kommer D7000 att ersätta D90, åtminstone när man läser nikons roadmap som finns på diverse olika sajter på nätet.
 
Vad jag har förstått så kommer D7000 att ersätta D90, åtminstone när man läser nikons roadmap som finns på diverse olika sajter på nätet.
Det som finns på nätet är väl (iaf vad jag har sett) ett rykte som tom redaktören på sajten Nikonrumors är lite tveksam till. Själv tycker jag det låter ganska osannolikt att efterträdaren till D90 skulle placeras i ett lägre marknadssegment, efter att Nikon så framgångsrikt konkurrerat med t ex Canon 40D/50D.
 
Det som finns på nätet är väl (iaf vad jag har sett) ett rykte som tom redaktören på sajten Nikonrumors är lite tveksam till. Själv tycker jag det låter ganska osannolikt att efterträdaren till D90 skulle placeras i ett lägre marknadssegment, efter att Nikon så framgångsrikt konkurrerat med t ex Canon 40D/50D.

Jag tyckte också det var lite konstigt att D7000 skulle ersätta både D5000 och D90. Ingen skulle bli gladare än jag om det kommer en "ren" uppföljare till D90, precis som D90 var till D80 och D80 till D70.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.