Annons

äldre kompaktkamera vs ny.Nån skillnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Mange

Aktiv medlem
Har en canon ixus 400 sen tidigare och undrar om det är nån STOR bildkvalitetsskillnad jämfört med nyare kompakta som typ Casio Exilim EX-H10 eller liknande.


Sen undrar man så klart om andra märken kommer svara på Olympus/panasonics micro fourd third kameror med nått liknande inom kort?
Man vill ju helst inte lägga ner mer än en 4-5 tusen på en systemkamera för man e ju inte foto nörd numero uno ännu va.
 
Senast ändrad:
Hm, de flesta kompakter är faktiskt fortfarande lika dåliga eller sämre nuförtiden. Om du ska köpa ny komkpaktkamera så rekommenderar jag Panasonic LX3, Canon G11, Olympus Ep-1 eller Ep-1 eller Panasonic GF1..
Med dessa kameror kommer du märka bildkvalitetsmässig skillnad till det bättre.

Ska du köpa en skräpkompakt som Casio så rekommenderar jag att du behåller din Ixus 400 i några år till istället.
 
Min mor har en ixus 400 som hon fotat en gräslig massa år med. Nu till julen gav jag henne min Fuji f100fd och hon tycker att skillnaden är stor vad det gäller bildkvalitet. Dessutom är fördröjningen vid fokusering och sedan avtryck avsevärt mycket bättre, vilket inte behöver påverka bilderna men ofta gör det.
 
Min mor har en ixus 400 som hon fotat en gräslig massa år med. Nu till julen gav jag henne min Fuji f100fd och hon tycker att skillnaden är stor vad det gäller bildkvalitet. Dessutom är fördröjningen vid fokusering och sedan avtryck avsevärt mycket bättre, vilket inte behöver påverka bilderna men ofta gör det.

Just det, förlåt, glömde nämna Fuji som är skitbra! Där ska enbart kolla efter kameror med "EXR" i namnet. Då slipper min kritvita utbrända himlar (med rätt menyinställning förstås), mycket trevligt!
 
Hm, de flesta kompakter är faktiskt fortfarande lika dåliga eller sämre nuförtiden. Om du ska köpa ny komkpaktkamera så rekommenderar jag Panasonic LX3, Canon G11, Olympus Ep-1 eller Ep-1 eller Panasonic GF1..
Med dessa kameror kommer du märka bildkvalitetsmässig skillnad till det bättre.

Ska du köpa en skräpkompakt som Casio så rekommenderar jag att du behåller din Ixus 400 i några år till istället.

Det där är ju verkligen INTE sant. Nya kompakter är snabbare och bättre på i princip alla punkter.


Ska du köpa en superzoom så är nog Panasonic Lumix DMC-TZ7 bättre än casion.
 
Danlo syftade enbart på bildkvaliten och tror inte att sensorerna har utvecklats sååå mycket sen ixus 400 på kompaktsidan.
Går ju att göra större sensorer för kompakta än vad vi har nu (Sigma dp2 exempelvis),

CMOS Sensorerna eller vad dom nu heter tillverkas tydligen riktigt billigt, vet inte hur mycket dock.
Nån som är insatt och vet varför det inte släppts kompakta med bättre sensorer ännu?? Är det för dyrt eller vad?
 
Senast ändrad:
Danlo syftade enbart på bildkvaliten och tror inte att sensorerna har utvecklats sååå mycket sen ixus 400 på kompaktsidan.
Går ju att göra större sensorer för kompakta än vad vi har nu (Sigma dp2 exempelvis),

CMOS Sensorerna eller vad dom nu heter tillverkas tydligen riktigt billigt, vet inte hur mycket dock.
Nån som är insatt och vet varför det inte släppts kompakta med bättre sensorer ännu?? Är det för dyrt eller vad?

Jo jag har haft en Ixus 400 och det har hänt mycket till min IXUS 100IS. Bildkvaliteten är mycket högre. Bruset är betydligt lägre även vid 100%crop. Dessutom har ju de nya en extra fördel med fler megapixlar så bruset blir mindre synligt vid utskrift.
 
Danlo syftade enbart på bildkvaliten och tror inte att sensorerna har utvecklats sååå mycket sen ixus 400 på kompaktsidan.
...
Nån som är insatt och vet varför det inte släppts kompakta med bättre sensorer ännu?? Är det för dyrt eller vad?

Tror du gissar rätt. Vill man ha ett skapligt zoomomfång kostar optiken mångdubbelt mer ju större sensor man har, och så blir den ju även mångdubbelt större och tyngre. Man kunde säkert till ett inte alltför högt pris tillverka en hyfsat liten kompakt med ett portabelt fastbyggt fast objektiv (eller ett med mycket begränsat zoomomfång), men jag tror tyvärr inte att en sån kamera skulle sälja så bra...

Mvh. En som inte alls är insatt, men som gillar att spekulera... ;-)
 
Jag har en Ixus 400 och några andra kompakter (Canon).

Jag tycker att utvecklingen gått framåt, en Ixus 400 är inte lika bra som dagens modeller. Det gäller såväl sensorprestanda som övrigt.

Det jag tycker du skall titta på om du är ute efter bästa bildkvalité är storleken på sensorn. Canon, Fuji, Panasonic (och några till kanske) har någon modell med något större sensor. Vidare så jämför ljusstyrkan på objektivet, det kan skilja rätt mycket mellan olika modeller och om du hittar en med mycket ljusstyrka kan det kanske betyda ett steg lägre ISO vilket kan vara avgörande för bildkvalitén på en kompakt.

En sådan är Canon Powershot S90. Den större sensorn ger bättre bilder och ljusstyrkan är bra (åtminstone i vidvinkel läget). Tyvärr är den i dyraste laget.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.