Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att fota makro

Produkter
(logga in för att koppla)

Caroline14

Avslutat medlemskap
Hej!

Idag fick jag hem mitt macroobjektiv (Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1) och nu undrar jag om nån har lite tips på vad man ska tänka på.
Skulle bli jätteglad om du ville ta dig lite tid och hjälpa en nybörjare inom macro.

Mvh
/caroline

Du kan tänka på att skärpedjupet blir extremt kort vid närgränsen, så försök att använda bländare nånstans mellan f/8 - f/16. Detta innebär att du behöver mycket ljus (blixt) eller använd stativ.

Eller både och. Stativ, macrosläde, fjärrutlösare och blixt(ar) är skönt att ha om man skall komma nära - det går iofs lika bra med lampor, så länge man har stativ och fjärrutlösare (eller självtimer i värsta fall).

tack så mycket till er båda för era svar. En fråga: vad är macrosläde? hade tänkt mig att pröva vattenkonst. Då bränner man väl av flera bilder åt gången? Då lär jag alltså behöva mycket ljus?

Makro är väldigt roligt. Mina tips när du börjar är:
1. Börja med att leta upp objekt som är stilla en stund - tex en växt, en gaffel, ett stillasittande djur såsom spindlar etc. Detta möjliggör att du kan testa inställningar, ljussättningar och vinklar. Ta samma bild men med variationer och jämför dem sedan. Du kommer då finna vad det är du gillar och det kommer bli lättare att göra det när du behöver vara snabb.
2. Tänk på att du behöver mycket ljus.
3. Våga ha korta skärpdjup.
4. Beskär bilden redan då du tar den. Bättre än att sedan beskära den och ta bort stora delar av motivet.
5. Tänk på stabiliteten när du tar bilden. Antingen om du är väldigt stabil på handen, har stöd eller använd stativ.
6. Våga testa annorlunda vinklar.

Lycka till

Om du ska fotografera vatten (jag antar att du menar vattendroppar och dylikt som man kan fixa hemma) kan du inspireras lite här:

http://www.liquidsculpture.com/

Lite tips om hur du fixar bilder som dessa finna här:

http://strobist.blogspot.com/2009/05/how-to-photograph-water-drops-with-one.html

Det går åt många bilder för att experimentera fram rätt exponering, blixtplacering, bakgrund, skärpa, etc, men till sist går det. Här är en bild jag tog för ett tag sedan. Bakgrunden gjorde jag för hand i Photoshop och skrev ut på A4-papper som jag sedan ställde bakom skålen med vatten. Kanske inte riktigt vad man brukar mena med att photoshoppa sina bilder...

Bilagor

• JEAJ0855.jpg
    JEAJ0855.jpg
    52 KB · Visningar: 2,481
Makro igen

Köpte ett Tamron SP 90,2,8 1:1 och läste innan köpet att man mest använde den manuella zoomen. När jag vrider på den händer ingenting! Har försökt fota lite olika saker men får fasen inte in skärpan.
Kan nån hjälpa. Nån som har ett sånt objektiv.
Jag vet inte om jag har fel teknik eller om det är fel på objektivet!
Fan va svårt det här va.

På macroavstånd kan det vara enklast att hitta fokus om du flyttar hela kameran mot det du ska fotografera tills det blir skarpt, och sedan kanske finjusterar lite med fokusringen. Tänk också på att när du kommer riktigt nära så har du väldigt kort skärpedjup, så det är på millimetern när vilket kan göra det svårt att hitta rätt.

Ingen Zoom

Köpte ett Tamron SP 90,2,8 1:1 och läste innan köpet att man mest använde den manuella zoomen. När jag vrider på den händer ingenting! Har försökt fota lite olika saker men får fasen inte in skärpan.
Kan nån hjälpa. Nån som har ett sånt objektiv.
Jag vet inte om jag har fel teknik eller om det är fel på objektivet!
Fan va svårt det här va.

Det objektivet har ingen zoom-det har en fast brännvid. Fast du kanske menar focusinställning. Ska du fokusera manuellt får du först skjuta hela focusringen mot dig. Sedan om du vill ställa tillbaka till AF skjuter du den framåt.

Aha, var det det det var, har inte provat just det objektivet. Kommer ihåg nu att någon Sigma-vidvinkel jag haft hade en sådan lurig konstruktion också.

Nyss köpt ett Tamron 90mm. Skulle behöva lite tips för förstår mig inte på hur jag ska ta bra bilder.
Jag får bara fokus på en pyttliten del som en fläck i bilden. Om jag ska ta på en blomma så får jag inte hela fokuserad från mitt och ut i kanterna. Är det en med stor pistill och ståndare så får jag inte alla dessa pinnar fokuserade utan anringen pistillen eller ståndarna.
Sen om jag lyckas få ett motiv med helt ok fokus utan rörelseoskärpa så tycker jag inte den är speciellt skarp. Läst flera recensioner där många påstår den ger knivskarpa bilder.
Finns det några inställningar i menyn (mer än slutartid, iso och fokus) man kan göra?
Jag kan ställa in mätningspunkt men inte fokuseringstyperna som finns. Den funktionen verkar inaktiv med detta objektivet.
Vilkan inställnig på funktionsratten passar bäst? Jag vet det beror väldigt mycket på motivet mm men generellt sett?
Har en Nikon D5000 så kameran är nog inte så taskig iaf.
Köpte detta objektivet för det va ett av de bästa. Ville ha den tryggheten att veta att det är jag som är usel fotograf så jag inte kan skylla ifrång mig på objektivet!
Bifogar några bilder så ni kan se och ge tips på inställningar lättare.

Bilagor

• DSC_1028.jpg
    DSC_1028.jpg
    7.3 KB · Visningar: 1,611
  • DSC_1148.jpg
    DSC_1148.jpg
    8.6 KB · Visningar: 1,621
  • DSC_1200.jpg
    DSC_1200.jpg
    6.8 KB · Visningar: 1,638
  • DSC_1282.jpg
    DSC_1282.jpg
    6.6 KB · Visningar: 1,620
En fråga: vad är macrosläde? QUOTE]
Det bästa sättet att fokusera vid makro brukar vara att förskjuta objektivet snarare än att använda autofokus eller objektivets fokusring, men det blir ju svårt om man använder stativ.
Då kan man använda en makrosläde med vilken man kan finfokusera med en ratt (eller två). Objektivet kan förskjutas mycket exakt i både djupled och, oftast, i sidled.

Olle .

En fråga: vad är macrosläde? QUOTE]
Det bästa sättet att fokusera vid makro brukar vara att förskjuta objektivet snarare än att använda autofokus eller objektivets fokusring, men det blir ju svårt om man använder stativ.
Då kan man använda en makrosläde med vilken man kan finfokusera med en ratt (eller två). Objektivet kan förskjutas mycket exakt i både djupled och, oftast, i sidled.

Olle .
"förskjuta kameran" borde det ha stått i första meningen.

Olle

Nyss köpt ett Tamron 90mm. Skulle behöva lite tips för förstår mig inte på hur jag ska ta bra bilder.
Jag får bara fokus på en pyttliten del som en fläck i bilden. Om jag ska ta på en blomma så får jag inte hela fokuserad från mitt och ut i kanterna. Är det en med stor pistill och ståndare så får jag inte alla dessa pinnar fokuserade utan anringen pistillen eller ståndarna.
Sen om jag lyckas få ett motiv med helt ok fokus utan rörelseoskärpa så tycker jag inte den är speciellt skarp. Läst flera recensioner där många påstår den ger knivskarpa bilder.
Finns det några inställningar i menyn (mer än slutartid, iso och fokus) man kan göra?
Jag kan ställa in mätningspunkt men inte fokuseringstyperna som finns. Den funktionen verkar inaktiv med detta objektivet.
Vilkan inställnig på funktionsratten passar bäst? Jag vet det beror väldigt mycket på motivet mm men generellt sett?
Har en Nikon D5000 så kameran är nog inte så taskig iaf.
Köpte detta objektivet för det va ett av de bästa. Ville ha den tryggheten att veta att det är jag som är usel fotograf så jag inte kan skylla ifrång mig på objektivet!
Bifogar några bilder så ni kan se och ge tips på inställningar lättare.

Inga fel på bilderna som så men vad som lurar Dig är att skärpedjupet är inte större än kanske ett par mm. vid så stor förstoring som 1:1. Pröva att blända ner till minsta bl och jämför då med största. Märk då skillnaden i skärpedjup. Sätt kameran på stativ så förhållandet till motivet blir samma. Har Du inget stativ lägg kameran på något stadigt.

Jag får bara fokus på en pyttliten del som en fläck i bilden....
Sen om jag lyckas få ett motiv med helt ok fokus utan rörelseoskärpa så tycker jag inte den är speciellt skarp..... Finns det några inställningar i menyn (mer än slutartid, iso och fokus) man kan göra?.

Den viktigaste inställningen för makrofoto är bländaren. Vrid kameran till A-läge och skruva på "tumratten". Ju högre tal, desto längre skärpedjup. Tyvärr ger det också stora ljusförluster att blända ner (ställa in ett högre bländartal) så därför rekommenderas ofta stativ och att man ser till att man har mycket ljus till förfogande.

Ett objektiv presterar aldrig bäst skärpa på sin största eller minsta bländaröppning utan är skarpast ungefär i mitten på typ på f/8-16, men det varierar lite från objektiv till objektiv...

Litegrann beroende på motiv så behöver inte hela alltid vara i fokus heller. Man kan använda det korta skärpedjupet kreativt istället, häng inge upp dig på att få långt skärpedjup bara för sakens skull.
Men ibland vill man ju ha mer i skärpa och då måste man, som andra tidiare redan sagt, blända ner.
Man kan även använda något som kallas för focus stacking, vilket innebär att man tar flera bilder med fokus på olika ställen i bilden och sedan lägger man ihop bilderna i datorn (oftast med en mjukvara avsed för just detta) så att man bara får med de skarpa delarna från varje bild och på så sätt får ett större skärpedjup.

En extra utrustningspryl till just macro är RINGBLIXT.
Då optiken kommer så pass nära objektet funkar inte inbyggd blixt eller blixt monterad ovanpå kameran optimal. Risk finns att linsen skuggar objektet. Ringblixten är helt enkelt en cirkulär blixt monterad längst fram på linsen. ger väldigt jämt ljus. Finns även någon variant med två små blixtar monterade på samma sätt, har inte provat denna variant. En annan lösning är en liten fot till din vanliga blixt samt en synksladd (eller dyrare alternativ radiosändare) så att man kan placera blixten mer optimalt. Två länkar som visar vad jag menar.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1556554

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=4447127

/martin
EDIT: Makrosläde.... En bild på hur en makrosläde kan se ut. Man behöver inte köpa detta märket om man inte absolut känner för det. Gräver större hål i plånboken än mycket annat. Å andra sidan får man vad man betalar för - det är väldigt hög kvalité.

http://reallyrightstuff.com/macro/02.html

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar