Annons

Alternativ till Canon Speedlite 580EX II

Produkter
(logga in för att koppla)

MickEva

Aktiv medlem
Tänker köpa en blixt till min eos 5D och tycker kanske att priset på Canons speedlite 580 är lite saftigt för min plånbok just nu. Finns det någon likvärdig till lägre pris som ni kan tipsa om?

Ja, ja, jag vet att man får vad man betalar för men men...
 
Jag tycker att du skall vänta lite till och fortsätta spara. 580 är en underbar blixt och du kommer inte att ångra dig. Utomhus kommer du ha stor nytta av att blixten har lite "power" annars finns förstås lillebror 430. Om du inte byter system så kommer blixten att leva längre än ditt hus ytterliggare ett skäl till att köpa det du verkligen vill ha (förtjänar(?))
 
En begagnad 580 EX (ej II) spar du nån/några tusenlappar på. Det är en kraftfull blixt även det. Har funkat bra för mig, men har inte testat II:an så jag kan inte ge något utlåtande om skillnaden. Bör vara ganska lik II:an.
 
Jag tycker att du skall vänta lite till och fortsätta spara. 580 är en underbar blixt och du kommer inte att ångra dig. Utomhus kommer du ha stor nytta av att blixten har lite "power" annars finns förstås lillebror 430. Om du inte byter system så kommer blixten att leva längre än ditt hus ytterliggare ett skäl till att köpa det du verkligen vill ha (förtjänar(?))

Tack "Minita", det där la du fram bra! Visst förtjänar jag en speedlite :D
 
Hej igen,
Kan någon kunnig förklara skillnaderna mellan 580EX och 580EX II. Är det smart att köpa en begagnad 580EX eller är det värt de extra pengarna att köpa en 580EX II?
 
Hej igen,
Kan någon kunnig förklara skillnaderna mellan 580EX och 580EX II. Är det smart att köpa en begagnad 580EX eller är det värt de extra pengarna att köpa en 580EX II?

Så här skriver Cyberphoto.se om 580EX II t ex:

"Allvädersskyddad och uppgraderad version av 580EX. Anpassad i första hand för Canon 1D Mark III men fungerar förstås även med alla andra EOS-kameror på marknaden. 580EX II är mer välbyggd, bl a har den en bättre batterilucka (tack för det!) och stabilare fot. Dessutom laddar den upp något snabbare.

Det kommer även en ny allväderstålig off camera shoe-kabel, OC-E3, samt blixthållare, SB-E2."

Alltså verkar det gälla ungefär detta:
-allvädersskyddet
-mer välbyggd
-bättre batterilucka
-stabilare fot
-laddar något snabbare

MEN allt är relativt! När det står "mer välbyggd" så tycker jag inte att 580EX är särskilt dåligt byggd. Bättre batterilucka, javisst, men batteriluckan på 580EX gör sitt jobb. Stabilare fot har för- och nackdelar. Jag snavade och tappade kameran med blixten på (mer eller mindre slängde kamera och blixt på marken). Foten gick av, men gick enkelt att själv byta ut. Med en "stabilare fot" vet man inte vad som hänt med blixtfästet på kameran t ex. Laddar något snabbare, ja, men 580 laddar ändå snabbare än 550EX t ex.

Nu överlåter jag ordet till någon som provat båda!
 
580 EX II har stöd för styrning via kamerans menysystem. Detta infördes först på 1D Mark III (och 40D), så det är därför de refererar till den. Men det finns inte i 5D, så ska man ha den på den kameran spelar det ingen större roll. Den har ingen tryckkant mot packningen runt foten på 580 EX II heller, som 40D har.
 
Jag har både nya och gamla modellen av 580 och tycker inte det är någon viktig skillnad på dom. Den gamla är lite trevligare när man jobbar med slavblixtar då den har en tydlig omkopplarknapp för master/slave. Den nya har ett annat och bättre fäste i skon och bättre vädertätning och bättre batterilucka.

Ska man inte använda blixten som Master kan man nästan lika gärna nöja sig med 430EX (I eller II).
 
Ligger en hel del i det Björn säger MEN så fort du vänder kameran till porträttläget, så har 430 inte samma möjlighet att vrida blixthuvudet som 580 vilket jag upplever som en begränsning. Min röst ligger fortfarande på 580 främst med styrkan så att den är användbar utomhus.
 
Jag kan rekommendera Nissins blixtar.

Jag har själv deras DI622 och är väldigt nöjd med den.

Köpte min på fotokungen.se

Kolla in därför mer info!
 
Uppladdningstid för t ex 580 EX (II)

Har kommit att tänka på uppladdningstid efter det jag var på Svenska rallyt (mitten av februari) och använde min Sigma 530 DG ST (pris ca 1200kr, men ingick i kit med 500D).
Jag som tänkte fota "på serie" i mörker, men hade inte kollat på förhand detta med uppladdning...

I specifikationerna på EX 580 (II) anges uppladdning till 0,1-5/6.
Vad är det som gäller?
Blir det längre och längre uppladdning för bild nr 2,3 osv eller vad betyder intervallet?

Sedan tycker jag inte att E-TTL II fungarar som jag önskar med ovan nämnda sigma-blixt, så jag har kört på manuell och justerat med ISO-tal och bländare. Tiden var "given", dvs så kort som möjlig. Talar nu om rally, bilar i "full fart".

Tänk att man aldrig får mer än vad man betalar för...
Nåja, det kan vara bra med en blixt till vardera kameran, och då kan en vara av lite enklare slag.
 
Tar du bilder på nära håll, med stor bländare och höga ISO, då laddar blixten upp sig väldigt fort.
Tar du bilder ute, långt bort, mindre bländare, låga ISO, då behövs det mycket mer ljus vid varje blixt, och då tar det längre tid att ladda.
Canons Speedlite 580 EX II har möjlighet att ansluta ett externt batteripaket, vilket ger kortare uppladdningstider.
 
Blixtfotografering

Sedan fick jag också en vit dimma på bilderna tagna med blixt under Svenska rallyt (mitten av februari efter kl 18)! Förstod inte förrän efteråt varifrån det fenomenet kom.

Det var när jag fotade i medvind som fenomenet uppstod. Det var helt enkelt utandningsluften från mig men också från övriga åskådare som orsakade fenomenet!

Då vet jag vad uppladdnigstiden beror på.
I praktiken måste man då först köpa en blixt, och sedan testa vad den kan klara, så att man ställer sig på rätt ställe och inte nödvändigtvis har kameran (7D) inställd på serietagning.

Jag fotade med ett EF 70-200 f/2,8 USM
Ett problem var att bilarna kom lite för nära (på det ena stället), så att hela bilen inte rymdes på bilden, och just där kunde jag inte gå längre bakåt.

Ett annat "problem" var att snöröken knappt hann lägga sig mellan bilarnas ankomst.

Det blev många misslyckade bilder... Tyvärr, toppåkarna kommer först.
Jag hade dock övat lite på stan veckan innan, eftersom jag insåg att det inte skulle bli så enkelt och självklart.
 
ANNONS