Annons

canon speedlite 430ex ii som slav

Produkter
(logga in för att koppla)

EOS-Nilsson

Medlem
Vet inte om detta är rätt ställe och ställa denna frågan men finns det någon som kan förklara hur man använder en canon speedlite 430ex ii som slav till en 450d. Har precis köpt blixten och fick höra att man kan ha den som slav och den innbyggda som master men kan inte hitta hur man gör. Vore tacksam om någon kunde berätta hur man gör.

MVH
 
Vet inte om detta är rätt ställe och ställa denna frågan men finns det någon som kan förklara hur man använder en canon speedlite 430ex ii som slav till en 450d. Har precis köpt blixten och fick höra att man kan ha den som slav och den innbyggda som master men kan inte hitta hur man gör. Vore tacksam om någon kunde berätta hur man gör.

MVH


430ex ii kan vara slav om man har en 580 som master.
Tyvärr funkar inte 430 som slav till den inbyggda blixten

Mvh
Stefano
 
Man kan också köpa till en Speedlight-sändare ST-E2 som du sätter på din blixtsko. Med hjälp av den kan du använda 430EX som slavblixt.

Den är också suverän att ha när man fotograferar i mörker utan blixt, då den hjälper kameran att hitta fokus.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=240646

Enda stora nackdelen är priset, som ligger strax över 2000:-
 
430 som slav

Helt riktigt som ni skriver.
I mitt tidigare svar utgick jag från att frågeställaren enbart hade en 450d och en 430 ex ii.
Därav det lite slarviga svaret. Mitt misstag.
Man kan naturlgtvis komplettera med andra kameror, blixtar eller sändare för att få 430:n att lösa ut. Fast med en ST-E2 vet jag inte om man kan kalla 430:n för en slavblixt. Det blir ju den enda blixten.
Om man vill uppnå det frågeställaren vill, utan att behöva investera allt för dyrt, så kan man alltid titta på denna eller likande produkter. http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1559100
Dom är inte helt pålitliga och med Canon så brukar man få lov att, med tejp eller annat, isolera något stift.
Inget jag egentligen rekommenderar, dock.
Mvh
Stefano
 
Rent logiskt är slaven en slav, oavsett om den triggas av en 580 EX II, ST-E2 eller en 7D. Inställningarna är desamma.

ST-E2 är egentligen en blixt, den också, fast med ett rödfilter på. Så det är en blixt, som kan vara master, men inte kan belysa motivet.
 
Hmm?

Även jag är sugen på en sändare till min speedlite.

Jag kan dock inte svälja att denna lilla plastbit ska kosta över 2000:-, när Nikon bjuder på samma teknologi inbyggd i kamerahusen!

Hur pass pålitliga är dessa "pirat-sändare" som Tony och Carl talar om här ovanför? Jag funderar på att köpa en sådan.
 
Även jag är sugen på en sändare till min speedlite.

Jag kan dock inte svälja att denna lilla plastbit ska kosta över 2000:-, när Nikon bjuder på samma teknologi inbyggd i kamerahusen!

Hur pass pålitliga är dessa "pirat-sändare" som Tony och Carl talar om här ovanför? Jag funderar på att köpa en sådan.


De fungerar men man ska inte lita fullt på dem men för det priset är det verkligen värt att prova innan man går över till t,ex pocket wizard mfl som är dyrare.
 
Jag köpte denna:
http://global.ebay.com/PT-04_Wireless_Flash_Trigger_Kit_with_2_Receivers/120533675556/item
Sändare och två mottagare för 186 kronor inkl frakt från Hong Kong. Har funkat varje gång samt löst ut någon gång extra ;) Tänk på att du inte får TTL-mätning med dessa budgetlösningar. Manuella inställningar gäller.

Eftersom jag har tre hot shoe blixtar så har jag beställt ett kit till. Då har jag en sändare samt en mottagare till varje blixt plus en sändare och en mottagare extra i reserv för under 400.-. När det har gett upp kommer jag nog att satsa på något dyrare med TTL-funktioner.
 
De fungerar men man ska inte lita fullt på dem men för det priset är det verkligen värt att prova innan man går över till t,ex pocket wizard mfl som är dyrare.
Tack för din synpunkt.

På vilket sätt menar du att man inte kan lita fullt på dem? Vad är det som händer när dem felar - avfyras inte blixten, eller avfyras blixten "för sent"?

Jag köpte denna:
http://global.ebay.com/PT-04_Wireless_Flash_Trigger_Kit_with_2_Receivers/120533675556/item
Sändare och två mottagare för 186 kronor inkl frakt från Hong Kong. Har funkat varje gång samt löst ut någon gång extra ;) Tänk på att du inte får TTL-mätning med dessa budgetlösningar. Manuella inställningar gäller.

Eftersom jag har tre hot shoe blixtar så har jag beställt ett kit till. Då har jag en sändare samt en mottagare till varje blixt plus en sändare och en mottagare extra i reserv för under 400.-. När det har gett upp kommer jag nog att satsa på något dyrare med TTL-funktioner.
Tack för tipset. Ska kolla upp denna, men att skjuta utan TTL verkar plågsamt.
 
Kan hända att de inte alltid avfyras men annars är det bara att prova ta en bild till. Men som sagt E-TTL känns skönt att ha om man inte orkar fippla med det manuella. Men tycker de är värd att prova om det är något du vill fortsätta hålla på med så köper du dyrare grejer.
 
Kan hända att de inte alltid avfyras men annars är det bara att prova ta en bild till. Men som sagt E-TTL känns skönt att ha om man inte orkar fippla med det manuella. Men tycker de är värd att prova om det är något du vill fortsätta hålla på med så köper du dyrare grejer.
Nu blev jag riktigt intresserad alltså! Jag ska kolla upp detta och se vilka märken det finns. Men E-TTL är nästan ett måste för mig.
 
Jag har nu haft min speedlite och Radiosändare ett tag. Jag måste säga att jag inte fotar speciellt mycket med blixten, men när jag väl gör det så funkar väl sändaren sisådär. Dock helt klart värd priset (köpte min här: http://www.gadgetinfinity.com/product.php?productid=17204&cat=0&page=1). Jag vet inte vad jag skulle rekommendera, jag är inte direkt nöjd med den jag har nu, men är inte heller villig att lägga runt 2000kr för en något bättre grej heller. Är man dock mycket intresserad av att fota med blixt, så är det nog däremot kanske värt att tänka på det iaf!
 
ANNONS