Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iPhone på ingång, vilka apps är oumbärliga?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Skaffade en iPhone 3Gs till slut. App Store är fyllt med allt möjligt men översikten är inte rikitgt på topp, iTunes kunde nog göras liiiite bättre trots att det är Apples som står bakom den...

Vilka program är oumbärliga? Bästa DOF-countern, bästa Flickr-browsern etc? Vad finns, vad ska man ladda hem?

Tacksam för alla tips! :)

Skaffade en iPhone 3Gs till slut. App Store är fyllt med allt möjligt men översikten är inte rikitgt på topp, iTunes kunde nog göras liiiite bättre trots att det är Apples som står bakom den...

Vilka program är oumbärliga? Bästa DOF-countern, bästa Flickr-browsern etc? Vad finns, vad ska man ladda hem?

Ja du, det finns ju MASSOR av mer eller mindre roliga och nyttiga apps. Åtminstone en av dem är fotorelaterad. Det är en app som kan fjärrstyra din kamera med bländare, tid och annat. Har inte testat den själv och nyttan med det kan ju ifrågasättas, men roligt är det :)
Har glömt vad den heter och tyvärr har jag för mig att den bara funkar med Canon.

Annars är TV.nu ganska praktiskt. En vädertjänst från Tysklands meterologer är också användbar, väldigt detaljerad med satellit, och radarbilder som uppdateras varje kvart. Vi var ett gäng som var ute och spelade golf. På nionde hålet öppnade sig himlen och regnet verkligen ÖSTE ner. Vi började prata om att avsluta ronden, men efter en titt i iPhone såg vi att det var ett tillfälligt regn. En app i världsklass i en sådan situation.

För att få en bättre överblick rekommenderar jag att du använder iTunes för att se vad som finns. i telefonen blir det ganska plottrigt.

En kollega till mig håller på att knåpa ihop ett GPS-program för att kunna sköta sin körjournal. Det ser jag fram emot, tänk att bara kunna tanka in all färddata med adresser, tid, sträcka och datum i textformat i stället för att sitta och skriva in för hand.

Här kan man läsa om nyheter och tips om iPhone: www.ifun.se

Senast ändrad:
Garmin Mobile XT med Friluftskartan Pro. Tyvärr blir ju inte batteritiden jämförbar med en riktig GPS, men mumsmums att ha ändå.

Gillar själv:
* Weather Pro (Vädertjänst)
* Rowmote PRO (Universal fjärr med pekplatta)
* TV.nu (TV tablå)
* Shazam (Finurlar ut vad jag hör på radion och listar det)
* DSLR Remote (Fjärrstyra kamerorna med Live View)
* Magic Hour (Solens & Månens upp och nedgång, med GPS funktion)
* DoF Calc ( Skärpedjupskalkylator)
* Google Earth (Kul och fin att kika efter skogsvägar mm)
* Motion X (GPS med loggfunktion för spår)
* Spotify (Lättilgänglig musik)
* Wunder radio (Världsradio med GPS sökning)
* Number Key (Numeriskt tangentbord till bärbara Macen)
* Skype (Snålring till/från utlandet)
* Converter (Måttomvandlare inkl klädstorlekar i olika länder)
* iStat (Kolla hälsan på din server mm)

Åtminstone en av dem är fotorelaterad. Det är en app som kan fjärrstyra din kamera med bländare, tid och annat. Har inte testat den själv och nyttan med det kan ju ifrågasättas, men roligt är det :)
Har glömt vad den heter och tyvärr har jag för mig att den bara funkar med Canon.
Funkar faktiskt även för Nikon-kameror nuförtiden.

Men enligt mig är jailbreaking det bästa man kan göra med sin iPhone.
Sbsettings är nåt jag inte skulle klara mig utan. Bara dra en swipe uppe på statusbaren för att få fram massor med sköna småinställningar. Man kan även med hjälp av det visa datum och ledigt ramminne uppe i statusbaren.
FiveIconDock är också riktigt bekvämt. Alltså att kunna ha fem ikoner där nere i dockan istället för fyra.
Winterboard för teman. Man vill ju inte att sin iphone ska se ut som alla andras ju.
O så om man vill filma med en 2G eller 3G iphone så passar sig Cycorder riktigt bra också. I och för sig bara 15fps, men lätt bättre än ingenting.
Flashlight som (i alla fall för tillfället) är bättre än liknande Appstore-apps då det är en ficklampa som automatiskt ökar ljusstyrkan på skärmen till max för maximal ljusstyrka på "ficklampan".

Och så såklart det faktum att hela telefonen är mycket öppnar och man kan göra lite mera vad man vill med den är ju så skönt. Man slipper Apples alla låsningar. Eller man slipper dom till viss del i alla fall. För jailbreakar man sin iPhone så kan man faktiskt köra Spotify i bakgrunden om man vill det. ;P

Men i Appstoren, pja, Res i Stockholm är ju ganska bekväm om man åker kommunalt i stan mycket, MovieStar praktiskt om man IMDbare mycket, Prisjakt om man vill kolla priser på stuff, Armory om man spelar World of Warcraft, iWik för Wikipedia, och Pinball Fantasies och Dreams om man gillar gamla hederliga flipperspel,

Några av mina svenskrelaterade appar:
Blocket
YR.no Väder
Hemnet
SR podradio
TextTV
SF bio
Sista minuten
Eniro o Hitta.se

Några småroliga kamerarelaterade appar:
Photo fx
Camera zoom
TiltShiftGen

Tack för a l l a tips! Mycket att gå igenom, men det tänker jag göra :)

Har ni mer fyll på, det är betydligt intressantare (och roligare!) än att bläddra slumpvis i appstore.

Sådär. Då har jag haft den i en vecka. Imponerar. Har plöjt en massa apps och för att lista några som redan nämnts och nån till som inte nämnts så finner jag dom här ovanligt bra och användbara:

Google (portal till alla mobiltjänster från google - själv har jag både gmail, gdocs och annat så denna är oumbärlig)
DN PåStan
Res i Stockholm (ja, jag är Stockholmare, detta är realtidsinfo från SL)
Aftonbladet fotboll (app som följer ditt lag, alltså Hammarby)
Blocket
Prisjakt (bokmärk tex Canon 7D för att se när det är dags att köpa... :)
SF Bio - beställ direkt
BBK - bredbandskollen, jag har 4Mbps på landet Sörmland! Tack Tre för ni satt ut en mast mitt i skogen här.
Spotify - fast eg. har jag så mkt mp3:eek:r att den känns onödig. Använder en kompis abb så hans bryts om jag spelar. Väldigt givande :)
iWiki - finns många wikipediagrejjor, men denna fastnade jag för, bra formatterad (7 spänn)
Units - enhetsomvandlare inkl valuta
Trafiken.nu
WeatherPro - fastnade för denna vädertjänst. Verkar otroligt oplitlig jämfört med SMHI
ZYB Sync - för er som inte vet vad det är, så är det ett fantastiskt sätt (och gratis) att spara/föra över kontakter mellan telefoner. Kolla zyb.com
DOF plus - denna DOFkalkylator fastnade jag för. Billig och användarvänlig, innehåller precis det jag var ute efter. Inkl hyperfokalavstånd.
Några nyhetstjänster har jag som NYTimes och BBCReader, fast mest använder jag bokmärken placerade som ikoner från mobilformaterade siter som tex DN, DI, SvD, Aftonbladet och nån till.

Har tankat massa gratis eller nästan gratis spel. Här är top4 beroende på hur barnslig du är: CatchaMouse, Labyrinth 3D, QuestKnight och Sheep. Sen om du har ganska små barn är detta välinvesterade 7 kronor: SmackTalk

F.ö. kan jag konstatera att kameran (3MP) verkar rätt kass, men samtidigt ganska imponerande AF funktion - på 3Gs trycker man på skärmen där man vill att fokus ska hamna. Har inte pixelpeepat så mycket ännu. Men hittills verkar den vara sämre än min första digitalkamera - en 2MP Kodak jag köpte 2001.

Flickr finns tyvärr inte som nativeapp till iPhone i Sverige - däremot i USA. I väntan på det så är Flickr Search användbar.

Något som lär vara nytt med 3Gs är också tethering - eller "internetdelning" på svenska. Det är tex inte tillåtet i USA. Efter att ha installerat iTunes på bärbara så funkade internetaccess direkt via USB-kabeln.

Köp Lomo app. bums och börja fotografera med din iPhone. Det blir till och med snyggt när man skriver ut i A4 med lite hjälp av photoshop.

Några av mina favoritapps:

Beejive - MSN-applikation med push som fungerar riktigt bra.
Spotify - Att ständigt ha med sig detta känns nästan som ett privilegium..
System activity monitor - frigör RAM-minne och håller koll på processer.
Blocket
WeatherPro - som sagts tidigare, bästa väderappen.
Runkeeper - Perfekt om du är ute och motionerar, håll koll på tider, takt var du gått etc.
Svensk Almanacka - namnsdagar, högtider. Dessutom både framåt och bakåt i tiden!
Wunderradio - Överlägset bästa radioappen.
Shazam - Impa på polarna, sätt shazam mot högtalaren och den tar reda på artist, låt, letar fram en youtubevideo åt dig och länkar till artisten på iTunes.

Spel!
Track & Field
Worms
Monopoly Worldwide
Gangstar - iPhone-GTA.
Dungeon Hunter - Grymt bra Diablo-kopia.
Flightcontrol
Rolando
Minigore
Airportmania

Nu har du lite att gå igenom.. ^^

Jailbreak är ett måste. Jag gjorde det omedelbart när jag kom hem efter att stått i kön den 31:e ;)

Helt underbart att ha all denna informationen på startskärmen, istället för en meningslös bild.

Bilagor

• IMG_0030.jpg
    IMG_0030.jpg
    18.7 KB · Visningar: 1,783
Naked Touch

Vill bara göra er uppmärksamma på att det finns en fotoredigeringsapp som jag blev mycket nyfiken på och "med det priset borde den vara allt jag behöver".

Nu pyntade jag inte upp 99SEK utan gick in på hemsidan för appen och där hittade jag två Customer reviews.

Orsaken till att du inte kan finna några reviews i din Iphone är att det måste finnas ett visst antal (5?).

NJåväl, så här tycker dessa två:

Needs work, but has potential. 3 stjärnor
by ChristopherGrant - Version 1.1.2 - 02-Maj-2009
After installing and rebooting phone I worked with 8 photographs. 4 existing and 4 with in-app camera. I can say that while this app is good, it´s not worth the price of admission. Editing is simple and straight forward. Layout is good but area is a little cramped (50% of iPhone area). Needs a little more space och zoom function. App crashed 2x in those 8 photographs. So whileit´s got potential, fd wait for another update or a price reduction, or better, both.

Still Beta? 2 stjärnor
by Maghoo - Version 1.0.5 - 02-Jan-2009
I was hoping this should be_the_photo editing software for iPhone but unfortunately I got disappointed. First, it crashes too often. Seems more like a beta to me than a finished product. Second, it´s diddicult to use. It´s got a lot of tools for imageadjustments (focus, noise reduction, shadows/highiglights, curves, contrast/brightness, white balance and color balance) but they are difficult to use. The preview is the size of a stamp so you can´t really see the final result and using the sliders to make small and exact adjustments is almost impossible. It would be better if the preview filled the screen and the adjustment slider of choise were "floating" over the image (at the bottom of the screen for example). Also, plus/minus buttons should be added to the sliders for mor exact adjustments. And, of course, there should be a way to se "before/after" versions when working an an image.

The concept of this application is promising but it needs more work. As it is right now it´s not very useful.

Ni får rsäkta eventuella stavfel eftersom det inte går att klipp och klistra från iTunes.

Vill du läsa själv hittar du detta på: http://www.naked.la/touch/

Klicka på "Buy Now" så kommer du till de båda reviews.

Bilagor

• iPhone3.png
    iPhone3.png
    94.5 KB · Visningar: 1,684
Photoshop släppte en iPhone app för några veckor sedan. Den är såklart mer skoj än bra men innehålelr diverse basic redigeringar. Här är en video som visar hur (o)användbar den är:

http://www.youtube.com/watch?v=U1m-QzPk5q4

Fördelen är att den är gratis. Nackdelen är att den bara finns i USA&Kanadas versioner av appStore. Men det finns ju vägar runt för den som är tillräckligt intresserad.

Jailbreak är ett måste. Jag gjorde det omedelbart när jag kom hem efter att stått i kön den 31:e ;)

Helt underbart att ha all denna informationen på startskärmen, istället för en meningslös bild.

Vilken app är det du använder för att få fram den informationen Jeppe?

Om man råkar ha en trådlös HP-skrivare - som jag - är HP iPrint riktigt kul, ruskigt snabbt och enkelt att printa en 10x15 från sparade bilder.
Sedan vill jag be alla seriösa Photoshopare blunda en stund...OK? Det finns ju massor av onödiga usla klippihopbilder-program, men OldBooth+ kan ge rätt kul resultat...min 6-åring tycker det i alla fall...och min fru...och jag...
Spel jag fastnar i är typen touchPhysics, enkla men fascinerande.
Gör också lite musik i Xewton MusicStudio, helt OK faktiskt.

Fotbollsapparna, som AB och My Football, har jag dock slutat använda...jo, jag är också Hammarbyare.. :-(

Flickrs app finns numer på svenska iTunes. Gratis. Jag tycker den är kass eftersom man av någon outgrundlig anledning inte kommer åt grupper, bildpooler och diskussioner, bara "kontakter". Hur tänkte dom där?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar