Annons

Vilket 28 mm-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har bestämt mig för att köpa ett 28mm objektiv till min Canon 300D, frågan är vilket.

Canon och sigma erbjuder ett par olika, så de jag har att välja mellan är: Canon EF 28/2,8 ~2000 kr
Canon EF 28/1,8 USM ~5000 kr
Sigma EX 28/1,8 DG ~3800 kr

Priset stiger snabbt så frågan är om jag egentligen inte borde klara mig på det billigaste. Då jag har en äldre kamera borde en större slutare göra ganska mycket eftersom jag ogärna går upp i ISO.

Vilket tycker ni att jag ska köpa?
Gör slutaren så stor skillnad?
 
Hej!

Jag känner bara till Canons 28 f 2,8, som jag haft i rätt många år och använt väldigt mycket på 10D och 40D. Det är är mycket bra objektiv optiskt men byggt plast och har en långsam AF. Men för pengarna får du grymt mycket.
Om du behöver ett snabbare objektoiv beror på vad du skall fota med det? Dåligt ljus och rörliga motiv, ja då kan det vara bra, men glöm inte att 2,8:an levererar bra redan på full öppning. För stillsammare motiv kan du alltid ta stöd mot något och kompensera för skillnaden mellan 1,8 och 2,8.

QUOTE=David Borgstedt;1391089]Hej!

Jag har bestämt mig för att köpa ett 28mm objektiv till min Canon 300D, frågan är vilket.

Canon och sigma erbjuder ett par olika, så de jag har att välja mellan är: Canon EF 28/2,8 ~2000 kr
Canon EF 28/1,8 USM ~5000 kr
Sigma EX 28/1,8 DG ~3800 kr

Priset stiger snabbt så frågan är om jag egentligen inte borde klara mig på det billigaste. Då jag har en äldre kamera borde en större slutare göra ganska mycket eftersom jag ogärna går upp i ISO.

Vilket tycker ni att jag ska köpa?
Gör slutaren så stor skillnad?[/QUOTE]
 
Jag har också Canon EF 28/2,8 och det är ett bra objektiv - inte enastående, men skarpt och väl fungerande. Det presterar klart bättre än Sigma 18-50 f/2.8 vid 28 mm utan tvekan. Främst märks skillnaden i att fasta 28an presterar bra till mycket bra redan fullt öppen och för mig som ibland använder film i vanliga analoga hus också så är det ju givetvis en fördel att objektivet även fungerar där.

De andra 28 orna har jag inte lekt med och kan därför inte heller uttala mig om det.
 
Jag har egentligen inget behov av hastighet. I så fall hade det nog varit kameran som behövdes bytas ut.

Jag tar mest bilder på stillsamma objekt i ok belysning. Pengarna som blir över kanske ska satsas på en rejäl blixt istället.

Tack Sven och Bengt för era åsikter! Jag har sedan ett par år Canon EF 50/1,8 II som kostade en dryg 1000-lapp, är det ungefär så snabbt och så plastigt, så kommer jag att vara nöjd!
 
Canon 50mm 1,8 är ungefär på samma nivå. Tappa bara inte det som jag gjorde med mitt - två delar blev det från 0,5 meter.

Jag har egentligen inget behov av hastighet. I så fall hade det nog varit kameran som behövdes bytas ut.

Jag tar mest bilder på stillsamma objekt i ok belysning. Pengarna som blir över kanske ska satsas på en rejäl blixt istället.

Tack Sven och Bengt för era åsikter! Jag har sedan ett par år Canon EF 50/1,8 II som kostade en dryg 1000-lapp, är det ungefär så snabbt och så plastigt, så kommer jag att vara nöjd!
 
ANNONS