Annons

Lämpliga priser för barnporträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

matildaholmqvist

Aktiv medlem
Jag funderar på att börja fota barnporträtt och sälja åt föräldrarna. Då finns det dock två frågor jag undrar över, nämligen:

1: Får man ta betalt för fotona utan att äga ett företag? Jag är under 18 år gammal.
2: Vad är bra priser för just barnporträtt?

Mvh Matilda

Jag brukar ta 100 kr för en liten bild (9x12 - 10x15) och 300 kr för en större bild (18x24 - 21x30).

Det enklaste är att ringa skatteverket på deras informationstelefon och fråga hur du ska göra med moms och skatt.

Du får tjäna en hel del som hobbyverksamhet.
Sök på det på skatteverket.se så ser du hur man gör.

Nej - du får inte tjäna pengar på din hobbyverksamhet. Av någon anledning är det en hel del som påstår detta på Fotosidan. Det finns undantag och det är svamp, bär och kottplockare till ett visst belopp. För övriga är ev vinst skattepliktig från första kronan.

Hobby = en verksamhet som du driver utan vinstsyfte. Du har anteckningsskyldighet för att kunna visa att din hobby går med förlust.

Ett väldigt förenklad svar till din fråga. Ja du kan ta betalt för dina tjänster. Du måste föra lite enkla anteckningar för att visa att varje år går med förlust och du skall inte "redovisa" någon moms. Du är helt enkelt en privatperson vilket innebär att de som köper av dig, köper från en privatperson.

Visst får man tjäna pengar på sin hobbyverksamhet!!!
Du beskattar bara eventuellt överskott i deklarationen. Det ska dock ske på "fritiden" och inte vara den huvudsakliga inkomstkällan.

Uttrycke mig kanske lite otydligt. Klart att man får tjäna pengar på sin hobby men blir det i slutändan plus i kassan, (och det är först då man har tjänat pengar) då är det överskottet skattepliktigt. Finns inga fribelopp såvida man inte plockar svamp etc.

Uttrycke mig kanske lite otydligt. Klart att man får tjäna pengar på sin hobby men blir det i slutändan plus i kassan, (och det är först då man har tjänat pengar) då är det överskottet skattepliktigt. Finns inga fribelopp såvida man inte plockar svamp etc.

Jo, det är lätt det blir missförstånd. Du har dock rätt beträffande att man inte får vara vinstdrivande VARAKTIGT. DÅ blir det beskattning enligt näringsverksamhet.

Att det sen kan bli problem med att skattsedel saknas tänker jag inte ens nämna ;)

Vinsten blir alltid skattepliktig oavsett om det är ett engångsår. Hobbyverksamhet är ett gissel och det är knappt att jag vill skriva det rent ut men lös din hobby praktiskt. Större kunder så som företagare kommer förmodligen ändå inte att bli dina kunder eftersom de är intresserade av att lyfta momsen på sina inköp. Så, ta betalt om du kan och var nöjd med. För en förkrossande majoritet är det enkelt att visa att utgifterna är långt större än inkomsterna när man kör på hobbybasis.

Hobby och företag

Började en gång i tiden med hobbyverksamhet (sålde målningar), övergick till företag och hade enskild firma i drygt tio år. Slutade måla och började fotografera, avslutade företaget. Att deklarera, bokföra och arbeta utifrån de regler som finns är ett grannlaga arbete i sig... idag anlitar jag Frilans finans vid behov. Lusten att åter igen sätta mig med bokföring, känns för tillfället inte aktuellt. De tar en avgift, det är inte lika lönsamt som att ha företag... men det är bekvämt.

1) Om du är över 16 år kan du starta en enskild firma med föräldrars eller förmyndares tillåtelse

För att förtydliga:

Om man köper kameragrejor t.ex. film eller objektiv för pengarna går man på ett ut och det blir ingen vinst. Så JA du kan ta betalt för din hobby så länge du inte går plus så att säga.

Det finns också en del företag som samlar kreatörer, fungerar som arbetsgivare och styr upp bokföring och ibland också marknadsföring för en fast summa eller procent av faktureringsbeloppet. Jag är själv med i ett såndant i Umeå som heter Kreator (dock inte för foto i första hand utan ljudteknik). Perfekt medan man studerar. Jag vet dock inte hur vanligt det är på andra håll.

Minus=Hobby - Plus=Verksamhet

Jag har en bekant som under ett tiotal år drev ett hobbyjordbruk. Varje år hamnade detta på förlust. Skattemyndigheten godkände aldrig förlustavdraget - de skickade endast ut en skriftlig förklaring att hobbyverksamhet ej är avdragsgill.
Men plötsligt ett år gav det vinst (spannmålsförsäljning rapporterades av Lantmännen till Skattemyndigheten). Då kom det order från Skattemyndigheten att verksamheten skulle deklareras.
Min bekant tog en kopia på tidigare mottagna skrivelser att hobbyverksamhet ej skall deklareras och skickade dessa kopior till Skattemyndigheten, utan deklaration. Skattemyndigheten hörde aldrig av sig igen.

För att förtydliga mitt eget inlägg haha. Från och med att du är 16 år

...och Kreator har allt möjligt folk, det är jag som håller på med ljud glömde ett "mitt".

Matilda, Jag fotograferar också barn och säljer korten till föräldrarna. De priser jag har är 9 kr för 10x15 och 65 kr för A4... Men läser jag tidigare inlägg så är jag kanske för billig??

Jag har en bekant som under ett tiotal år drev ett hobbyjordbruk. Varje år hamnade detta på förlust. Skattemyndigheten godkände aldrig förlustavdraget - de skickade endast ut en skriftlig förklaring att hobbyverksamhet ej är avdragsgill.
Men plötsligt ett år gav det vinst (spannmålsförsäljning rapporterades av Lantmännen till Skattemyndigheten). Då kom det order från Skattemyndigheten att verksamheten skulle deklareras.
Min bekant tog en kopia på tidigare mottagna skrivelser att hobbyverksamhet ej skall deklareras och skickade dessa kopior till Skattemyndigheten, utan deklaration. Skattemyndigheten hörde aldrig av sig igen.
Då gjorde Skattemyndigheten totalt fel. Och/eller så missförstod din bekant.

Att förluster för hobbyverksamhet inte är avdragsgilla innebär inte att man slipper deklarera och skatta när man får en vinst från hobbyverksamhet.

(För övrigt är det flera år sedan Matilda startade den här tråden, så hennes frågor är nog inte aktuella längre.)

Att förluster för hobbyverksamhet inte är avdragsgilla innebär inte att man slipper deklarera och skatta när man får en vinst från hobbyverksamhet.

(För övrigt är det flera år sedan Matilda startade den här tråden, så hennes frågor är nog inte aktuella längre.)

Jag tror också att fel begicks men detta var sista året som "lantbrukare" så kanske några av de föregående årens underskott hade kunnat utnyttjas och kanske Skattemyndigheten insåg detta - men min bekant inte. Han såg det mera som att ge igen för gammal ost - som om detta skulle fungera mot Skattemyndigheten.

Det som är inaktuellt för någon kan ju vara aktuellt för någon annan.
Vi är ju olika.
Alla erfarenheter är erfarenheter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar