Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10x Zoom vs >4mp? +förslag på modell

Produkter
(logga in för att koppla)

jered

Medlem
Hej!

Ska köpa digitalkamera (min första) och har hur mycket funderingar som helst.. Skall gå från min analoga Pentax 928 till.. tja, något som iaf inte är sämre :) (Pentaxen har jag varit supernöjd med)

Inlägget blev långt pga att jag ville ge min egen bakgrund så ni vet hur jag tänkt, men detta är huvudfrågorna:
*Vilket ska jag prioritera? Storlek vs zoom?
*Vad är egentligen skillnaden mellan ett kort från full zoom på en 10X eller i datorn förstora upp något från en 3X men med högre Mp?

*Någon modell som ni, som sannolikt har både mer erfarenhet och kunskap än jag, kan rekommendera mig att titta mer på? Hur gör NI då ni köper kamera???

Har tidigare snöat in på Olympus C765 el C770, framförallt C770 som lockar med tanke på fina inställningar för film (6 min med 128Mb). Jag ska inte filma mycket, men vill kunna få plats med ett 5 min dressyrprogram de få tillfällen de händer..

Nackdelen som jag ser det hittills har varit storleken på kameran, beroende på zoomen. Minoltas Z1/Z2 har gått bort enbart pga otympligheten. Även priset har viss betydelse, men väldigt sekundärt i förhållande till vad jag kan få för pengarna.

Igår stod jag i butiken o klämde o kände lite (någon smart person sa att man skulle testa kameran, hålla, knäppa osv.. det gjorde jag igår :) på C765an.. Den trivs bra i min hand :) Vet att vissa klagar på att den är långsam med autofokus o dyl - det ligger inte i min klass, jag klarar mig bra med det den lyckades med igår.

Testade även Canons IXUS 500 som låg i samma prisklass men som var helt klart trevligare i storleken men som dock hade ytterligare Mp att förfoga över. Har även kikat lite på Finepix A420 som var smidig. Har testat Canon A70 som jag INTE tyckte om.

Då slog det mig: Ska jag ha en kamera att kunna zooma (riktigt) bra med från början men som kan bli otymplig och därmed kanske ligger mer hemma, eller ska jag ta en mindre kamera med 3x zoom som har högre pixlar och sen isf förstora upp bilderna i datorn??

Egentligen vill jag slippa så mycket efterarbete som möjligt, men jag vill också känna att kameran kan följa med även om man bara har jackan på sig.

Samtidigt tycker jag zoomen är kul, makrobilder är roliga, bilder där man leker med skuggor och reflektioner av motiven är kul, mörka bilder med mycket ljus är spännande, skärpa i mitten och suddigt runt om är också kul (Spot Of hette det på Pentaxen :)). Har alltid velat kunna ta vackra vinterbilder (det var svårt för Pentaxen o mig); vackra gröna träd o klarblå himmel, härliga färger i blommor, likaså naturen en mulen dag.

Jag har fördelen att kunna köpa hem kameran från Singapore om jag lyckas bestämma mig innan början av augusti. Där kostade C770 ca 3200SEK och ett 128Mb xD ca 360SEK (tot 3560SEK jmf med NetOnNets pris 5390SEK el tyska sajten Tech-nånting 5290SEK inkl frakt) med gårdagens kurs.

Frågorna igen:
Vilket ska jag prioritera? Storlek vs zoom? Vad är egentligen skillnaden mellan ett kort från full maxzoom på en 10X eller i datorn förstora upp något från en 3X men med högre Mp?

Någon modell som ni, som sannolikt har både mer erfarenhet och kunskap än jag, kan rekommendera mig att titta mer på? Hur gör NI då ni köper kamera???

Tacksam för all hjälp o input! (ber om ursäkt att det blev så långt..)
//Jenny
 
jered skrev:
Vilket ska jag prioritera? Storlek vs zoom? Vad är egentligen skillnaden mellan ett kort från full maxzoom på en 10X eller i datorn förstora upp något från en 3X men med högre Mp?
Det är en väldig skillnad...har du 5mp och "zoomar digitalt" x2 så får du bara 2.5mp kvar och då har du inte alls uppnåt samma motsvarande brännvidd som med 10x zoomen i max teleläget.
Om 3x zoomen har 105mm som max tele och du zoomar digitalt 2x så får du 210mm med upplösningen 2.5mp.
10x zoomen har 350mm med 3mp...om vi utgår ifrån att båda börjar vid 35mm.

Så även om 10x zoomen "bara" har 3mp så får du betydligt bättre upplösning vid maxtele....har 10x zoomen 4mp så blir givetvis skillnaden ännu större..

Jag tycker du ska ta en titt på denna:
http://www.cyberphoto.se/canon/digital/s1/s1.php
 
Senast ändrad:
Tack för snabbt och utförligt svar ang zoom vs MP!

Kikade även på länken du tipsade om, men efter att ha läst och jämfört mot C770 så kommer S1 att "gå bort" bl a pga av vikten (den väger 100gram mer redan UTAN batterier..) Den blir helt enkelt för otymplig.
Vad jag kan se annars så är det 2 mycket lika kameror i funktion osv. De skiljer sig i slutartider, men tyvärr är min kunskap för liten för att veta vilken som är bäst:
16-1/1000s eller 15-1/2000s ?

/Jenny
 
Den stora skillnaden mellan C-770 och S1 är att S1 har bildstabilisator, ovärderligt om man inte använder stativ.

Med en bildstabilisator kan man få skarpa bilder utan skakningsoskärpa vid betydligt längre slutartider än utan.

Är mycket användbart även vid macrofotografering.

Skillnaden mellan 16s och 15s är i det närmaste betydelselös..att ha 1/2000 istället för 1/1000 är dock en klar fördel om man vill kunna frysa mycket snabba rörelser.
 
"Ju mer man kan desto mer inser man att man vet alldeles för lite".. :)

Jag kanske får börja inse att jag inte kan begära allt i en och samma kamera..*ler snett* kanske jag ska ha en "slit o släng"-kamera som kan följa med överallt (en ok, >3Mp med 3X zoom) och en mer avancerad sak för att verkligen kunna gå ut och experimentera men då inte vara beroende av storleken på samma sätt...

Isf blir ju frågan: vilken ska jag skaffa först ;) *retorisk*
 
AnnaKarin
Tack för tipset!
tyvärr lite för mycket för att jag ska kunna anse mig ha råd med det just nu.

Ulf
Ja, blir det två kameror ska jag titta närmare på Minoltas modeller också :)
 
Om jag skulle köpa en ny kamera i dag (har en Minolta Z1 sedan ungefär ett halvår) så skulle jag prioritera följande:

- Manuell fokus. Alltså inte en knapp, jag vill vrida :)
- Bildstabilisator
- Zoom, Minst 10ggr
- Optisk sökare

Men det får vänta ett tag!
 
ulltand skrev:
Om jag skulle köpa en ny kamera i dag (har en Minolta Z1 sedan ungefär ett halvår) så skulle jag prioritera följande:

- Manuell fokus. Alltså inte en knapp, jag vill vrida :)
- Bildstabilisator
- Zoom, Minst 10ggr
- Optisk sökare

Men det får vänta ett tag!

Jag är förvånad att inte Z1 har optisk sökare? Du måste alltså sikta genom LCD:n? men den har väl 10X?

Bildstabilisator har jag förstått kan vara bra att ha :) vet dock inte om det påverkar mig på min nivå ännu, jag är skakig som jag är ändå på hand :)

Kan man ha manuell fokus på den typen av kameror vi pratar här? Det får man väl bara på systemkamerorna?
 
jered skrev:
"Ju mer man kan desto mer inser man att man vet alldeles för lite".. :)

Jag kanske får börja inse att jag inte kan begära allt i en och samma kamera..*ler snett* kanske jag ska ha en "slit o släng"-kamera som kan följa med överallt (en ok, >3Mp med 3X zoom) och en mer avancerad sak för att verkligen kunna gå ut och experimentera men då inte vara beroende av storleken på samma sätt...

Isf blir ju frågan: vilken ska jag skaffa först ;) *retorisk*

Jag gick den dyrare vägen.. :)

Skaffade mig en digital systemkamera och sedan flera månader senare köpte jag en "slit å släng" kamera...

Själv kände jag att experiment och kvalitets behovet gick före... sen när jag skaffade kompaktkameran så blev det en rejäl avlastning på den större kameran...

Det går ju även bra att ta med sig en större kamera... även om det är tungt så kan man tänka "snart kommer jag att köpa en kompakt liten sak" .. så känns det genast lättare att bära den tyngre kameran överallt ;-)

Det är iaf så jag gjorde å tänkte vid mina kameraköp.
 
jered skrev:
Jag är förvånad att inte Z1 har optisk sökare? Du måste alltså sikta genom LCD:n? men den har väl 10X?

Bildstabilisator har jag förstått kan vara bra att ha :) vet dock inte om det påverkar mig på min nivå ännu, jag är skakig som jag är ändå på hand :)

Kan man ha manuell fokus på den typen av kameror vi pratar här? Det får man väl bara på systemkamerorna?

Z1 har en EVF (digital sökare.. kan liknas vid en optisk sökare fast den visar bilden på en liten liten digital display som man ser i det lilla lilla hålet. dvs den är inte optisk)

Manuell focus (mekanisk) och focus som går att ställa manuellt (elektronisk) är två olika saker...
på en systemkamera så har du oftast en ring som du fysiskt (mekaniskt) kontrollerar focusen genom... medans kompaktkameror antingen har knappar eller en "fly by wire" (elektronisk) ring som genom en motor kontrollerar focusen. Det finns någon/några avancerade "kompakt" digitalkamera som har mekanisk focus och zoom. (har iaf för mig att de har mekanisk focus? är inte helt hundra på det dock)

Alla har inte behov av Bildstabilisator även om det är att bra hjälmedel... behövs ju "bara" på slutartider som undersiger det som man bör ha för att undvika rörelseoskärpa.
 
Senast ändrad:
Hej! jag har använt min Olympus-C765 sedan Maj,
ang sökaren så är det också en inbygg display, dvs
ingen optisk sökare, tror att samtliga 10X zoomare
har detta upplägg de med.
Den delar dessutom problemet med lite långsam autofokus med de övriga 10X zoomarna.
Jag köpte kameran för att ta macro och naturbilder,
med närgräns på 3 cm i supermacroläge kommer man verkligen nära, 4 Megapixlar räcker bra för min del,
och bilderna blir skarpa och fina med dom förutsättningar som finns, du kan desutom köpa till macrokonverter, eller en telekonverter och komma upp till totalt 17X optisk zoom, från 380 mm - 646 mm.
I manuellt läge kommer du åt alla inställningar på
den, t.ex slutartid,bländarförval,AE lock,AF lock,
man fokus, blixtstyrka,blixt 1:a/2:a gardin,
Den har även 4 sparlägen för helt egna inställningar.
Jag köpte den på Technic De med 256 Mb minne och ett extra batteri för 5350 kr.
Jag känner mig nöjd med kameran och använder den ofta,
Mvh
Brodden
 
Re: Re: 10x Zoom vs >4mp? +förslag på modell

sagan skrev:
Det är en väldig skillnad...har du 5mp och "zoomar digitalt" x2 så får du bara 2.5mp kvar och då har du inte alls uppnåt samma motsvarande brännvidd som med 10x zoomen i max teleläget.
Om 3x zoomen har 105mm som max tele och du zoomar digitalt 2x så får du 210mm med upplösningen 2.5mp.
10x zoomen har 350mm med 3mp...om vi utgår ifrån att båda börjar vid 35mm.

Så även om 10x zoomen "bara" har 3mp så får du betydligt bättre upplösning vid maxtele....har 10x zoomen 4mp så blir givetvis skillnaden ännu större..

Jag tycker du ska ta en titt på denna:
http://www.cyberphoto.se/canon/digital/s1/s1.php
Nu ska vi räkna lite noggrannare. Din slutsats att digitalzoom är skit är helt riktig, men det är mycket värre. Om du zoomar 2x digitalt i 5 Mp får du 5/4 = 1.25 Mp. Typisk digitalzoom på en digitalkamera är sådär 4x, vilket lämnar 1/16 av upplösningen.

Med andra ord, ska du ta 3x zoom och fullt ut kompensera de där 10/3 = 3.3 gånger högre zoom som vi har i 10x-zoom med högre upplösning i en kamera med 3x zoom så måste du ha 11 gånger högre upplösning för att få samma resultat! ((10/3)^2) Sådär 44 megapixel alltså.

4 Mp mot 3 Mp gör mycket liten skillnad, och på långt håll ingen alls. Då slår nämligen bristerna i optiken igenom maximalt (inklusive optiska effekter i luften, ska man inte förakta), och man får knappast ut mer egentlig upplösning än 3 Mp, om ens det. Det är ganska tydligt i de bilder jag tar på långt håll med max zoom, även när kameran är stilla (stativ el motsv). Det blir lite luddigare. Finns inte detaljerna, högfrekvenserna, så behövs inte upplösningen.

10x zoom är kul, men inte hur kul som helst. Långsamhet får man på köpet. Inte ens Minoltas Z-serie, som är snabbast i klassen, är speciellt snabba. Skulle jag köpa superzoom idag skulle jag titta noga på Minolta. Jag valde Olympus på den mindre storleken, men det var ett tveksamt beslut. Den går ändå inte ner i fickan, knappast ens jackfickan. Man kan lika gärna ta de där extra millimetrarna när man ändå är så långt över fickformat. Och så kan man ju överväga att köpa en helt vanlig liten kamera och köpa till en telekonverter, så går den ner i fickan när man vill och man når långt när det behövs. De allra minsta finns inga konverters till, men till många mellansmå. (Men så kan man ju ta en 10x med telekonverter, om man vill ta bilder av Månen.)

Jenny: Ja, någonstans på vägen vill man nog ha både en "finkamera" och en "ta med-kamera". Den senare ska vara liten, praktisk och snabb. Den förra ska ha bra bildkvalitet. Vilken man tar först beror på vad man fotar mest, tycker jag.
 
Re: Re: Re: 10x Zoom vs >4mp? +förslag på modell

Ragnemalm skrev:
Man kan lika gärna ta de där extra millimetrarna när man ändå är så långt över fickformat. Och så kan man ju överväga att köpa en helt vanlig liten kamera och köpa till en telekonverter

Jättetack för allas inputs!

Har, som det ser ut nu, förkastat C770 efter att ha sett fler filmsnuttar i formatet Mp4, där jag inte anser att filmkvaliteten är så bra som Olympus vill påskina. Har beslutat mig för att lägga pengarna på ett större minneskort och köra MOV om jag nu ska filma ;)

Fortsätter kika vidare på kameror och får gå ut i butik igen och testa mera på C765, S1 och Minoltas Z2 (inför Z3).. Kanske de där 100 extra gramen ändå inte spelar någon roll (som Ragnemalm skrev) om jag nu ändå ska köpa något avancerat att börja med och senare något mindre att ta med? (då vet jag ju dessutom ännu bättre vad jag vill ha och använder). Jag får helt enkelt klämma o peta o se vad jag trivs bäst med!

Är dock lite tveksam till om jag tycker det är bra med AA-batterier före Lithium-batterierna. De känns otympliga om än att fördelen är just att man kan få tag på batterier i närmsta butik om det krisar. Nåja.. jag återkommer :)

//Jenny
 
99% klart!

Har fått ett väldigt bra pris på en Z3a inkl 256MB minne som gör att jag nästan inte kan tacka nej (ärligt köp - 3500kr). Detta är förutsatt att säljaren inte läste fel på den skriftliga förfrågan och gav mig pris på en Z2a...*ler oroligt*

Har testat å klämt på Z2 och Z10 och tycker Minolta vinner mer mark varje gång jag är i butiken. Förstår dock argumenten "plastig" som vissa använder, det är möjligt jag svär över det om ett tag jag med ;) men just nu stör det mig inte.

v32 säger Cyberphoto att de ska ha kameran i lager. På Ericsons foto i Mölndal visste de inget men gissade början av augusti (v32 mao ;).

Wish me luck....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.