NU ÄNTLIGEN har jag fått rätsida på mitt frontfokuserande Tamron 28-75!
För att göra en lång historia kort;
10D med Tamron 28-75 frontkokuserar grovt. Skickar in optiken för test, får den tillbaka "utan anmärkningar". Testar kameran och ser att den frontfokuserar även med EF-optik, fast inte lika mycket, dock mycket nog för att förstöra bilder. Åker in med kameran till auktoriserad verkstad A, får den tillbaka "testad utan anmärkning". Gör egna tester, dokumenterar testförfarandet och kontaktar Canon Svenska. Får av Canon veta att kameran helt uppenbart lider av det bekanta frontfokusfelet, och de förstår inte att verkstad A inte fixat, hänvisar till verkstad B. Åker in till verkstad B, som justerar kameran över dagen, hämtar nästa dag. Testar, kameran bättre, men fortfarande bara halvvägs rätt. Kontaktar verkstad B, tekniker ringer tillbaka inom en timme. Total förvirring uppstår, eftersom teknikern noterat att kameran inte frontfokuserade, utan backfokuserade, och att efter hans justering borde felet vara värre. Åkter in till verkstaden igen, får den justerad på en gång. Hemma igen fungerar kameran utmärkt med EF-optik. Tamron frontfokuserar fortfarande grovt, men nu bara vid 28mm. Vid 30-75 mm helt perfekt. Visar sig att vid 28mm säger EXIF-info att den står på 75mm! Fokuseringen t o m låter annorlunda vid 28mm jämfört med 30-75mm. Kör optiken på ett analogt hus, som inte alls kan fokusera vid 28mm, men vid samtliga andra. Returnerar optiken igen, får en ny i utbyte. Fungerar i det närmaste helt perfekt! Viss fokusförskjutning vid olika brännvidder kan jag påvisa, men nu bara någon procent av vad felet var tidigare och inom alla felmariginaler.
Pust! Det tog tid det här.
Kontenta: Även om det inte alltid blev rätt på en gång alla gånger, har Canon Svenska, Canon IT-service och Cyberphoto haft en alldeles utmärkt support med trevliga personer som verkligen ansträngt sig för att få utrustningen rätt! Det kontrasterar verkligen det bedrövliga bemötandet från den första verkstaden som insisterade på att allt var handhavandefel från min sida.
GLAD!