ANNONS
Annons

10D och Metz54 funkar ej

Produkter
(logga in för att koppla)

mbn

Aktiv medlem
Till min analoga EOS fungerar blixten Metz 54mz3 perfekt. När jag så skulle använda den på min 10D blir det alltid överexponerat. Fick då reda på att man skall köpa en ny blixtsko med tillägget M2 vilket jag då gjorde (för 700 kr!), Men det blev ingen förändring. Om jag ställer blixten till EV -3 och kamerans blixtkompensation till -2 kan det funka OK, men det är ju inte meningen (vilket det också gjorde med den gamla skon). Är det någon mer som har liknande erfarenheter och som kommit till rätta med problemet? Hos försäljaren och Metz säger de att det ska fungera, men inte hos mig!

Hej!
Jag hade problem med min gamla D30 och Metz54. Mätningen fungerade inte utan precis som du så fick jag liknande problem. Satte jag dessutom på en bouncer så blev det bara värre. Vad jag förstod så är mätcellens placering i blixten en del av problemet tillsammas med kamerans mätteknik.
Karin

På 10D måste man köra blixten i E-TTL och man får inte använda omnibounce.

Blixten "fungerar" alltså med viss inskränkning och man måste ha SCA3102 M2 (700 lät dyyyrt), men jag skulle hellre rekommendera Sigma 500 DG Super eller Canons dyra 550EX.

Jag har blixten inställd på E-TTL. Dock med omnibouncer, men det borde väl E-TTL systemet klara av?

Man undrar varför Metz säljer blixtar till Canon digital som inte fungerar...

Fungerar Sigmablixtten bättre ihop med 10D?

Nä, omnibouncen gör att blixten överexponerar nåt grymt så ta bort den.

Sigman har också lite bekymmer med omnin (fast inte lika mycket vad jag har hört, finns säkert någon här som kan verifiera eller dementera) men kör du med 550EX behöver du aldrig vara orolig.

Då jag själv tidigare har använt mig av Metz blixtar och upptäckte att min lite äldre modell inte fungerade ihop med min 10D. Så skickade jag ett mail till dem i Tyskland och fick svaret att det nej, inte skulle fungera. Man rekommenderade följande:

"For fully automatically flash mode with a 300D we recommend to use a powerful Metz flash unit like a 54 MZ-4 with adapter SCA3102 or another 44 AF-4C."

Jag vet att det står 300D i texten, men det var just 10D vi disskuterade.

Så för egen del kommer jag att gå över till Canon original.

Sten

mbn skrev:
Jag har blixten inställd på E-TTL. Dock med omnibouncer, men det borde väl E-TTL systemet klara av?

Man undrar varför Metz säljer blixtar till Canon digital som inte fungerar...

Fungerar Sigmablixtten bättre ihop med 10D?

Ta av Omni ska du se.. Då får du perfekta bilder..

Eftersom den skickar ut en förblixt och mäter på (e-ttl) så mäter den fel, när du har omni på .. (softar ju ljuset)

Ta av Omnin ska du se att den mäter perfetk!

/Adam

Jag råkade ut för en liknande händelse då jag i december beställde en Metz 44 AF-3C till min 300D.
Denna skulle enl. hemsidan vara anpassad till digitala med E-TTL. Blixten fungerade inte i autoläget (E-TTL) med 300'an, men helt perfekt med min analoga 500.

Efter kontakt med Metz, så fick jag byta till en Metz 44 AF-4C som funkar helt perfekt ihop med 300D (och säkert 10D också).

Ja, hur är det där med omnibouncer egentligen??? Jag kör 550EX och 300D tillsammans med omnibouncer...tycker bilderna blir jättebra, men skall man använda omnibouncer???

Tycker mig se på TV hur "alla" pressfotografer använder omnibouncer när de står nära fotoföremålet.

Själv tar jag mest bilder inomhus på korta avstånd. Blixten riktad 60° uppåt med omnibouncer.

Jag är helt oförstående kring detta om att inte använda bouncer på 550EX och i kombination med en 10D eller 300D.

Just eftersom det är E-TTL så mäter den ljuset som kommer från bouncern och kompenserar därefter. Har aldrig fått överexponerade blixtbilder på grund av bouncern.

Det funkar även perfekt att använda sig av vidvinkelskivan genom att dra ut den (dock INTE ända ut, då zoomar den till 17mm) och vinkla blixten 60° uppåt.

//Joseph - som älskar sin bouncer!

en liten fråga bara:

hur funkar metzen med autoläge med bouncer? (alltså inte e-ttl). Vad jag har förstått så kör väldigt många metz-54 ägare med blixtens egna auto, vilket lär ska fungera super...

//M

Ska senare ikväll testa utan bouncer, med båda "skorna". Det vore dåligt om det inte gick att använda den då min erfarenhet (liksom många andras) är att det blir bättre bilder med den på. Konstigt att det funkar med omnibouncer på det analoga huset. Har mejlkontakt med Tura som är generalagent, får se vad det ger.

Har inte blixten själv, men är mycket intresserad av denna och har läst runt lite.

Testa som sagt A-läget med blixten. (alltså inte på kameran utan på blixten). Det är tydligen så, som tidigare sades, att metz inte funkar bra med bouncer och ettl (det är inte canons ettl utan givetvis någon slags work-around), då förblixten "kvävs" av bouncern och blixten ger sedan för mycket styrka. Alltså: Kör inte ettl med bouncer, utan använd A-läget på blixten.

Har nu fått svar från generalagenten som i sin tur också varit i kontakt med Metz.

Det är som ni skriver. Metz blixtar fungerar inte tillsammans med ex 10D, E-TTL och en omnibounce. Ej heller fungerar den inbygda "vidvinkelskivan". Tidigare har detta inte framgått i bruksarna men skall göra det från och med nu. De hänvisar till att använda A-läget på blixten om man vill köra med omnibounce. Blixtskoadaptern SCA 3102 M går bra att använda och man är inte hänvisad till att köpa den nya SCA 3102 M2 som jag blivit tillsagd. De har identisk funkttion med 10D. Min M2 åker i retur till Scandinavian Photo.

End of story...

Hmmm....

EOS 10D, Sigma EF-500 DG Super, Stofen Omnibounce

Blixten slagen upp i tak. Ingen kompensation på blixten.

Så.. jag tycker inte det där med överexponering stämmer alls..

till och med lite underexponerad faktiskt

Bilagor

• exp_stofen.jpg
    exp_stofen.jpg
    26.6 KB · Visningar: 215
Kan det inte vara så att nivån på förblixten hos metz är lite annorlunda så den hamnar under nåt mystiskt gränsvärde med omnibouncern. Så att kameran överkompenserar med nivån i E-ttl läge.

Jag gör ett försök att återuppliva den här gamla tråden. Jag har en 10D och en Metz 54-MZ3 med M2-adapter. På Tura scandinavia (importören) säger de att jag kan få den uppgraderad till M3 för 250 plus moms plus frakt, och jag funderar på om det är värt det? När blixten sitter på kameran använder jag mest A-läget och ibland E-TTL i HS-läge som upplättning vid motljus. Det tycker jag har fungerat hyfsat, utan att veta exakt hur det "skall" vara (med originalblixt till exempel). Nu har jag beställt en TTL-kabel och ett litet paraply för att förhoppningsvis kunna få ännu bättre blixtbilder, frågan är om M3:an kommer fungera bättre än den jag har nu, eller om jag bara skall fortsätta med M2:an?

Gammal tråd - nytt problem, Metz 54 MZ-3.

Jag har idag en Metz 54 MZ-3 med SCA3102 M adapter (har några år på nacken) och denna fungerar mycket bra till min canon 300D. Nu har det blivit dags för en ny kamera, en Canon 7D. Till denna kamera fungerar inte blixten alls.

Går det att "uppgradera" adaptern, tror att det finns en variant som heter Metz SCA3102 M4 Canon AF, kommer detta att fungera till min 7D?

Jag har idag en Metz 54 MZ-3 med SCA3102 M adapter (har några år på nacken) och denna fungerar mycket bra till min canon 300D. Nu har det blivit dags för en ny kamera, en Canon 7D. Till denna kamera fungerar inte blixten alls.

Går det att "uppgradera" adaptern, tror att det finns en variant som heter Metz SCA3102 M4 Canon AF, kommer detta att fungera till min 7D?

Ingen som har några kommentarer eller tips?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar