Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10d eller d70

Produkter
(logga in för att koppla)

ZerveZ

Aktiv medlem
Jag har ett problem. Jag har svårt att välja mellan att köpa en canon 10d som jag kan få för 12500 kr helt ny utan något objektiv eller om jag ska köpa en d70 med objektiv som jag kan få för ungefär samma peng.

Är 10d så mycket bättre att det motiverar att köpa ett objektiv för minst 5000 till ungefär och på så sätt komma upp i en högre slutsumma eller räcker d70? Jag är helt hobbyfotograf men har tankar på att läsa fotohögskola i framtiden.

Please help me.

Frågan är är mer än så?

Vilket system är det bästa för dig i längden. En sak är att köpa en kamera, men hur är tillbehören som behövs för respektive system framöver.

- Finns brännvidderna som behövs?
- Finns det blixtar?
- Finns det vinkelsökare?
- Finns det serviceverkstad att tillgå?
- Drifttider?
- Finns det tidigare utrustning?

Sist men inte minst

- Hur ser kravbilden ut för fotografrandet?

Är 10d så mycket bättre att det motiverar att köpa ett objektiv för minst 5000 till ungefär och på så sätt komma upp i en högre slutsumma eller räcker d70? Jag är helt hobbyfotograf men har tankar på att läsa fotohögskola i framtiden.
är 10D 5000:- bättre? -ja!
-behöver du det? det kan bara du svara på.

10D är en bättre kamera.Om det är värt 5000 extra för att köpa en sån kan nog bara du o din plånbok svara på.

10D ska jämnföras med D100 inte D70, men är dessa två kameror bättre än D70? Nja, inte så mycket. Dom kanske är byggda lite bättre och har vertikalgrepp och sånt, men jag kan inte se att dom är bättre om man räknar in hastighet och liknande.

Jag har en D70 och är mycket nöjd med den. Jag ångrar inte på något sätt att jag inte köpte D100 eller 10D, tvärt om!
Lägg pengarna på bra optik och en bra blixt tycker jag.

Daniel.l skrev:
10D ska jämnföras med D100 inte D70, men är dessa två kameror bättre än D70? Nja, inte så mycket. Dom kanske är byggda lite bättre och har vertikalgrepp och sånt, men jag kan inte se att dom är bättre om man räknar in hastighet och liknande.

Jag har en D70 och är mycket nöjd med den. Jag ångrar inte på något sätt att jag inte köpte D100 eller 10D, tvärt om!
Lägg pengarna på bra optik och en bra blixt tycker jag.

Håller med, gick också i tankarna på en Canon 10D men fastnade för D70, dels var skillnaderna mellan dessa två kameror rätt så mikroskopiska enligt mig och Nikon D70 kändes mer prisvärd.

Nja.. inte så mikroskopiska.. Men jag håller med.. D70 är en mycket fin kamera.. Sen skiljer det då inte 5000:- mellan kamerorna i detta fallet, eftersom han kan få en 10D för 12500:-...

Men eftersom D70 går att få med ett "kit-objektiv" så är detta ett bra alternativ.

10D har inget riktigt kit-objektiv. Vill man ha motsvarande 18-70 så blir det till att köpa två gluggar..och då blir ju som sagt prisskillnaden större..

Det enda negativa jag egentligen har, är att det inte finns vertikalgrepp till D70.

Jeppe skrev:
Nja.. inte så mikroskopiska.. Men jag håller med.. D70 är en mycket fin kamera.. Sen skiljer det då inte 5000:- mellan kamerorna i detta fallet, eftersom han kan få en 10D för 12500:-...

Men eftersom D70 går att få med ett "kit-objektiv" så är detta ett bra alternativ.

10D har inget riktigt kit-objektiv. Vill man ha motsvarande 18-70 så blir det till att köpa två gluggar..och då blir ju som sagt prisskillnaden större..

Det enda negativa jag egentligen har, är att det inte finns vertikalgrepp till D70.

Man kan köpa 10D från andra länder, ex. Tyskland för 12500 kr, men vore det inte mer realistiskt att prata om hur mycket saker och ting kostar i sverige då jag tror att majoriteten köper sig en kamera just här?

Jojo.. men trådstartaren själv sa att han kunde få en 10D för 12500:-....

Det som gör D70 / 300D lite mer prisvärda, är i min mening att dessa kameror erbjuds med objektiv.

Att inte 10D erbjuds med ett sådant, kan man kanske tolka som att den riktar sig till en lite annan kategori köpare. (Snäppet över den "normala" dslr-förstagångs-köparen).

Det finns vissa klara fördelar med D70 oxå. Bildhastighet, snabbhet från påslag, batterilivslängd (enastående) samt lagringsformat.
D70 lagrar i NEF (lossless komprimerat RAW) där filen blir runt 6MByte per bild. Du får in drygt 40 bilder på 256MByte flash så du slipper köpa 1, 2 eller 4 GByte för att skjuta i RAW.
Det enda jag hittills saknat på D70 är trådutlösare. Skall spara till fjärrkontroll.
/Anders W

AnWi skrev:
Det finns vissa klara fördelar med D70 oxå. Bildhastighet, snabbhet från påslag, batterilivslängd (enastående) samt lagringsformat.
D70 lagrar i NEF (lossless komprimerat RAW) där filen blir runt 6MByte per bild. Du får in drygt 40 bilder på 256MByte flash så du slipper köpa 1, 2 eller 4 GByte för att skjuta i RAW.
Det enda jag hittills saknat på D70 är trådutlösare. Skall spara till fjärrkontroll.
/Anders W

-klara fördelar mot vad?
Det enda mig veterligen som D70 är bättre på än 10D är tiden i uppstarten.

Jag tycker att både 10D och D70 ät toppen.
Det du skall titta är hur ligger kameran i din hand hur sitter rattar o knappar för att passa dig. Jag tycker att det är viktigar än en lite skilnad i bilkvaliten. För sitter inte sakerna som man skälv önskar så kan man tragla hur mycket som hälst utan att få en bra bil vilken upplösningen en är. Vertikal gräpp är en sak som jag inte skulle klara mig utan men andra fotar inte som jag och tycker kamran blir för klumpig med det. Så fram med känslan och kläm o kän det ända rätta

RolandM skrev:
Frågan är är mer än så?

Vilket system är det bästa för dig i längden. En sak är att köpa en kamera, men hur är tillbehören som behövs för respektive system framöver.

- Finns brännvidderna som behövs?
- Finns det blixtar?
- Finns det vinkelsökare?
- Finns det serviceverkstad att tillgå?
- Drifttider?
- Finns det tidigare utrustning?

Sist men inte minst

- Hur ser kravbilden ut för fotografrandet?
Helt rätt! Valet står inte mellan D70 eller 10D, utan mellan Nikonsystemet och Canonsystemet. Huset kommer du att byta ut om några år, men den optik och andra tillbehör som du har samlat på dig är betydligt svårare att byta ut. Stirra dig inte blind på vilka digitala kamerahus som finns idag. Kolla vilket system som "känns" bäst för dina intressen.

Även Tobias nämner en mycket viktig sak; känslan. Är kameran utformad på ett sätt som känns bra för dig. Om den känns klumpig eller besvärlig att arbeta med så kan det vara betydligt mer hämmande än en eventuell liten skillnad i bildkvalitet. Kolla igenom hur menysystem och annat är uppbyggda, ställ in kameran för olika exponeringslägen, mätmetoder, autofokusmetoder... Vilken känns bäst i det läget? Båda två är mycket fina kameror. Ingen av dem är fel, om man ser till tekniska specifikationer. Men en av dem kan vara "fel" kamera för dig, men helt rätt för någon annan.

Nitobert skrev:
-klara fördelar mot vad?
Det enda mig veterligen som D70 är bättre på än 10D är tiden i uppstarten.

Detta var det jag hittade i reklamen på dessa två kameror på Scandinavianphoto. Det enda som 10D verkar vara bättre på är Iso´n.
Jag tycker inte att vertikalgrepp är så viktigt, men måste man ha det så är 10D bättre.

D70:
3 bilder/sekund 12 åt gången
30 sekunder till 1/8000
200-1600 Iso
Brännviddförlängningen är 1,5x
LCD-skärmen är på 1,8” med 130.000 punkter
USB 2.0

10D:
3 bilder/sek upp till 9 bilder
30 - 1/4000sekunder
100-1600 Iso ( 3200 i specialläge )
Brännviddsförlängningen är 1,6x
LCD-displayen är 1,8tum och har 118.000 punkter
USB???

Teed skrev:
Jag tycker att både 10D och D70 ät toppen.
Det du skall titta är hur ligger kameran i din hand hur sitter rattar o knappar för att passa dig. Jag tycker att det är viktigar än en lite skilnad i bilkvaliten. För sitter inte sakerna som man skälv önskar så kan man tragla hur mycket som hälst utan att få en bra bil vilken upplösningen en är. Vertikal gräpp är en sak som jag inte skulle klara mig utan men andra fotar inte som jag och tycker kamran blir för klumpig med det. Så fram med känslan och kläm o kän det ända rätta

Det är sant det du skriver. Det är viktigt för mig också.

Det går lätt "religion" i sådana här spörsmål men här är mina 5 öre ...

Det enda som talar för D70:n i den här jämförelsen skulle vara om man har ett större behov av snabba bildserier (upp till 12 bilder jämfört med Canons 9). I övrigt ger Canon märkbart brusfriare bilder vilket borde vara ett tungt argument då bildkvalitén är avgörande.
Vidare kan du förse en 10D med vertikalgrepp vilket saknas till Nikons D70.
Till sist vill jag påpeka att Nikon är ett betydligt dyrare system vad gäller orginaltillbehör såsom objektiv odyl.

/Johan

jag är inte låst vid något system överhuvudtaget med gammal optik. (förutom en gammal pentax ME med någon fast 50mm och någon billig zoom men den är övergiven vid det här laget)

Har kännt på d70 och blev inte helt 100% vän med den men det kanske är en vanesak. Har inte haft möjlighet att klämma på en 10d men den ser väldigt skön ut att hålla.

Är handgreppet mindre på 10d eller större? tyckte att d70 var så väldigt "djupt"

det jag är i första hand intresserad av är lite vidvinkel och då med 18-70 så blir d70 dirket mycket intressant.

svårt detta här

jag hålle rhelt med om att det är viktigt att den känns rätt i näven.
jag tycker det är stor skillnad på att hålla i en D70 och 10D, prova och gör en egen uppfattning.

ANNONS