Annons

10D eller 1D, det är frågan ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik H

Aktiv medlem
Är det någon som testat båda ?

Jag sålde just min D30 och behöver nu ett nytt digitalhus.

Funderar lite på begagnad 1D p.g.a dess snabbhet och kvalitet i huset, men är osäker på bildkvaliteten.

Räcker den till A3 så är jag nöjd.

Hur är autofokusen på 1D, jämfört med 10:an.

Hur stora filer blir det med 1D i RAW, och har den oxå inbyggda JPG filer ?

Fotagraferar mycket sport, t.ex motocross/enduro, windsurfing men mest vintersport som skidåkning.

Ska snart flytta till Åre. :)


Ps. Åker upp till ett datorlöst Åre ikväll och kommer tillbaka på söndag om någon undrar varför jag inte deltar i eventuell diskussion. Kommer läsa ikapp på söndag, jag lovar. Ds.
 
Jag skulle vilja påstå att du skall välja 1D om du skall fotografera mycket sport...pågrund av snabbheten i cameran..

D10 är ett väldigt bra hus(har ett sådant själv).. dock finns nackdelen att den är lite slö.. den tar inte mer än 3bilder/s..

Dock ger 10D ganska påtagligt mycket bätrebildkvalite..

1D ger rawfiler på ca 4.8mb och 10D ger bilder på ca 8mb (du kan ju hitta all sådan info på canon.se)
och båda camerahusen har inbyggd jpg...

skulle du köpa en 10D rekomenderar jag att du sätter på extra satsen under med baterier så får du samma storlek på cameran som en 1D
 
Om det inte vore för att du är så inne på sport så hade 10D varit det perfekta valet. Du kan köra ut 10D bilder i A2 med lite trixande. I RAW-läge ger den fantastiskt rena och brusfria filer som man kan blåsa upp stort.

10D är inte långsam till vanlig fotografering, men till skidor och dyl skulle jag valt 1D. Du kan köra ut bilder från 1D på A3.

Skaffa bara ett bra program för interpolering.
 
Skulle rekommendera D1:an pga snabbheten. Maximala filstorleken ligger på drygt 11 MB och den har inbyggd jpg.
Upplösningen bör räcka till A3 utan några större problem. Skulle bedömma autofokusen i kamerorna som ganska likvärdiga.
 
Hastigheten per sekund är inte så avgörande för min del, har även en Eos 5:a och det är sällan jag tar 5 bilder per sekund med den heller.

Mina krav ligger mer åt autofokusen och bildkvaliteten.

Hur är det med övriga inställningar på 1:an, finns det godis där som inte finns på 10:an ?

Men ligger 10:ans fokushastighet i närheten av 1:an så är det förstås ett billigare alternativ, dessutom har jag redan batterigreppet kvar från D30 som även passar till 10:an.

10:an tar väl 3 bilder per sekund och 8 totalt eller ?
 
Buffertminnet är precis som du antyder en viktig fråga. Det tar en stund att spara ner när man fyllt bufferten. Det är väl 20 på 1D och 9 på 10D om jag minns rätt. Men man behöver inte vänta tills ala är tagna innan man kan plåta igen.
 
Efter närmare konsultation kan jag konstatera att autofokusen är betydligt mycket bättre på 1:an.
Den har 45 fokuseringspunkter för autofokus med stor mätyta, medans 10:an bara har 7 fokuseringspunkter. 1:an har dessutom 21-zons ljusmätning och större bildsensor vilket bara ger 1,3X brännviddsförlängning vs. 10:ans 1,6X.
 
Läs lite på dpreview om autofokusen, använder man ljusstarka linser på 2.8 eller bättre så lägger sig 1D'ns sensorer i high precision mode. Eller low precision om du har för dålig ljusstyrka på optiken. Sen kanske inte alla använder 45, men det är ett helt annat system.

Skillnaden är ju annars mycket på kvaliten, 1D är som sagt byggt på dom analoga 1V, 10D är närmast en 33 med lite mer metall i huset.

Sensorn har "bara" 1.3x utsnittsförlängning, bra för vidvinkel, inte fullt bra för zoom, men sensorn är också lite större. Tror dock inte det märks i jämförelse med en 10D, men 4MP räcker långt. Tycker att mina 2MP crops från en 4MP frame räckte dugligt till A4, så 4MP borde gå att få upp till A3, speciellt om man inte granskar med lupp utan hänger på väggen.
 
Fredrik H skrev:
Är det någon som testat båda ?

Jag sålde just min D30 och behöver nu ett nytt digitalhus.

Funderar lite på begagnad 1D p.g.a dess snabbhet och kvalitet i huset, men är osäker på bildkvaliteten.

Räcker den till A3 så är jag nöjd.

Hur är autofokusen på 1D, jämfört med 10:an.

Hur stora filer blir det med 1D i RAW, och har den oxå inbyggda JPG filer ?

Fotagraferar mycket sport, t.ex motocross/enduro, windsurfing men mest vintersport som skidåkning.

Ska snart flytta till Åre. :)


Ps. Åker upp till ett datorlöst Åre ikväll och kommer tillbaka på söndag om någon undrar varför jag inte deltar i eventuell diskussion. Kommer läsa ikapp på söndag, jag lovar. Ds.

för dig 1D tio gånger av tio.
Det är en oerhört kompetent kamera, har du råd så är det en sån du ska ha. Den är så snabb på allt den gör att man blir bortskämd.

Bildkvalitén tycker jag räcker väldigt långt, i princip lika långt som en 6 megapixelsbild.

Gedigen som få och tätad så man (jag iaf) inte drar sig för att använda den i riktigt busväder.

Såg förresten ett "test" av bildkvalitén på dpreview-forumet, som du ser skiljer det väldigt väldigt lite i upplösning mellan kamerorna, det är upp till dig att avgöra om det är tillräckligt för att avstå från 1D.

Kolla länken: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=6087719
ska du jämföra de där bilderna så är det de två nedersta du ska kolla på, eftersom 1D är betydligt skarpare direkt ur kameran än 10D.

Edit:
Det skiljer sig däremot en hel del i hanteringen/användarvänlighet. 10D kan kännas betydligt smidigare, speciellt om man är alldeles ny med kameran. 10D har dessutom betydligt tystare slutare.
 
Senast ändrad:
Använder även jag D1:an. Som sagt är den underbar att arbeta med. Innehåller dessutom nästan alla funktioner som du finner i EOS-1 V.
 
Ok, jag ska kolla in länken på Söndag, nu måste jag slagga.
Ska upp vid tretiden för att köra mina 99.5 mil till Åre.

Tack för hjälpen än så länge / Fredrik
 
Ok, jag börjar mer luta åt 1D:n ändå, dessutom så sjönk priset i Tyskland från 37.000:- till 27.000:- idag så det kanske lossnar här hemma också ?

En annan fråga, går den bara på sitt egna special batteri eller kan man ladda den med AA ?

Vad kostar ett originalbatteri ?

Går det inte att zooma i bilderna på skärmen ?
 
Fredrik H skrev:
En annan fråga, går den bara på sitt egna special batteri eller kan man ladda den med AA ?


Går det inte att zooma i bilderna på skärmen ?

Går bara med de egna accarna så vitt jag vet, NP-E3.

Det går att zooma på skärmen.
 
froderberg skrev:
Går bara med de egna accarna så vitt jag vet, NP-E3.

Det går att zooma på skärmen.

det stämmer tyvärr inte, det är bara på 1Ds det går att zooma på skärmen, inte på 1D.

Hade hoppats Canon skulle lägga till en sån funktion även på 1D, men det verkar inte bli så?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.