Annons

18-70 DX vs 18-105 DX VR

nifo

Avslutat medlemskap
Fattar mig kort: På samma brännvidder, vilken glugg ger bäst bild? Tråkigt att 18-105 har plastfattning. Står och väljer en OK, men hyfsat billig zoom till D50'n. //Fredrik

Har inte lekt tillräckligt med 18-105 för att egentligen kunna uttala mig så hemskt säkert, men 18-70 känns nog skarpare. Aningens mindre distortion i 50-70mm området på 105'an... inte så konstigt kanske - det är ju lite mer "mitt i" zoomområdet. Största bländare är ganska exakt lika i båda objektiven (på alla motsvarande brännvidder).

Kommer du ner på slutartider så att du har nytta av VR-funktionen så ger väl 105'an skarpare bilder i nio fall av tio. Kostar dom lika mycket väljer jag den.

18-70 är dock ett riktigt kompetent normalzoom, antagligen min favorit av alla 18-nånting som Nikon tillverkat. Synd den inte finns med VR.

Blev en beggad 18-70 igen. Har haft en som jag sålde. Men den känns lika solid som jag minns den. Däremot minns jag inte att den gav så mycket distortion i vidvinkeln. Det är hutlöst! ;-)

/Fredrik

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Förhandsboka nya Fujifilm GFX100RF hos Götaplatsens Foto