Annons

105:or

Produkter
(logga in för att koppla)

Brejdol

Aktiv medlem
Ni alla kunniga! Behöver lite input på vilket som är "bäst" av de följande MF/AF objektiv:
105/1.8
105/2.0
105/2.5

Av det jag kunnat se i diverse tester verkar AI/AI-s-objektiven (MF) vara skarpare.

Vad tror ni?

Med AI och AI-s-gluggar på en F100, mister jag då BARA matrixmätningen, eller all ljusmätning??

De manuella objektiven är i praktiken likvärdiga på jämförbara bländare. 1,8-an är lite sämre på full öppning.

105/2 är mycket bra på full öppning, extremt bra på 2,8 för att sedan bli sämre vid nedbländing. Nedbländad är den dock fortfarande bra. Helt klart optimerat för stora bländaröppningar. Helt överlägsen de manuella objektiven vid bländare 2 - 2,8.

Med manuella objektiv på F100 är jag ganska säker på att du kan använda lägen M och A med centrumvägd och spotmätning.

Du kan använda M och A-läget med bibehållen (centrumvägd) mätning med manuella gluggar. Mina absoluta favoritgluggar genom tiderna har varit 105/2.5:eek:r. Enda anledningen till att jag inte har en 105:a just nu är att 105DC kostar lite för mycket i förhållande till mervärdet mot min 80-200/2.8 och 105/2.5 funkar tyvärr inget vidare med D70.

Man tackar för informationen, har en del annonser på 105:eek:r att bita i nu, eftersom jag gått och blivit med F100...

Senast ändrad:
F100 och 105/2.0 är en bra kombination. Det är med den jag fotograferar nästan alla bilder som publiceras här.

105/2.0 har en väldigt fin oskärpa (bokeh). Jag tycker den är värd varenda krona. Skulle aldrig byta bort den mot en zoom.

Hm, har en 105/1.8 och en 105/2.5 att välja på nu. 2.5:an kostar 1500:-, det måste väl vara ett ok pris om den är i bra skick?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar