Annons

105 2,8 afs vr.

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hej alla forummedlemmar! Jag vill bara passa på att ge några snabba omdömen om mitt nyss inköpta macroobjektiv, 105 2,8 afs vr. Måste säga att autofocusen verkligen är på topp med min D200, mycket snabb och säker fullt i klass med mina övriga afs objektiv. Det har tjatats en del om CA ihop med D200, inget som jag kan se i alla fall. Tycker bilderna blir väldigt rena, klara och framför allt skarpa. I jämförelse med mitt förra Sigma 150 2,8 så är det förmodligen jämnt skägg, dock med fördel för Nikongluggens autofocus. Angående dåliga focusegenskaper vid just macrofoto så tycker jag att den är minst lika bra på det som macrogluggar i allmänhet. Nämn en macrooptik som uppför sig bombsäkert vid närgränsen. Över huvudtaget svårt att bedöma eftersom små rörelser tenderar att få väldig betydelse för just focuseringen, plus det korta skärpedjupet. Testade också en del bilder med konvertern 1,7X och de blev också mycket bra visserligen så blir det ett väldigt kort skärpedjup, men det som är i focus är skarpt. Autofocusen med konverter är dock ingen hit, den fungerar men man får så att säga hjälpa gluggen med M/A funktionen annars kan det bli en del fram och tillbaka. Vilken suverän förstoringsgrad/bildutsnitt ihop med konvertern, nästan lite bälg över det ihop med digitalkamera. Gluggen rekomenderas varmt, inget att känna sig rädd eller tveksam över. 105 2,8 afs vr presterar det lovar jag.

Det verkar vara en trevlig glugg det där, den står absolut på önskelistan även fast det kommer ta ett bra tag innan jag har råd med ett.

Hur nära kommer man med konverter? Det vore kul ifall du la upp en bild tagen vid närgränsen med konverter. Vore kul att se!

Med konverter kommer man lika nära, men med en 1.7x konverter blir avbildningsskalan större. 1,7:1 istället för 1:1

Bland mina senaste bilder finns nästan uteslutande bilder gjorda med denna glugg.

Arleklint skrev:
Med konverter kommer man lika nära, men med en 1.7x konverter blir avbildningsskalan större. 1,7:1 istället för 1:1

Bland mina senaste bilder finns nästan uteslutande bilder gjorda med denna glugg.
Sen blir det ännu bättre med mindre sensorer. Du får ett bildutsnitt som motsvarar 2,55:1, snacka om bugs. Men det måste bli väldigt tufft med skärpedjupet. Enligt testrapporter skall dock gluggen vara hyfsad även vid bländare 16 och det kan nog gå åt.

paul innergård skrev:
Sen blir det ännu bättre med mindre sensorer. Du får ett bildutsnitt som motsvarar 2,55:1, snacka om bugs. Men det måste bli väldigt tufft med skärpedjupet. Enligt testrapporter skall dock gluggen vara hyfsad även vid bländare 16 och det kan nog gå åt.

Ja, bildutsnittet motsvarar detta om du jämför med 24x36, men avbildningsskalan blir egentligen den samma oavsett sensorstorlek. Avbildningsskalan säger bara hur lång 1mm avbildas på filmen/sensorn

Arleklint skrev:
Ja, bildutsnittet motsvarar detta om du jämför med 24x36, men avbildningsskalan blir egentligen den samma oavsett sensorstorlek. Avbildningsskalan säger bara hur lång 1mm avbildas på filmen/sensorn
Egentligen är det en välsignelse för macrofotografen. Du kan fota med bildutsnitt som motsvarar 2,55:1 men får samtidigt det utökade skärpedjup som 1,7:1 ger. Jag inser naturligtvis att skillnaderna är små och även att efterbeskärning ger samma resultat. Men jag antar att det kan göra en del skillnad vid kritiska situationer. Hur som helst skall jag imorgon ut på paddling i tre dagar och då skall jag försöka fånga en del insekter på bild. Det vore härligt att få en bra bild på en kärrtrattspindel.

paul innergård skrev:
Egentligen är det en välsignelse för macrofotografen. Du kan fota med bildutsnitt som motsvarar 2,55:1 men får samtidigt det utökade skärpedjup som 1,7:1 ger. Jag inser naturligtvis att skillnaderna är små och även att efterbeskärning ger samma resultat. Men jag antar att det kan göra en del skillnad vid kritiska situationer. Hur som helst skall jag imorgon ut på paddling i tre dagar och då skall jag försöka fånga en del insekter på bild. Det vore härligt att få en bra bild på en kärrtrattspindel.

Lycka till med din nya glugg!

Jag har funderat lite på att köpa det objektivet. Vad jag är lite nyfiken på är om längden är konstant eller om det blir längre när man focuserar på nära håll.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto