Palletheking
Aktiv medlem
Hej alla forummedlemmar! Jag vill bara passa på att ge några snabba omdömen om mitt nyss inköpta macroobjektiv, 105 2,8 afs vr. Måste säga att autofocusen verkligen är på topp med min D200, mycket snabb och säker fullt i klass med mina övriga afs objektiv. Det har tjatats en del om CA ihop med D200, inget som jag kan se i alla fall. Tycker bilderna blir väldigt rena, klara och framför allt skarpa. I jämförelse med mitt förra Sigma 150 2,8 så är det förmodligen jämnt skägg, dock med fördel för Nikongluggens autofocus. Angående dåliga focusegenskaper vid just macrofoto så tycker jag att den är minst lika bra på det som macrogluggar i allmänhet. Nämn en macrooptik som uppför sig bombsäkert vid närgränsen. Över huvudtaget svårt att bedöma eftersom små rörelser tenderar att få väldig betydelse för just focuseringen, plus det korta skärpedjupet. Testade också en del bilder med konvertern 1,7X och de blev också mycket bra visserligen så blir det ett väldigt kort skärpedjup, men det som är i focus är skarpt. Autofocusen med konverter är dock ingen hit, den fungerar men man får så att säga hjälpa gluggen med M/A funktionen annars kan det bli en del fram och tillbaka. Vilken suverän förstoringsgrad/bildutsnitt ihop med konvertern, nästan lite bälg över det ihop med digitalkamera. Gluggen rekomenderas varmt, inget att känna sig rädd eller tveksam över. 105 2,8 afs vr presterar det lovar jag.