ANNONS
Annons

Livewiew på dataskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Måste kolla med sakkunskapen här på FS om den tanke som slog mig är helt korkad eller om det låter sig göras, vore kul att veta isf och hur man gör om det funkar.

Min tanke var att koppla kameran till en dator och använda skärmen så som man använder LCD skärmen på kameran, men jag vill ställa upp kameran och själv sitta en liten bit ifrån och då ser jag ju inte skärmen på kameran men med en dator kopplad till så ser jag ju?!
Självklart måste kameran strömförsörjas och jag vet inte om man kan köra en digitalkamera modell systemare på direktström, vet att det går att göra så här med videokamera men har ingen koll när det gäller stillbild.

Det jag vill är att fota ett bestämt ställe tex foderplats för djur så kameran är riktad och skärpan inställd allt jag behöver göra är att kolla på skärmen när det är rätt läge och då trycka av, även det ska ju ske med fjärr.

Så vad säger ni låter det sig göras och hur gör man eller är jag helt ute och cyklar?!

Med t.ex. en Canon 1D Mark III och en WFT-E2 (bildöverföring via ethernet eller trådlöst LAN) kan du göra det.

Kanske går det över en firewirekabel också förresten, har inte undersökt det.

Hur mycket realtid det blir vet jag inte, förmodligen är uppdateringen lite slö så det kanske blir svårt att trycka av exakt.

Senast redigerad av en moderator:
Canons EOS Utility kan fjärrstyra via USB-kabeln. Du får ingen realtidsbild på skärmen, men bilden kommer upp på skärmen efter att du tagit den.
Hur lång USB-kabel man kan ha vet jag inte.

OK kanske kan göras då men fördröjning låter mindre bra då ju främst djur har en förmåga att inte vilja samarbeta vid fotande så det gäller att vara snabb på avtryckaren.

Var mest en ide jag fick då jag har mycket djurliv mest fågel utanför kåken och att då rigga upp kameran på altan och ha skärmen inne vid arbetsplatsen och kunna kolla och så knäppa av när något lämpligt dyker upp, men priset på den kamera som klarade detta låg X antal nivåer över min budget så det lär vara det som välter projektet först ;-(

Nåväl tackar för tipsen och dyker det upp någon "budgetlösning2 så är jag idel öra ;-)

Det går väl visst att ha Live View när kameran är kopplad till datorn?
Man ställer ju in fokus m.m. via datorskärmen då och ser precis det som kameran ser.

Det gjorde jag med min 40D iaf.

Edit: Ser nu att trådskaparen kanske inte menade en Canon?

Det går väl visst att ha Live View när kameran är kopplad till datorn?
Man ställer ju in fokus m.m. via datorskärmen då och ser precis det som kameran ser.

Det gjorde jag med min 40D iaf.

Edit: Ser nu att trådskaparen kanske inte menade en Canon?

Jag har inte tänkt mig något speciellt märke så alla förslag är välkomna och om jag fattar Dig rätt så kan Du via datorn justera kamerans inställningar på distans och se realtid samt knäppa bilder?

Kan flera av Canons modeller detta utom den superdyra som nämdes ovan?
40D är ju överkomlig i pris och en modell som jag kan tänka mig som alround kamera med, 450D är ju lite billigare men kan den också detta?

Jag har inte tänkt mig något speciellt märke så alla förslag är välkomna och om jag fattar Dig rätt så kan Du via datorn justera kamerans inställningar på distans och se realtid samt knäppa bilder?

Kan flera av Canons modeller detta utom den superdyra som nämdes ovan?
40D är ju överkomlig i pris och en modell som jag kan tänka mig som alround kamera med, 450D är ju lite billigare men kan den också detta?

Man kan ställa in de flesta inställningarna direkt i datorn, tror att det bara är när man ska bläddra mellan Tv och P osv. som man måste göra det på kameran.

Alla med Live View borde kunna det har jag för mig. Det är bara Canons program, USB-kabeln och kameran som behövs för att det ska funka.

Man kan ställa in de flesta inställningarna direkt i datorn, tror att det bara är när man ska bläddra mellan Tv och P osv. som man måste göra det på kameran.

Alla med Live View borde kunna det har jag för mig. Det är bara Canons program, USB-kabeln och kameran som behövs för att det ska funka.

Hmm nu blev det ju klarrt intressantare och jag som ska välja vilken kamera jag ska skaffa framöver, nu har jag en sak till att ta med i beslutsunderlaget.

Ska kolla upp detta nogrannare och även klämma lite live på Canon få se hur de känns har ju betydelse för valet det med.

Hmm nu blev det ju klarrt intressantare och jag som ska välja vilken kamera jag ska skaffa framöver, nu har jag en sak till att ta med i beslutsunderlaget.

Ska kolla upp detta nogrannare och även klämma lite live på Canon få se hur de känns har ju betydelse för valet det med.

Lycka till! :)

Kan Pentax fås att funka + Zigview +radiofjärr

Har haft samma fundering betr Pentax K20D men har inte sett någon lösning tyvärr.
Någon här som har koll?

Det finns en pryl som heter Zigview nånting, har sett recensioner som går ut på att den filmar genom sökaren och via upp till 11 meter kabel kan kopplas till LCD-skärm och avtryckare. Recensionerna gick ut på att grejen fungerar men är lite dyr o pillig. Har inte provat själv.

Betr fjärravtryck finns numera radiostyrning (piratprodukter) som passar många kameror. Min som jag köpte hos Kreativ Fotografi för 675:- fungerar bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar