ANNONS
Annons

första intryck, Nikon 85 1,4!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Wow. Jag ville bara dela med mig av detta.

Packade upp mitt nya 85mm objektiv igårkväll. Måste säga att jag är imponerad! Tog många porträttbilder på frihand med 1.4 men skärpan var svår att sätta. Även om skärpan missas med några millimeter så blev bilderna otroligt skarpa ändå. Bländade ner till 2.8 och tog en SJUKT SKARP bild.

AF på d300 upplever jag som ganska snabb faktiskt, men jag har inte provat objektivet på sport ännu.

Testade även lite frihand utomhus vid 21:30 tiden; ISO 320 gav en slutartid på 1/60s på maxbländare :) Och då var motivet en bensinmack som lyste upp 1/3 av bilden ungefär. Snacka om otroligt. ISO320 på en nattbild är inget man är bortskämd med direkt.

Någon mer som har liknande erfarenheter?! :D
PS laddade upp två halvdana testbilder på min sida om nån vill se. DS
 
1/60 f/1.4 ISO320?

Det var ju inte ens mörkt ;)

Jag antar att du menar ISO3200

Nummerskylten på min grannes bil är inte läsbar för det mänskliga ögat, men med D3:an på ISO6400 1/40 och 85:an på f/1.4 blir det fullt läsbart.

Skulle dock inte få för mig att plåta sport, har man använt AF-S objektiv så inser man snabbt att AF är sådär. Men för mig spelar det ingen roll, då jag använder det mest till statiska motiv.
 
1/60 f/1.4 ISO320?

Det var ju inte ens mörkt ;)

Jag antar att du menar ISO3200

Nummerskylten på min grannes bil är inte läsbar för det mänskliga ögat, men med D3:an på ISO6400 1/40 och 85:an på f/1.4 blir det fullt läsbart.

Skulle dock inte få för mig att plåta sport, har man använt AF-S objektiv så inser man snabbt att AF är sådär. Men för mig spelar det ingen roll, då jag använder det mest till statiska motiv.

Hoho låter ju helt otrolig :) Bokehn är ju helt fantastisk också, kan bara fantisera i mina drömmar om hur bokehn framträder på fullformatet.
Jag tror af är tillräckligt snabb för tex travfoto, hoppas du har fel.

Har en känsla av att 85:an kommer sitta kvar på kameran ett bra tag framöver..
 
85/1,4 på DX-kamera är fantastiskt bra, och på en FX är den ännu bättre (fast kortare då ...). Det är dock inte så himla ofta man vill ha eller kan använda det extremt korta skärpedjupet på f/1,4, och det finns andra objektiv som presterar lika bra och är snabbare på mindre bländaröppningar.

Och ja, jag skulle gärna äga en 85/1,4, men skulle inte utnyttja dess speciella egenskaper tillräckligt ofta :)

/afe
 
85/1,4 på DX-kamera är fantastiskt bra, och på en FX är den ännu bättre (fast kortare då ...). Det är dock inte så himla ofta man vill ha eller kan använda det extremt korta skärpedjupet på f/1,4, och det finns andra objektiv som presterar lika bra och är snabbare på mindre bländaröppningar.

Och ja, jag skulle gärna äga en 85/1,4, men skulle inte utnyttja dess speciella egenskaper tillräckligt ofta :)

/afe

Den är inte så speciell egentligen. Bara jäkligt bra!

/K
 
Jag var och provade en 85:a på min D700 i veckan och fick också en riktig WOW-upplevelse. Sjukt skarp på 1.4 också (jämför med min 50 1.4 AF).

Bokehn är ju helt otrolig också.

Är inte avundsjuk... ;)
 
Hmm, är det jycken på den här bilden det pratas om? Isåfall får jag inte ihop det riktigt, i bildinformationen har du angivit "Nikon 85mm f/1,4 AIS" men ändå pratar du om autofokus? (Alla AIS-gluggar är manuella)

Jag har själv just den gluggen (AIS) men eftersom den är så otroligt svårfokuserad med D300 så funderar jag på att byta upp mig till en 85mm AF istället (troligen f/1,8 pga priset) men jag vill pröva den lite till innan jag bestämmer mig.
 
85/1,4 på DX-kamera är fantastiskt bra, och på en FX är den ännu bättre (fast kortare då ...). Det är dock inte så himla ofta man vill ha eller kan använda det extremt korta skärpedjupet på f/1,4, och det finns andra objektiv som presterar lika bra och är snabbare på mindre bländaröppningar.

Och ja, jag skulle gärna äga en 85/1,4, men skulle inte utnyttja dess speciella egenskaper tillräckligt ofta :)

/afe


Håller med. Många förstår kanske inte att f/1.4 på normalt porträttavstånd ger tokkort skärpedjup. Misssar man fokus på ögat så är det kört. Det har hänt att jag läst fokus på ögonbrynet och då blir ögat inte skarpt.

Däremot på hel/halvporträtt fungerar det riktigt bra och sen har vi ju krääämen oxå.
 
Jeppe hur läser man fokus på för sett??
Hmm, är det jycken på den här bilden det pratas om? Isåfall får jag inte ihop det riktigt, i bildinformationen har du angivit "Nikon 85mm f/1,4 AIS" men ändå pratar du om autofokus? (Alla AIS-gluggar är manuella)

Jag har själv just den gluggen (AIS) men eftersom den är så otroligt svårfokuserad med D300 så funderar jag på att byta upp mig till en 85mm AF istället (troligen f/1,8 pga priset) men jag vill pröva den lite till innan jag bestämmer mig.

Har jag lagt till fel objektiv i "min kameraväska"? Mitt har AF iallefall.

För övrigt, vad anser ni om bilden, visst är den lite underexponerad?! Lite kraftig i färgerna samt lite fel vitbalans? Eller? Det är lite skakningsoskärpa i bilden också, men inte väldigt mycket.. Skärpan var inte 100% på hundens öga heller tyvärr.. Nån eller några millimeter fel..
 
Jeppe hur läser man fokus på för sett??

Har jag lagt till fel objektiv i "min kameraväska"? Mitt har AF iallefall.
Japp, det är den här gluggen du har isåfall.

För övrigt, vad anser ni om bilden, visst är den lite underexponerad?! Lite kraftig i färgerna samt lite fel vitbalans? Eller? Det är lite skakningsoskärpa i bilden också, men inte väldigt mycket.. Skärpan var inte 100% på hundens öga heller tyvärr.. Nån eller några millimeter fel..
Ja. Gör om och gör rätt! =)

Underexponeringen har du rätt i, liksom att skärpan inte ligger 110% på ögat, men annars tycker jag inte det är mycket att klaga på. Möjligen lite för varm men ingen fara.
 
Tack!! Skärpan är ju otrolig, för att inte tala om lite nerbländad.
Vad tror ni är skarpast, 70-200 @85mm @ f/4 ELLER 85 1,4 AF @ f/4?
Personligen tycker jag 85:an vinner med hästlängder.

Snuskigt skarp. Finns något 70-90mm objektiv som är skarpare än 85:an vid f/2,8 eller f/4?
 
Vet inte om Zeiss 100 2,0 får räknas in, den tillhör ju egentligen samma kategori. annars tycker nog jag att den är snäppet vassare än Nikons 85 1,2. Skillnaderna måste vara hårfina, men lite bättre är den enligt mig. vad gäller dina tankar om att fota sport med 85 1,4 så kan jag säga att det är nästan omöjligt. Den är snabb på stillastående motiv när ljuset är hyggligt, men när motiven rör sig så är den hopplöst osäker. Det går säkert, men det finns betydligt bättre alternativ för den sortens fotografering. Tror faktiskt att lillebror 85 1,8 är snabbare på af. Men bäst är nog en 70-200 2,8 af-s vr.
 
Vet inte om Zeiss 100 2,0 får räknas in, den tillhör ju egentligen samma kategori. annars tycker nog jag att den är snäppet vassare än Nikons 85 1,2. Skillnaderna måste vara hårfina, men lite bättre är den enligt mig. vad gäller dina tankar om att fota sport med 85 1,4 så kan jag säga att det är nästan omöjligt. Den är snabb på stillastående motiv när ljuset är hyggligt, men när motiven rör sig så är den hopplöst osäker. Det går säkert, men det finns betydligt bättre alternativ för den sortens fotografering. Tror faktiskt att lillebror 85 1,8 är snabbare på af. Men bäst är nog en 70-200 2,8 af-s vr.

Jag hade tänkt att fotografera trav, alltså panorerande bilder. Då kan det ju tom. gå att köra manuell fokus
 
Det borde funka. Motiv som rör sig jämnt och i en o samma riktning tror jag nog att den skall klara av. Men idrotter som basket, handboll och ishockey skulle jag föredra andra alternativ.

Nikkor 85:an är snabbare till vardags än vad många tror. Speciellt med ett modernt hus som D300 och uppåt. Plåtar du sport eller någon annan "normal" aktivitet så behöver inte fokus justeras speciellt mycket. Från oändligt till tex 5 meter går blixtsnabbt. Samma sak från 3 till ....låt säga 5 meter. Absolut inga problem. Speciellt som 85:an släpper in massor av ljus till AF sensrorerna tack vare sin stora bländaröppning så är den oftast snabbare än en mer moderat glugg..

Problemet börjar när du snabbt skall gå från oändligt till närgränsen. Då är vridningen lååååååång eller om kameran missar att låsa fokus. Att då gå från oändligt till närgränsen och tillbaka tar ännu läääääängre tid. Jag hade en hel del problem med missad fokus på mina tidigare D100 och D70. I och med D2X och min nuvarande D300 är problemet i princip helt borta.

Enligt Photozone så är faktiskt 70-200 skarpare än 85:an.
http://www.photozone.de/nikon--nikk...mm-f28-g-if-ed-vr-review--test-report?start=1
http://www.photozone.de/nikon--nikk...kkor-af-85mm-f14d-review--test-report?start=1

Observera att kurvorna inte är på samma brännvidd. 70 resp 85 mm
 

Bilagor

  • 85.jpg
    85.jpg
    15.1 KB · Visningar: 369
  • 70-200.jpg
    70-200.jpg
    18.9 KB · Visningar: 366
Nikkor 85:an är snabbare till vardags än vad många tror. Speciellt med ett modernt hus som D300 och uppåt. Plåtar du sport eller någon annan "normal" aktivitet så behöver inte fokus justeras speciellt mycket. Från oändligt till tex 5 meter går blixtsnabbt. Samma sak från 3 till ....låt säga 5 meter. Absolut inga problem. Speciellt som 85:an släpper in massor av ljus till AF sensrorerna tack vare sin stora bländaröppning så är den oftast snabbare än en mer moderat glugg..

Problemet börjar när du snabbt skall gå från oändligt till närgränsen. Då är vridningen lååååååång eller om kameran missar att låsa fokus. Att då gå från oändligt till närgränsen och tillbaka tar ännu läääääängre tid. Jag hade en hel del problem med missad fokus på mina tidigare D300 och D70. I och med D2X och min nuvarande D300 är problemet i princip helt borta.

Enligt Photozone så är faktiskt 70-200 skarpare än 85:an

Jag upplevde iofs min 85 1,4 som rätt snabb. Snabbare än min Canon 85 1,2 L II i bra ljus. Men just när jag skulle fota barnen när de lekte eller cyklade tyckte jag den var hopplös. Sen upplevde jag att den var rätt dålig på att hitta fokus när ljuset skumnade. Den for mellan varven rejalt farm och tillbaka, dvs säkerheten i af var också sämre än med ex 24-70. Nu går det naturligtvis att få skarpa bilder även med en 85 1,4 på rörliga motiv. För 15 år sedan fanns väl knappt några snabbare gluggar till Nikon och man fotade ju sport på den tiden också.
 
Jo, men skärpedjupet är väl lika långt som ett skäggstrå ungefär. Ställer man skärpan på nästippen blir ögonen oskarpa. Många tänker inte på det där när man planerar ett inköp av "överljusskarpa" objektiv. Sedan är det en annan sak att man blända ned till säg 2,8 och få superduperkvalité.
Mvh
JB
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.