Annons

101: Sälja bild till musikskola

Produkter
(logga in för att koppla)

niclaslind

Aktiv medlem
Jag har plåtat en orkester med några studioblixtar på "uppdrag" för att sälja bilder till privatpersoner ( som ett "roligt minne") i orkestern.

Nu vill musikskolan eventuellt använda sig av någon eller några av bilderna på deras hemsida.

Arbetsinsats för ALLA bilderna den dagen var ca 5timmar plus redigering ca 10h (ej klar än). Under dessa 5timmar tog jag bilden som musikskolan ev nu vill ha.


Hur går man NORMALT tillväga i ett sånt här fall?
Ska man sälja bilden "för gott" eller tidsbegränsad användning?

Ungefärligt pris? Jag vill sälja ganska billigt men vill samtidigt inte dumpa marknaden för proffsfotograferna.

Hur fakturerar jag detta? (Har F-skatt)
Jag önskar mig konkreta förslag på prissättningen och för vilka villkor, då jag är ovan vid att fakutera.
 
Jag har fotat gratis i sådana här sammanhang

När mina barn är med i olika sammanhang brukar jag som amatörfotograf med glädje dela med mej av mina bilder. VIsst är minnet en delad glädje...

Eftersom du gästat deras verksamhet tycker jag att du kan låta musiksskolan använda dina bilder. Pengarna som musikskolan vill i alla fall jag skall användas till undervisning av ungdomarna.

Så har jag gjort...men det är val som du behöver göra....

Lars
 
ok, då har jag inga råd

Ok, det är ju förståss en annan situation. Hade ni inte kommit överens om detta inför arbetet.

Jag tror att andra kan hjälpa dej.
 
För det första är det alltid bra att försöka komma överrens om ett pris om du inte är väl inarbetad fotograf med fasta priser och det.

Sedan anser jag att man ska ta betalt per bild man levererar, jag gör så till företag.

Att du suttit i 10 timmar kanske andra gör på 1 tim, eller 24 timmar, beror på hur snabb man är i Photoshop etc.

Är du långsam och samtidigt tar betalt för det under redigeringen är det inte bra.

Nu vet jag inte hur många bilder du tagit men under mina uppdrag tar jag reda på vad de vill ha, samt hur många de vill ha, på ett ungefär.
De bilder som inte är intressanta lägger jag inte ned tid på i PS.

5 timmar med arbete på en orkester, det måste vara många många bilder,
och de vill bara ha 1 eller ett par styck?

Vad hade du tänkt om du skulle byta vindruta på bilen, men de byter den 40 gånger och tar betalt för den tid det tar, samt får du kostnaden för de 39 rutorna du inte ville ha levererade?

En bild på en orkester bör väl inte ta mer än 10min i PS?

Ring och hör vad de vill ha, och ta betalt bara för det.

MVH Julle.
 
Senast ändrad:
Man tar inte betalt per bild när man fotar på uppdrag.

Men i ditt fall är den här bilden att anses som "arkivbild" och då ska du ta betalt efter hur dom planerar att använda bilden (var, upplaga osv). Både BLF och SFF har prislistor du kan använda.
 
Man tar inte betalt per bild när man fotar på uppdrag.

Men i ditt fall är den här bilden att anses som "arkivbild" och då ska du ta betalt efter hur dom planerar att använda bilden (var, upplaga osv). Både BLF och SFF har prislistor du kan använda.

NEj, inte när man plåtar på uppdrag, då är det per timma.

Jag tar betalt per levererad! bild efter fotouppdraget.

Ingen kan på så sätt ifrågasätta tiden det tog att färdigställa den.
En trygghet för uppdragsgivarna då de vet vad det kommer att kosta.

MVH Julle.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.