niclaslind
Aktiv medlem
Jag har plåtat en orkester med några studioblixtar på "uppdrag" för att sälja bilder till privatpersoner ( som ett "roligt minne") i orkestern.
Nu vill musikskolan eventuellt använda sig av någon eller några av bilderna på deras hemsida.
Arbetsinsats för ALLA bilderna den dagen var ca 5timmar plus redigering ca 10h (ej klar än). Under dessa 5timmar tog jag bilden som musikskolan ev nu vill ha.
Hur går man NORMALT tillväga i ett sånt här fall?
Ska man sälja bilden "för gott" eller tidsbegränsad användning?
Ungefärligt pris? Jag vill sälja ganska billigt men vill samtidigt inte dumpa marknaden för proffsfotograferna.
Hur fakturerar jag detta? (Har F-skatt)
Jag önskar mig konkreta förslag på prissättningen och för vilka villkor, då jag är ovan vid att fakutera.
Nu vill musikskolan eventuellt använda sig av någon eller några av bilderna på deras hemsida.
Arbetsinsats för ALLA bilderna den dagen var ca 5timmar plus redigering ca 10h (ej klar än). Under dessa 5timmar tog jag bilden som musikskolan ev nu vill ha.
Hur går man NORMALT tillväga i ett sånt här fall?
Ska man sälja bilden "för gott" eller tidsbegränsad användning?
Ungefärligt pris? Jag vill sälja ganska billigt men vill samtidigt inte dumpa marknaden för proffsfotograferna.
Hur fakturerar jag detta? (Har F-skatt)
Jag önskar mig konkreta förslag på prissättningen och för vilka villkor, då jag är ovan vid att fakutera.