Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

100mm macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Kirshim

Aktiv medlem
Sitter och velar fram och tillbaka utan att komma fram till nåt egentligt svar...

Dom objektiv jag velar mellan är:
Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1
Canon EF 100/2,8L IS USM Macro 1:1

Är ca 3000 som skiljer i pris så jag försöker motivera mig själv om det är värt att vänta in ekonomiskt att köpa det dyrare eller om jag ska nöja mig med den billigare varianten för att skilnaderna är för små...
Skulle vara kul att höra från någon som har erfarenhet av båda dessa objektiv
Är det mellan dessa två jag bör välja eller finns det något annat macro som är klart bättre än dessa två?
 
Ingen som har jämfört dessa?

Är intresserad av att få höra skillnader mellan AF, skärpa osv...

Vill använda ett macro till insekter, figurslagsfigurer, porträttfotografering framför allt men kommer säkert på en massa andra saker som är kul att krypa riktigt nära....
 
Jag har det nya 100mm L IS och har även haft den äldre modellen som jag sålde för några månader sedan.

Jag tycker att det nya är något skarpare och dessutom har en mycket bättre (säkrare) autofokus. Dessutom så är IS bra att ha. Det nya objektivet har snyggare "oskärpa" pga. rund bländaröppning än det äldre hade.
Men det gamla 100mm är också en skarp och fin glugg

Jag använder mitt nya 100mm L IS nästan som "allroundobjektiv".
Jag ångrar mej INTE att jag bytte men om det är värt 3000 kronor det kan bara du själv avgöra. Jag använder dessutom stativfästet till båda objektiven för bättre balans men det är inte nödvändigt.

Hoppas att du får någon hjälp av det.
Lycka till önskar Bengt H
 
Jag har haft det gamla och tyckte att det var rejält kass, det nya är riktigt bra och jag använder det mycket även till annat än rent macro. Mitt exemplar av det gamla var antagligen dåligt, men eftersom det ansågs att det var tillräckligt bra så tyder det på mycket ojämn kvalité och ganska mediokra prestanda. Det nya är skarpare, vädertätat, har IS - det är inte perfekt, men det är klart bra iaf.
 
Macro 100 mm

Jag har det utan IS och jag är mycket nöjd.
Titta gärna på mina macrobilder då jag använt det till i princip alla.
Några av de äldsta bilderna har jag tagit med Tamron 90mm 2,8. Det är också ett mycket bra objektiv som jag var nöjd med. Hade det så länge så jag körde slut på det.
Ville testa något nytt så därför blev det Canon 100 mm 2,8.
Men som sagt, jag är väldigt nöjd.
Har inte testat det med IS ska jag tillägga.

Lycka till =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.