Annons

100Mb Bilder-Hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Juliana

Medlem
Hej! Jag har precis fått ett jobb erbjudande där man måste leverera 100Mb/TIFF bilder. Jag har en 5D och får bara upp till 36Mb om jag sparar bilderna i Photoshop som TIFF.
Jag funderar på att köpa en EOS 1Ds Mark II, som har flera megapixlar.
Hur fungerar relationen mellan megapixlar och megabytes?
Kan man få en 3x större bild bara för att man fotograferar med en 1D?
Eller finns det ett knepp man kan använda i Photoshop för att få 100MB bilder från en 5D och behålla kvaliten?
HJÄLP!

Vad är motiveringen för 100mb??

1Dsm2 ger ca 50-60mb i 8bit och 100-110mb i 16bit tiff.

Resten får väl bli en fråga om upplösning och storlek.

Jerry

Interpolera upp dom i omgångar genom att öka bildstorleken på 10% åt gången (sätt 110% i dialogen bildstorlek) och sedan spara i 16 bitar Tiff//jesper

Det viktigaste är att ta reda på vad kunden vill ha och behöver. Dom kanske inte har örnkoll på vad dom köper. Kolla var och i vilka storlekar bilderna ska användas. Det är inte alls säkert att dom behöver så stora filer.

Är dom vana att köpa skannade bilder är 100 Mb inte lika ointagligt.

Om dom nu skulle behöva "riktiga" digitala 100 Mb filer så lär dom bli skitsura om dom får interpolerade bilder i 16 bitar. Det är vanligast att man levererar bilder i 8 bitar.

Om det är så stora filer som gäller så är det i princip bara mellanformat med ett bra bakstycke som håller måttet.

Finns det budget så är det inga problem att hyra. Går på ca. 5000:-/dygn.

EDIT syftningsfel...

Senast ändrad:
Det finnns flera bildbyråer som kräver 100 MB för inskannade bilder. Men de brukar acceptera bilder från 5D.

Tack för hjälpen!

Hej Allihopa!
Tack för snabba svar!
Jag vill nämligen försöka sälja mina arkivbilder till byrån och det vore toppen om de skulle klara deras krav. Jag har använt ´interpolation´ förrut med mindre bilder så jag kommer att prova det igen och höra vad de säger. De vill ha bilderna tyvärr i 8bit tiff.
Då väntar jag och köper den EOS 1Ds Mark III som kommer snart!

Tack igen!

juliana

Är lite nyfiken men vilken byrå är det? Konstigta tt man måste gå och köpa ett kamerahus för 50-70 papp för att kunna leverera bilder. Dom lär projsa bra för bilderna för att du ska kunna räkna hem den investeringen...Min byrå säljer bilder som bara den i upplösningar från 6 Mpx

//J

Väldigt nyfiken...

Jesper71 skrev:
Är lite nyfiken men vilken byrå är det? Konstigta tt man måste gå och köpa ett kamerahus för 50-70 papp för att kunna leverera bilder. Dom lär projsa bra för bilderna för att du ska kunna räkna hem den investeringen...Min byrå säljer bilder som bara den i upplösningar från 6 Mpx

//J

...är jag också. En bildfil på 100Mb i TIFF och 8 bitar motsvarar en sensor med 35 megapixel. I 16 bitar blir det halva= drygt 17, vilket skulle motsvara 1DsMKII:s sensor.

Har aldrig haft problem med någon byrå när jag levererat interpolerade bilder från en 6 mp kamera. En 5D och en Kodak Pro slr/c brukar jag numera använda. De är ju på 12,8 resp 14 mp och båda går att interpolera upp "hyfsat" till 42 megapixel och 118 Mb i 8-bitars och 236 Mb i 16- bitars TIFF. Men jag har aldrig i h-e hört talas om sådana specar som de kräver av dig från en liten DSLR. Inte ens en 1DsMKII fixar det "rent av" i 8 bitars TIFF.

Nu kanske de pratar om Mellanformatskameror, typ Hasselblad med Phase Onebakstycken, scannande baksycken eller digitala "magasin" som en del kallar de med ccd-sensor i. Och då är det en annan sak. Men så stora bilder som 100Mb Tiff kräver ett bra betraktningsavstånd. Vad ska bilderna vara till? Att tryckas på 5 meter höga annonspelare?

Svara gärna någon som är expert på just leverans till reklambyråer för jag levererar bara då och då till ett par sådana. Scannade dior från en 35mm slr brukade räcka förr innan den digitala tekniken slog igenom (och skapade vansinniga pixel- och storleksrace).

Hälsningar/LA

Byrån i frågan samarbetar med GETTY IMAGES. Jag har gjort min läxa nu och läst några amerikanska diskussioner om detta och det verkar som för att kunna sälja sina bilder till Getty, är det bara bilder tagna med en EOS1Ds som klarar deras 100Mb krav. Nu är det bara att ´figure out´ om interpolationen på mina gamla bilder klarar det också!

Helt ärligt så tror jag att dom endast vill ha 100mb inscannade analoga foton. Är dom digitala så är det helt annorlunda. Skriv till dom och hör innan. Vore löjligt om en kamera som 5D inte skulle vara bra nog.

Den Getty-fotograf jag pratat säger att det räcker med Eos 5D även om han har 1Ds mark II. Men han är less på att skanna bilder i 100MB och plocka damm på dem.

testade lite

det där mwed filstorlek: Nikon D200 rawfil sparat i TIFF/32bit blir 118meg fil...och en D2h raw sparad i TIFF/32 blir runt 48meg!

huuuh vilket slöseri på utrymme!

--J--

Juliana skrev:
Hej! Jag har precis fått ett jobb erbjudande där man måste leverera 100Mb/TIFF bilder. Jag har en 5D och får bara upp till 36Mb om jag sparar bilderna i Photoshop som TIFF.
Jag funderar på att köpa en EOS 1Ds Mark II, som har flera megapixlar.
Hur fungerar relationen mellan megapixlar och megabytes?
Kan man få en 3x större bild bara för att man fotograferar med en 1D?
Eller finns det ett knepp man kan använda i Photoshop för att få 100MB bilder från en 5D och behålla kvaliten?
HJÄLP!

hmm, låter skumt. Vad filerna handlar på beror ju som sagt på kamerans antal pixlar, men filerna kan även bli större på annat vis, tex genom att applicera många stora komplexa filter i photoshop, men det hjälper ju inte bildkvaliteten på något sätt, vad ska dom ha bilderna till? stora utskrifter? då är mitt råd att interpolera...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar