Annons

100 år gamla färgfoton

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag såg bilden på kameran och negativen minns jag att min gamla fotolärare på grafiska skolan berättade om den kameratekniken. Samma teknik användes som sagt i reprofotografi, men med lite andra metoder naturligtvis.

Då fick man fram fyra negativ (cmyk) som belystes på plåt och sedan trycktes. Undrar vilken teknik de använde för att få ner de färgseparede bilderna på papper?

Laterna Magica ? Elektriciteten var väl inte så utbredd vid tiden. Den fanns väl även då men inte i vägguttagen, som vi har idag. Med tanke på dagens elräkningar så var det nog inte så dumt att leva på den tiden ;o)!

Jag undrar om man över huvud taget gjorde det på den tiden? Det stod i länken att plåtarna sattes tilsammans och visades med projektion, alltså med projektor.

Ja, det kanske gick till så. Men jag får ändå inte ihop det. För att kunna projicera behövs tre olika positiva filmer som dessutom filtreras eller färgas in. Imponerande och intressant är det, ska googla och se vad jag hittar

Ja, det kanske gick till så. Men jag får ändå inte ihop det. För att kunna projicera behövs tre olika positiva filmer som dessutom filtreras eller färgas in. Imponerande och intressant är det, ska googla och se vad jag hittar

Jo jag tror dom filtrerades vid projektionen om jag läste rätt?

från samma sida som jag hämtade bilderna på kameran och negativet ( http://sechtl-vosecek.ucw.cz/en/expozice5.html ) finns ett exempel på en kolbromidförstoring som prokudin-gorskij gjorde. dessa bestod alltså av tre förstoringar som sedan behandlades kemiskt i gelatinpigment, som fick en överförd bild. dessa tre överförningar monterades försiktigt på papper, och resultatet (efter 2-3 arbetsdagar) blir som bifogat.

Tackar för länken! Där finns också lösningen på hur man projiserade bilderna: " A contact triple black and white positive was printed on a glass plate and then projected through a special triple projector. Each of the three positives was projected on the screen through a different filter. "

Här bilder på såna projektorer, också från länken:

Bilagor

• Projectionedcoloryarcopy.jpg
    Projectionedcoloryarcopy.jpg
    55.7 KB · Visningar: 143
  • Projectored.jpg
    Projectored.jpg
    50.8 KB · Visningar: 143
Intet nytt under solen brukar det heta. Och den förste som lyckades ta ett färgfoto var den skotske vetenskapsmannen och prästen James Clerk Maxwell som presenterade ett färgfoto 1961. Han tog 3 bilder genom 3 färgade filter gjorda av färgade vätskor och kunde sedan lägga samman dessa 3 bilder genom att projicera dem genom samma filter som de tagits genom.

Sedan har denna metod återuppfunnits ett antal gånger och varje gång ansetts vara revolutionerande nyheter.

Intet nytt under solen brukar det heta. Och den förste som lyckades ta ett färgfoto var den skotske vetenskapsmannen och prästen James Clerk Maxwell som presenterade ett färgfoto 1961. Han tog 3 bilder genom 3 färgade filter gjorda av färgade vätskor och kunde sedan lägga samman dessa 3 bilder genom att projicera dem genom samma filter som de tagits genom.

Sedan har denna metod återuppfunnits ett antal gånger och varje gång ansetts vara revolutionerande nyheter.

Ska väl vara 1861 antar jag. Nej, Prokudin var inte först med detta, utan tekniken med att sätta samman tre filtrerade bilder var välkänd och inget han uppfann. Att behöva ta tre olika exponeringar och sedan sätta samman blev en återvändsgränd, det var bröderna Lumieres autochrome-metod med en enda exponering som sedan tog över. Men färgbilden som sådan fyller alltså 150 år i år, vilket är ganska fantastiskt.

Senast ändrad:
Rätt lustigt att samma teknik används än idag. Jag tänker på den typen av projektorer som används i konferensrum mm, de där (omoderna) som man visserliger inte ser så ofta som projicerar rött grönt och blått och ofta har misspass. Som Torparfarsan sa, inget nytt under solen!

Intet nytt under solen? I beg to differ ;-)

Jag skulle faktiskt säga att sensorn i en digitalkamera är ett rätt stort steg framåt från den här tekniken :)

Jag skulle faktiskt säga att sensorn i en digitalkamera är ett rätt stort steg framåt från den här tekniken :)

Ja det är förstås sant, men det är samma naturlagar och grundlagar som gäller. Fortfarande färgsepareras bilder för att kunna tryckas t.ex.

Hur har man gjort när man har digitaliserat de här bilderna?

Har man tagit de tre svartvita bilderna och konverterat till sin respektive färg för att sedan lägga ihop dem efteråt? Det borde väl betyda att det går att förbättra de digitala bilderna avsevärt jämfört med hur de såg ut tillsammans när de visades med projektorn?

Inte direkt, sensorn i din digitalkamera är lite som bröderna Lumières autochrome med ett inbakat raster för att ge enskilda bildpunkter färg; färgupplösningen i din kamera är alltså inte lika hög som bildupplösningen.

Något liknande Prokudins teknik används i bättre videokameror, där ett prisma separerar bilden så att den når tre svartvita sensorer utan filter för bättre färgkvalitet.

Inget nytt under solen, alltså.

Har man tagit de tre svartvita bilderna och konverterat till sin respektive färg för att sedan lägga ihop dem efteråt? Det borde väl betyda att det går att förbättra de digitala bilderna avsevärt jämfört med hur de såg ut tillsammans när de visades med projektorn?

Man har scannat plåtarna och lagt i varsin kanal i Photoshop, grovt sett. Sen har man naturligtvis bearbetat dem en hel del. Bilderna kommer från en utställning gjord i Washington för några år sen, och restaureringsarbetet tog nog rätt lång tid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar