Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

100 år gamla färgfoton

Produkter
(logga in för att koppla)
Underbara bilder. Tack för tipset Niklas.

Tankarna leder till - 100 år vad har hänt under tiden för folket på bilderna, deras barn och deras barnbarn och vad har hänt inom fotografin, har bilderna blivit bättre? Nej jag tycker inte det.

Tack för tipset, bilderna är fantastiska!
Trodde inte det var möjligt så kollade på Wikipedia och där fanns
oxå en bild jag kände igen från länken.
Monica

Fantastiskt fina bilder.
Men jag blir en aning skeptiskt, så bra kvalitet och färger fanns väl knappast för hundra år sedan? De ser lite kolorerade och skärpta ut, men skit samma, de är fina.

Edit:
Läste lite noggrannare och så vilken teknik som användes. Det är samma teknik som användes förr i reprofoto, dvs att ta svartvita bilder genom rött, blått och grönt filter för att kunna få ut CMY(K) för att sedan trycka varje delfilm med sin färg.

Det mest imponerande var att han lyckade få människorna tillräckligt stilla mellan varje filterbyte.

Senast ändrad:
Fantastiskt fina bilder.
Men jag blir en aning skeptiskt, så bra kvalitet och färger fanns väl knappast för hundra år sedan? De ser lite kolorerade och skärpta ut, men skit samma, de är fina.

Edit:
Läste lite noggrannare och så vilken teknik som användes. Det är samma teknik som användes förr i reprofoto, dvs att ta svartvita bilder genom rött, blått och grönt filter för att kunna få ut CMY(K) för att sedan trycka varje delfilm med sin färg.

Det mest imponerande var att han lyckade få människorna tillräckligt stilla mellan varje filterbyte.

Intressant det här med gamla färgbilder. Och man kan visst undra om de här ryska bilderna var lika bra på den tiden det begav sig, om de kunde fås på papper (och inte bara med projektion) osv? Kodacachrome-filmerna från 30-talet använde en annan teknik. En svartvit film med tre lager som hade inbakade färgkopplare, där färgerna tillsattes i efterhand. Kodachrome (och samtida Agfachrome) gjorde det möjligt att något så när billigt ta fram färgbilder.

Jag googlade lite och fann att Kodachrome/Agfachrome-teknikerna från början hade sin grund i en teknik med färgraster framtagen 1893 av Irländaren John Joly, och den vidareutvecklades av bröderna Lumiere 1904 (autochrometekniken) som var den första färgtekniken där man bara behövde göra en exponering. Tidigare (som med Prokudin Gorskis bilder) behövdes tre exponeringar men detta förfaringssätt blev en återvändsgränd (ungefär som Niepces/Daguerres daguerrotyper). Gabriel Lippman (som senare fick Nobelpris) hade också 1888 börjat experimentera med färgfoto och 1892 lyckades han få fram några bilder med sin teknik. Bröderna Lumiere hade arbetat med Lippmann och troligtvis tagit lärdom av hans teknik när de tog fram autochrome-metoden som blev den första riktigt användbara. Så utvecklingen tog små, men viktiga steg hela tiden. Och den enes uppfinning hade alltid något med en tidigare att göra.

Graal intressant! Det är väl mindre troligt att det skulle vara tre separata exponeringar, med tanke på skärpan. Men det som framförallt fascinerar mig är tidsdokumentet, frågan är om inte levnadsvillkoren försämrades efterföljande 50 åren till efter Stalinperioden. Det kan kanske vara en shimär då det är utvalda objekt, men ändå en reflektion. Sen tycker jag fotografen har bra bildkänsla, sannolikt utan att gått någon fotoskola.

Vad jag kunde läsa mig till så är det tre separata exponeringar genom olika filter. Om det var tre separata plåtar vet jag däremot inte? Autochrome och Kodachrome behöver bara en exponering och det var det som skilde teknikerna.

Och visst blev livet hårt i Ryssland från 1914. Första världskriget, den ryska revolutionen och andra världskriget var ingen dans på rosor. Men jag tror att när vi ser hur det såg ut i färg, så blir det lite mera modernt än de svartvita och grova/råa bilder vi är vana vid. De ser helt enkelt mera gammalmodiga/eländiga ut.

Om det är tre på varandra följande exponeringar genom olika filter så är jag nyfiken på hur han lyckats ta ett så pass skarpt självporträtt. Eller kallas det fortfarande självporträtt om man sitter still och har en assistent som utför själva filterbytandet och exponerar tre gånger? :)

"He used a specialized camera to capture three black and white images in fairly quick succession, using red, green and blue filters, allowing them to later be recombined and projected with filtered lanterns to show near true color images."

Citat från länken, men om det är rätt beskrivet vet inte jag?

Jag erinrar mig en variant med speglar, som tillät ett exponeringstillfälle, men det kanske var något som kom senare? Hursomhelst är det svårt att tro på glasplåtbyte mellan tre olika exponeringstillfällen, med tanke på den tekniska kvaliteten.
Fashinerande tanke att min avkomma om hundra år skall kunna titta på mina gamla Kodachromedia och se hur livet artade sig för familjen idag!

Jag erinrar mig en variant med speglar, som tillät ett exponeringstillfälle, men det kanske var något som kom senare? Hursomhelst är det svårt att tro på glasplåtbyte mellan tre olika exponeringstillfällen, med tanke på den tekniska kvaliteten.
Fashinerande tanke att min avkomma om hundra år skall kunna titta på mina gamla Kodachromedia och se hur livet artade sig för familjen idag!

Skulle kunna tänka mig att det är någon specialkamera där man har tre plåtar med olika filter framför, som exponeras samtidigt (eller alldeles efter varandra) med hjälp av speglar som kan vridas snabbt. Eller där man snabbt kan vrida in en ny plåt utan att behöva byta kasett.

Fallplåtkamera! jag vet inte hur det fungerar, men om det fungerar som jag tror, borde tiden för exponeringarna bli rimliga.

Man kan ju tydligt se de tillfällen då människor inte varit stilla under hela exponeringen - då framträder tre "färgkanaler" med misspass. Syns även på strömmande vatten förstås.

Fallplåtkamera! jag vet inte hur det fungerar, men om det fungerar som jag tror, borde tiden för exponeringarna bli rimliga.

En sån här då menar du? Denna är från 1905, och visst kan man tänka sig att något filter i en anordning lätt kan fällas in framför (eller bakom) optiken. Exponeringarna kan göras i snabb följd efter varandra och plåten ramlar framåt med bilden nedåt så att ljuset från nästa bild inte kan nå den.

Bilagor

• Falplåtskamera.jpg
    Falplåtskamera.jpg
    74.3 KB · Visningar: 223
Graal just så och filtren kan ju sitta framför emulsionerna också, sen får man tänka på att det nog var under den ortokromatiska eran, men det kanske "årnar sej" ändå.

Jag tror nog mest på den lösningen, med tanke på tiden för innovationen och bilderna. Man kan se färgseparationen i någon bild med strömmande vatten, men överlag är det skarpare än vad traditionellt plåtbyte skulle medföra.

Var det kameran eller filmkasetterna som förskjöts mellan exponeringarna? Och var satt filtrena? Framför optiken eller direkt framför plåtarna? Skulle vara intressant att veta.

Man kan se att kasetterna kan flyttas på ställningen bakom kamerakroppen. Om kamerakroppen förskjutits hade den nog blivit parallallaxfel. Begåvad lösning mer än 100 år gammal och jag som trodde vi är mycket smartare idag ;o)!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar