Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10 månader med gatufotopoolen

Produkter
(logga in för att koppla)

dJb

Aktiv medlem
Snart har gatufotopoolen varit uppe i tio månader och som poolvärd tänkte jag se om det är någon som har synpunkter, tips eller nåt allmänt som de vill dela med sig av. Personligen tycker jag att många bra och spännande bilder publicerats och tillsammans med den aktiva gatufototråden har denna typ av fotografering lyfts fram mer än tidigare. Tror även att många "nya" fått upp intresset för gatufotograferandet.

Inledningstexten till poolen omformulerade jag efter ett tag för att det lades upp lite av varje i poolen och det kändes som risken var att den skulle utvecklas till en "slask-pool". Efter ett tag tycker jag nu att det har "stabiliserat" sig och jag gör inte många ingrepp i poolen.

Så om det är nån som har nåt att säga så gör det nu. :)

mvh
David
 
Tack för denna pool. Jag kände ju till genren sedan tidigare, men poolen fick mig att prova själv också. Ännu har jag väl inte åstadkommit några mästerverk, men det kanske kommer...

Och även om det stabiliserat sig, som David säger, dyker det upp en och annan bild som inte är gatufoto i poolen, inte enligt min tolkning av kriterierna iallafall: Urban miljö och människor i någon "situation". Men om David fortsätter sitt ypperliga jobb och rensar så kanske det blir ännu bättre framöver, folk lär sig med tiden.
 
Gatufotografering är roligt och stimulerande och har många anhängare. En hel del bilder tas dock inte på gatan utan lite var stans. Personligen skulle jag vilja kalla denna typ av fotografering för situationsfotografering i stället...ett lite vidare begrepp...betona att något ska hända i bilden...utan förklarande bildtexter.

mvh
Janne
 
cereus skrev:
Gatufotografering är roligt och stimulerande och har många anhängare. En hel del bilder tas dock inte på gatan utan lite var stans. Personligen skulle jag vilja kalla denna typ av fotografering för situationsfotografering i stället...ett lite vidare begrepp...betona att något ska hända i bilden...utan förklarande bildtexter.

mvh
Janne

I början förde vi en diskussion om detta och vad de flesta tyckte var att situations/snap shot riskerar att bli en lite för vid definition. Det kan ju inkludera nästan allt mellan himmel och jord och som poolvärd blir då arbetet nästan omöjligt. Gatufotografering är ju även ett vedertaget begrepp och under de senaste månaderna tycker jag både intresset och kunskapen om genren har ökat vilket jag tycker märkts både i poolen och i maratontråden "gatufoto" i forumet.

Däremot så skulle man kunna föra en lite vidare diskussion om vad gatufoto är, vad som utmärker ett bra gatufoto etc. Vet att både Bengan och Alf Johansson uttalat sig i ord och med exempel tidigare. Men det kanske inte skadar med en fortsatt diskussion och mission? :)

/D
 
Håller med Magnus. Poolen (och även Gatufoto-tråden under "Arbetsuppgifter" som startades av Lasse H) har gjort att jag fått upp ögonen för gatufoto. Lätt att komma igång, svårt att bemästra.
 
Tycker att gatufoto-polen är både trevlig och innehåller mycket bra gatufoto. Tror att det är bra om den inte blir för pretentiös. Iofs ramlar det väl in bilder som ligger på gränsen i bland, men tycker inte det gör så mycket om man inte ser ett mönster att den används som "slask" för att exponera sina bilder som du skrev.

Man får inte glömma att det kan vara en ganska hög tröskel att komma över bara detta att höja kameran offentligt och fota människor man inte känner. Så jag tror att det är bra att ha det i åtanke när man ser en del första "staplande steg". När väl tröskeln passerats kommer ganska snart mer genomtänkta och bättre bilder.

Tycker också att det är kul att se ett ökat intresse för den levande fotografin på gatan, och där har gatufotopolen gjort mycket.

Tror också att vi "gatufoto frälsta" i och med en mer "spontan" inställning både i polen och "maraton" tråden kan bryta trenden med färre kommentarer (som man tyvärr ser i andra poler) och inspirera varandra till nya höjder :)

Om jag skulle önska något vore det väl att de som är aktiva i tråden med många fina bilder även la upp lite mer i polen.
 
Hej, jag talade lite löst med David om att banta den inledande textmängden i poolen så att den blir lite mer välkomnande för en större krets. Här kommer ett första utkast som jag hoppas att fler kan tycka till om.

-------------------------------------------------
GATUFOTOGRAFI [stor text]

Välkommen till gatufotografins oemotståndliga värld!

Du betraktar förmodligen urbana miljöer som en teater och gillar möjligheten att stoppa tiden. För dig innebär gatufotografin ett sätt att kunna dokumentera något speciellt som hör till tiden eller kulturen. Oftast innehåller dina bilder människor, gärna ur vardagen och frysta i ett ögonblick som inte ögat hinner uppfatta.

I gatufotopoolen strävar vi efter att publicera bilder i den här andan.

Här är en länk till GATUFOTO med det mesta inom gengren.
-------------------------------------------------

Vad tycks?
 
Jag tycker det är en bra text. Kanske det inte behövs fler länkar?

En kort historik också kanske? Med länkar till några av "giganterna".. HCB, Frank, Koudelka? Så man får lite känsla..?

Vad säger ni andra?
 
Bra att detta intresseområde finns.
Men det kommer ganska långt ner i hierarkin
på förstasidan, vilket är mindre bra.

Bilder-Bildpooler-Intressegrupper-Gatufoto

Det måste gå att göra en mer direkt ingång till alla intresseområden.

Den nya texten är bra. Gatufoto är en etablerad genre, men varning för att låsa fast sig vid en viss"stil" inom genren. Begreppet bör tolkas ganska generöst.

Jag tycker det vore bra att länka direkt till några bilder från gatufotograferandets historia. Ja, fotografier av mästarna. Glöm inte Brassai.

Sedan tycker jag det är självklart att poolvärden(redaktören) ska få välja ut några av inkomna bilder och låta dem cirkulera i introt till poolen. Det är märkligt vad svårt det ska vara att genomföra. Passar det inte in i koden?
 
Jag tycker att texten känns bra. Den låter begreppet gatufoto vara ganska öppet vilket är bra, alltför hård styrning kan bli begränsande och vara ett hinder.

Håller med om att länkar till bilder av några av mästarna kan vara bra.

Skulle också önska att fler av dem som lägger bilder i gatufototråden la ut bilder i poolen.
Nu måste man titta på två ställen, det blir väldigt mycket klickande.
 
Jag tycker texten är bra, föredömligt kort och kärnfull.
Kanske att det ska understrykas lite mer (utan att bli pekpinne) att det ska vara människor med. (För annars är det väl inget riktigt Gatufoto?)

Gärna länkar till bra bildexempel, mästare eller utvalda ur poolen går väl bra vilket som.
 
Har lagt in några länkar efter önskemål.

-------------------------------------------------
GATUFOTOGRAFI [stor text]

Välkommen till gatufotografins oemotståndliga värld!

Du betraktar förmodligen urbana miljöer som en teater och gillar möjligheten att stoppa tiden. För dig innebär gatufotografin ett sätt att kunna dokumentera något speciellt som hör till tiden eller kulturen. Oftast innehåller dina bilder människor, gärna ur vardagen och frysta i ett ögonblick som inte ögat hinner uppfatta.

I gatufotopoolen strävar vi efter att publicera bilder i den här andan.

Här är några relevanta länkar:
Gatufoto
Henri Cartier-Bresson
Robert Frank
Josef Koudelka
Bruce Davidson
Elliot Erwitt
Brassai
-------------------------------------------------

Bättre nu?
Ulf
 
Artificiell skrev:
Jo då!
Jaså?
Jo, det kan man ju ha olika åskter om, och jag påstår inte att min är rätt - eller din.

I vilket fall tog jag mej friheten att redigera lite i texten, spara eller förkasta som du vill. (Mina ändringar i kursivt).
Genialiskt att länka direkt till Googles bildsök, föresten.

-------------------------------------------------
GATUFOTOGRAFI [stor text]

Välkommen till gatufotografins oemotståndliga värld!

Du betraktar förmodligen urbana miljöer som en teater och gillar möjligheten att stoppa tiden. För dig innebär gatufotografin ett sätt att kunna dokumentera något speciellt som hör till tiden eller kulturen. Människor, gärna i vardagliga situationer, frysta i ett ögonblick som inte ögat hinner uppfatta.

I gatufotopoolen strävar vi efter att publicera bilder i den här andan.

Relevanta länkar:
Gatufoto - en svensk webbplats om fotograferingens formel 1.
Wikipedia om gatufoto.

Bilder från några av de stora namnen i genren:
Henri Cartier-Bresson
Robert Frank
Josef Koudelka
Bruce Davidson
Elliot Erwitt
Brassai
-------------------------------------------------
 
Eftersom gatufoto inte måste ha med människor i bild så tycker jag att den föreslagna texten räcker. Däremot gillade jag din indelning och text till de olika länkarna.
 
alf109 skrev:
Tycker att gatufoto-polen är både trevlig och innehåller mycket bra gatufoto. Tror att det är bra om den inte blir för pretentiös. Iofs ramlar det väl in bilder som ligger på gränsen i bland, men tycker inte det gör så mycket om man inte ser ett mönster att den används som "slask" för att exponera sina bilder som du skrev.

Man får inte glömma att det kan vara en ganska hög tröskel att komma över bara detta att höja kameran offentligt och fota människor man inte känner. Så jag tror att det är bra att ha det i åtanke när man ser en del första "staplande steg". När väl tröskeln passerats kommer ganska snart mer genomtänkta och bättre bilder.

Tycker också att det är kul att se ett ökat intresse för den levande fotografin på gatan, och där har gatufotopolen gjort mycket.

Tror också att vi "gatufoto frälsta" i och med en mer "spontan" inställning både i polen och "maraton" tråden kan bryta trenden med färre kommentarer (som man tyvärr ser i andra poler) och inspirera varandra till nya höjder :)

Om jag skulle önska något vore det väl att de som är aktiva i tråden med många fina bilder även la upp lite mer i polen.


Varit på semester :)
inte sett detta "tyckandeformulär" förrän nu David!
(Nära Malmö! :) Skanör/Falsterbo)

Och så till saken,
håller i stort med Affe...

Tex: "Man får inte glömma att det kan vara en ganska hög tröskel att komma över bara detta att höja kameran offentligt och fota människor man inte känner......"

Helt klart är det så!

Så jag tycker gatufotopolen funkar bra!
Tack David!


Och vad vill jag mer säga...!? ;)
Jo, som sagt,
lägg inte för mycket bilder i forumtråden "gatufoto"
utan lägg mer bilder i Poolen Gatufoto!!

För där kommer sanningens minut! ;)

För en gatufotograf måste ju ha litet mod!! ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.