Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10-bitars färg ger svarta mellantoner på skärmen.

Produkter
(logga in för att koppla)

Motorfantast

Aktiv medlem
Hej!
Jag funderade länge på en ny bra skärm. Eizo skriver om fina tonövergångar med 10-bitars färgdjup så jag blev naturligtvis sugen på att skaffa även grafikkort med stöd för 10-bitar.
Nu har jag en Eizo Flexscan SX2462 och ett AMD Firepro V3900, anslutet via displayport.

Skärmen verkar hur bra som helst när jag väljer Adobe rgb eller wide gamut som skärmprofil i kontrollpanelen. Än så länge bara med 8 bitar.

När jag i grafikmjukvaran aktiverar stöd för 10 bitar per kanal uppmanas jag att starta om datorn för att inställningarna ska börja gälla.
Sen blir mellantonerna så gott som svarta på skärmen, då har jag inte ens börjat med inställningarna i Photoshop eller View NX där jag sorterar bilder m.m.

Varför blir skärmen nästan svart förutom högdagrarna?
Är det någon speciell färgprofil som går att välja för skärmen just för 10-bitar?
Gammajusteringen på skärmen är långt ifrån att räcka till för att ljusa upp skuggorna.

Jag har letat på google, Eizos FAQ, AMDs FAQ, men inget av de ställena ger mig svar på varför.

Lite hjälp tack...
Annars får jag nöja mig med 8 bitar tills jag blivit proffs på färghantering.
 
Hej!


Jag har letat på google, Eizos FAQ, AMDs FAQ, men inget av de ställena ger mig svar på varför.

Lite hjälp tack...
Annars får jag nöja mig med 8 bitar tills jag blivit proffs på färghantering.

Det verkar som du inte har en kalibrator till din skärm, eftersom du väljer arbetsfärgrymder som en skärmprofil. 10 bitar är något som kan bidra till marginellt bättre skärmåtergivning när du har kalibrerat din skärm på ett bra sätt. Att använda 10 bitar utan att ha kalibrerat den är ingen större idé.

Med vänliga hälsningar
Stefan
 
Jag har aldrig haft det problemet, har ett FirePro 4800. Jag har iofs alltid haft skärmprofiler när jag slagit över till 10-bitar. ViewNX är ett program jag också kör.

Som Stefan säger så ger det väldigt lite att använda 10-bitar utan att profilera skärmen. Det är först vid profilering som man börjar märka skillnad. Vid profilering tappar man 1-2 bitars omfång, så då är det skönt att ha 8-bitar kvar.

10-bitars färghantering har i Windows 7 ett antal nackdelar, största är att aero blir avslaget. I Windows 8 har jag hittils inte märkt en endaste nackdel med att köra 10-bitar.

/Karl
 
Ingen kalibrator nej, men när jag försöker ändra gammavärdet i grafikmjukvaran så gör det ingen skillnad. När jag försöker med windows färgkalibrering så funkar det inte när jag kör 10 bitar. När jag gör det vid 8-bitar får jag en varning om att skärmen använder bred gamut.
 
Ingen kalibrator nej, men när jag försöker ändra gammavärdet i grafikmjukvaran så gör det ingen skillnad. När jag försöker med windows färgkalibrering så funkar det inte när jag kör 10 bitar. När jag gör det vid 8-bitar får jag en varning om att skärmen använder bred gamut.

Att göra det hela utan en colorimeter blir aldrig mer än halvdant.

/Karl
 
Vid 8 bitar blir det ganska bra med de profiler som redan finns att välja mellan. Även om jag skulle skaffa en kalibrator och göra en profil för 10 bitar så har jag svårt att tro att det skulle bli mjuka och fina övergångar i skuggorna eftersom alla mellantoner redan är helt svarta. Fungerar inte adobe rgb, wide color gamut eller liknande vid 10-bitar?
 
Vid 8 bitar blir det ganska bra med de profiler som redan finns att välja mellan. Även om jag skulle skaffa en kalibrator och göra en profil för 10 bitar så har jag svårt att tro att det skulle bli mjuka och fina övergångar i skuggorna eftersom alla mellantoner redan är helt svarta. Fungerar inte adobe rgb, wide color gamut eller liknande vid 10-bitar?

Jo, men så länge dom profilerna inte har en skärmprofil att gå mot så famlar dom i blindo.

/Karl
 
Vid 8 bitar blir det ganska bra med de profiler som redan finns att välja mellan. Även om jag skulle skaffa en kalibrator och göra en profil för 10 bitar så har jag svårt att tro att det skulle bli mjuka och fina övergångar i skuggorna eftersom alla mellantoner redan är helt svarta. Fungerar inte adobe rgb, wide color gamut eller liknande vid 10-bitar?

Men de profilerna beskriver inte din skärm, vare sig vid 8 eller 10 bitar. De profilerna är aldrig avsedda att användas som en skärmprofil. En profil är ju en beskrivning av din enhets färgegenskaper.

Min rekommendation är att du skaffar en kalibrator och använder den vid 8 bitars läge i första steget. Att få ut 10 bitar från videokortet kan ge en liten, men knappt märkbar förbättring och då framförallt om du har en skärm som inte kan hårdvarukalibreras och ligger en bit ifrån de värden som du vill kalibrera till. Då ger dessa extra 2 bitar en minskad risk för att skärmbilden blir posteriserad, det vill säga att du ser övergången från ett valörsteg till det närmast ljusare/mörkare.

Med vänliga hälsningar
Stefan
 
Ska det verkligen behövas skärmkalibreringsgrejer för att kunna visa mellantoner i 10-bitarsläge?
Jag laddade ner ett par ICC-profiler för just in skärmmodell från Eizos hemsida för att se om det blev någon skillnad, men de funkar inte heller i 10-bitarsläge. Skärmdump tror jag inte funkar för att visa skillnaden så jag tog bilder med kameran istället. Samma inställningar på både skärm och kamera på båda bilderna som visar datorns skrivbord.

Går det verkligen att få fina tonövergångar i skuggorna om man ska kalibrera så att det svarta blir mellantoner?

Edit: Skrev fel, det var en färgprofil med filändelsen .icm som jag hämtade från Eizos hemsida.
 

Bilagor

  • DSC_9960.jpg
    DSC_9960.jpg
    28.3 KB · Visningar: 855
  • DSC_9961.jpg
    DSC_9961.jpg
    30.2 KB · Visningar: 853
Senast ändrad:
Ska det verkligen behövas skärmkalibreringsgrejer för att kunna visa mellantoner i 10-bitarsläge?
Jag laddade ner ett par ICC-profiler för just in skärmmodell från Eizos hemsida för att se om det blev någon skillnad, men de funkar inte heller i 10-bitarsläge. Skärmdump tror jag inte funkar för att visa skillnaden så jag tog bilder med kameran istället. Samma inställningar på både skärm och kamera på båda bilderna som visar datorns skrivbord.

Går det verkligen att få fina tonövergångar i skuggorna om man ska kalibrera så att det svarta blir mellantoner?

Edit: Skrev fel, det var en färgprofil med filändelsen .icm som jag hämtade från Eizos hemsida.

icc och icm är samma sak, Windows har då och då kallat sina profiler för icm. Skärmkalibreringsgrejor behövs vare sig man ska arbeta med 8- eller 10-bitar. Och egentligen är det först när du kalibrerar en skärm som du har någon som helst nytta av dessa extra bitar.

Än så länge är det få sammanhang som det fungerar att få ut 10 bitar från ett videokort fram till skärmen. Du måste ha rätt kort, rätt operativsystem, rätt anslutningsmetod och, inte minst, program som verkligen drar nytta av detta. Photoshop CS6 för Windows stöder 10 bitar, mycket få andra program gör det.

För mig är detta med 8 eller 10 bitar inte så viktigt. Utan en vettig skärmkalibrering har du ingen chans att se någon som helst fördel av detta. Vad du kan få, efter du har kalibrerat din skärm ordentligt, är något mjukare valörsteg i bilden. Skillnaden är marginell.

Med vänliga hälsningar
Stefan
 
För mig är detta med 8 eller 10 bitar inte så viktigt. Utan en vettig skärmkalibrering har du ingen chans att se någon som helst fördel av detta. Vad du kan få, efter du har kalibrerat din skärm ordentligt, är något mjukare valörsteg i bilden. Skillnaden är marginell.

Med vänliga hälsningar
Stefan

Det beror helt på hur stora ändringar profileringen kommer fram till behövs att göras. Många skärmar kan inte ställa in temperaturen helt steglöst och ju större ändringar man måste göra mot omgivningsljuset desto mer märks det. Jag har sett stora skillnader mellan 8 och 10 bitar på vissa skärmar t.ex. HP zr30w som nästan har lika kassa inställningsmöjligheter som en Appleskärm har. HP-skärmen räddar dock i mångt och mycket situationen med 10 bitarna.

/Karl
 
Det beror helt på hur stora ändringar profileringen kommer fram till behövs att göras. Många skärmar kan inte ställa in temperaturen helt steglöst och ju större ändringar man måste göra mot omgivningsljuset desto mer märks det. Jag har sett stora skillnader mellan 8 och 10 bitar på vissa skärmar t.ex. HP zr30w som nästan har lika kassa inställningsmöjligheter som en Appleskärm har. HP-skärmen räddar dock i mångt och mycket situationen med 10 bitarna.

/Karl

Det är ju här som det märks, när man har en dålig skärm med dåliga kalibreringsmöjligheter och tvingas lägga på en kraftig justering på den signal som går ut från videokortet. På en bra skärm är skillnaden, om inte obefintlig, så bra nära.

Med vänliga hälsningar
Stefan
 
Kalibrerar jag bara skärmen med det som går att göra i skärmens meny så blir det ju inga förluster i signalen. Skärmprofilen för att ljusa upp det svarta till mellantoner skulle ju göra att massor med information går förlorad i signalen även om det är 10 bitar, eller?
Justeringarna jag kan göra på skärmens meny är långt ifrån tillräckligt. Där kan jag justera gamma mellan 1,8 och 2,6.
2,0 verkar rätt på 8 bitars signalen, men på 10 bitars signalen skulle jag vilja sätta gamma till omkring 0,8 i skärmen...

Nästa grej får bli att prova med dvi-kabel samtidigt och se om problemet syns där också när jag aktiverar stöd för 10-bit.

Tills jag lånar en spyder kör jag med 8-bitar som vanligt eftersom det i alla fall ger avsevärt bättre färgåtergivning än min gamla Benq skärm.
 
Kalibrerar jag bara skärmen med det som går att göra i skärmens meny så blir det ju inga förluster i signalen. Skärmprofilen för att ljusa upp det svarta till mellantoner skulle ju göra att massor med information går förlorad i signalen även om det är 10 bitar, eller?
Justeringarna jag kan göra på skärmens meny är långt ifrån tillräckligt. Där kan jag justera gamma mellan 1,8 och 2,6.
2,0 verkar rätt på 8 bitars signalen, men på 10 bitars signalen skulle jag vilja sätta gamma till omkring 0,8 i skärmen...

Nästa grej får bli att prova med dvi-kabel samtidigt och se om problemet syns där också när jag aktiverar stöd för 10-bit.

Tills jag lånar en spyder kör jag med 8-bitar som vanligt eftersom det i alla fall ger avsevärt bättre färgåtergivning än min gamla Benq skärm.

Det krävs dual-link-DVI (vilket går att köra i en kabel) för att få stöd för 10-bitar. Jag rekomenderar starkt DP för 10-bitars färg.

/Karl
 
Jag använder redan displayport eftersom det står på Eizos hemsida att displayportingången måste användas med grafikkort och mjukvara som också stöder 10-bitar för at få det. DVI ger bara 8 bitar.
 
När jag har DVI ansluten till skärmen samtidigt som DP så kan jag inte aktivera stöd för 10 bitar. Skärmen ser lika bra ut på båda ingångarna. Kopplade ur DVI och kunde välja 10-bitar, startade om och DP ger nästan svart skärm som vanligt. DVI utgången har ingen signal alls när jag har valt 10 bitar.
Jag kommer alltså inte kunna ha en till skärm på DVI-utgången även om jag får det att fungera med 10-bitar på Eizoskärmen.
 
Just for the information. I am using a program called DispCalGui. It is far the best calibration i have ever used and it is ´FREE. You heard wright, free. It has many options for fotopgrapht, prepress and video with simple and very extensive tests and calibration and accepts almost any instrumnent in the market. It is worth to try. I had a screen fucked up, no way to calibrate and DispcalGui left the screen as brand new. It can create all kind of profiles including: xyz lut+ matrix, xyz lut + inverted matrix, L*a*b LUT, curvets + matrix, single curve + matrix, Gamma + matrix and single gamma + matrix, each with tons of options. The program can compensate black and white drift, calbrate only, profile only or both and much much more.
It is worth a try.

regards

Martin Chab
 
Felet avhjälpt!

Nu har jag uppgraderat datorn lite.
Skaffade mer minne för att klara av lite mer jobb i cs6, eftersom elements 9 inte klarar av råfiler från D600, och det kändes inte aktuellt att skaffa nyare version av elements.

Bytte också till en i7 processor jag hittade på Ebay och provade nu igen att växla till 10 bitars färg. DET FUNGERAR! :D

En intel core i3 540 verkar inte klara av 10-bitar. Men intel core i7 870 klarar av det.

Nu säger jag ajöss till fula tonövergångar i skuggorna och har kvar burken tills moderkortet ger upp och jag bygger en ny av de bättre grejerna i den här och skaffar resten nytt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.