Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1-timmesframkallning av S/V i Stockholm?

Produkter
(logga in för att koppla)
skeppsråttan skrev:
Någon som vet ett labb i Stockholm som kan soppa svartvitt på en timme?
Knepp brukar jag soppa min svartvita film och det tar bara runt 25 minuter (+/- 5 minuter beroende på hur färsk fixen och hur utspädd framkallaren är) plus sköljning :)

Ledsen, jag kunde bara inte låta bli.

Det var länge sedan jag kollade runt på framkallning på stan för just svartvitt. När jag frågade för en kompis räkning för ett år sedan var det flera labb som inte längre gjorde det. Dessutom så var det manuellt handarbete på de större-/proffslabb jag pratade med och det innebär med största sannolikhet att man kan glömma timmesframkallning om man inte i förväg snackar med några så att man vet att de väntar på att rullen kommer in och betalar därefter.

Fotokungen på Söder var en av de få jag snubblade som hade hyffsad s/v framkallning till rimliga priser och på riktigt papper (dvs inte färgpapper). Vissa labb framkallar ju filmen för hand och sedan stoppar de in den färdigframkallde filmen i sin stora digitalkopiator och scannar filmen samt exponerar den på färgpapper. Tydligen har Fotokungen någon entusiast som fortfarande tycker om att kopiera och kommer över och hämtar jobb hos dem. Dock så var det inte snack om någon entimmes snabbframkallning.

Nä, jag tror att det enda riktiga alternativet som funkar snabbt då är kromogenisk svartvit film (dvs sådan man kör i färgprocess/C-41).

Hoppas att det finns någon därute som kan överraska mig och meddela att det finns labb som fortfarande håller liv i detta gamla hedervärda hantverk.

Tack, Bengt. De verkar öppna tidigt också. Perfekt! Annars får jag testa Diabolaget, kan tänka mig att de skulle kunna göra det också.

Diabolaget lämnar sina sv/v jobb vidare någon annanstans så timmesframkallning vet jag inte om det är möjligt.

Ludde DeGeer labb kör vanlig hederlig tankframkallning i D76.
Tar inte allt för lång tid.

Trevlig snubbe också!

Fotomax är inte att ta i med tång ens en gång!

Om du bara ska framkalla filmen och kan göra avkall på entimmesframkallningen så finns det på flera ställen. Vet dock inte vilka som lämnar vidare filmen. Crimson har jag för mig levererar inom 6 timmar på just framkallning.

Angående Fotomax har jag bara haft erfarenhet från deras butik på Odengatan och min kompis från den gamla butiken på Slöjdgatan. Ingen av oss har vidare bra erfarenhet från dessa tillfällen. Dock så rörde det sig om färgframkallning/kopiering och det var ett bra tag sedan. Kanske hade de en dålig dag. Inte för att avråda dig men vill bara påpeka det i all vänlighet.

Samtidigt så brukade en annan vän lämna in sina semesterbilder på just butiken på Olof Palmes gata eftersom han jobbade nästgårds. Han klagade inte så att jag hörde det.

Hör gärna av dig här i tråden med hur det går. Det kan vara bra att kunna rekommendera ett bra svartvitt labb till folk som inte vill göra jobbet själva.

maxzomborszki skrev:
Angående Fotomax har jag bara haft erfarenhet från deras butik på Odengatan/.../Samtidigt så brukade en annan vän lämna in sina semesterbilder på just butiken på Olof Palmes gata eftersom han jobbade nästgårds. Han klagade inte så att jag hörde det.

Skillnaden är väl när det handlar om semesterbilder och kravlöshet när det kommer til kvalitet. Jag lämnade i hastigheten in en större batch med filmer både färg och sv/v hos fotomax. Något jag dyrt och länge ångrar och aldrig aldrig aldrig gör om. Repiga neg, någon var bucklig efter vårdslös hantering etc.

När fy för den kedjan efter den incidenten!

maxzomborszki skrev:
Hör gärna av dig här i tråden med hur det går. Det kan vara bra att kunna rekommendera ett bra svartvitt labb till folk som inte vill göra jobbet själva.

Som redan skrivet..

Ludde DeGeer Labb.
Mycket duktig kille!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar