ANNONS
Annons

1:a Systemkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna-C

Aktiv medlem
Jag behöver lite tips på en kamera som kan passa mig. För 10-15 är sedan fotade jag lite grann med en lånad analog systemkamera. De senaste åren har jag använt en enkel kompakt digitalkamera. Jag gillar att fotgrafera, det blir mycket barn och naturbilder.

Jag har nu bestämt mig för att bygga vidare på mitt intresse och investera i en systemkamera.

Jag har läst en hel del på nätet om de olika kamerornas för- och nackdelar och jag kan bara inte bestämma mig.

Jag vill att det ska vara en kamera med bra bildkvalité, en kamera det går att växa med samt ha filmfunktion.

De kameror jag har funderat på är Nikon D 5000 och D90, Pentax K-7 och K-x samt Canon 500D och 550D

Jag kan hitta för och nackdelar med alla.

Hur begränsad blir jag med Nikon D 5000 med tanke på att bara vissa objektiv funkar till den?

D 90 och K-7 verkar vara bättre kameror men de har inga förinställda motivprogram. Hur troligt är dey att jag som relativ nybörjare kommer sakan dem? Jag vill ju lära mig att ställa in kameran själv...men behöver kanske lite hjälp i början. Inte heller Canon 550D verkar ha några motivprogram.

K-x har ibland pulserande blixtjus när det ställer in autofokus. Stör man sig på det?

Det var många frågor...hoppas att någon har tid att guida en amatör in i systemkameradjungeln.
 
Jag behöver lite tips på en kamera som kan passa mig. För 10-15 är sedan fotade jag lite grann med en lånad analog systemkamera. De senaste åren har jag använt en enkel kompakt digitalkamera. Jag gillar att fotgrafera, det blir mycket barn och naturbilder.

Jag har nu bestämt mig för att bygga vidare på mitt intresse och investera i en systemkamera.

Jag har läst en hel del på nätet om de olika kamerornas för- och nackdelar och jag kan bara inte bestämma mig.

Jag vill att det ska vara en kamera med bra bildkvalité, en kamera det går att växa med samt ha filmfunktion.

De kameror jag har funderat på är Nikon D 5000 och D90, Pentax K-7 och K-x samt Canon 500D och 550D

Jag kan hitta för och nackdelar med alla.

Hur begränsad blir jag med Nikon D 5000 med tanke på att bara vissa objektiv funkar till den?

D 90 och K-7 verkar vara bättre kameror men de har inga förinställda motivprogram. Hur troligt är dey att jag som relativ nybörjare kommer sakan dem? Jag vill ju lära mig att ställa in kameran själv...men behöver kanske lite hjälp i början. Inte heller Canon 550D verkar ha några motivprogram.

K-x har ibland pulserande blixtjus när det ställer in autofokus. Stör man sig på det?

Det var många frågor...hoppas att någon har tid att guida en amatör in i systemkameradjungeln.

Hej ! Tycker du ska titta på D90,K7 och Canon 50D som alla är liknande kameror och som alla har förinställda motivprogram ! Dom ändrar du på ratten ovanför kameran plus lägena M-A-S-P där M är helt manuellt.Alla de här modellerna är steget högre än instegsmodellerna och mer lättarbetade pga snabbknappar till alla viktiga funktioner,har topp-LCD och mycket fin högupplöst skärm på baksidan och du "växer" inte ur den snabbt som är fallet på en instegskamera i klassen under.Som du säger är det grymt störande med pulserande ljus,men det har ingen av de här 3 kameror.En viktig aspekt är också att kika på vilka typer av objektiv du behöver.Nackdelen här med Pentax är att deras objektivpriser skjutit i höjden på senare tid.Till Nikon och Canon finns många billigare prisvärda objektiv.MVH.
 
Min erfarenhet med systemkameror är ganska väldigt liten, då jag själv köpte min första systemkamera nyligen.

Klämde, kände och provade en hel bunte med kameror i affären. Bl.a D5000 och D90.
Även om min ekonomi inte tålde D90 så tänkte jag att man kan köpa en D80 begagnat.

Först å främst så ville jag ha en kamera som var skön att hålla i och kändes stabil.
Nikons kameror var, för mina händer, absolut skönas och tycker även dom kändes stabilast i kvalitén.

Jag valde bort D5000 till förmån för D80. Dels är D5000 lite för liten för mina händer dessutom har D80/D90 LCD på ovansidan där man ser inställningarna. Vet inte om det går att köpa till skärmskydd till D90 eller D5000. Men till D80 ingick iaf ett skärmskydd att sätta framför skärmen när jag köpte min. Liten detalj vissereligen, men slipper oroa mig för att skärmen ska repas eller ännu värre, av någon märklig anledning få sig en spricka.

Två rattar är något som jag fann väldigt praktiskt och även blev det avgörande. Kanske e något med mig men jag finner det jobbigt att behöva luta fram kameran och kolla på en display på baksidan när man ändrar något.

Med två rattar går det även väldigt fort att enkelt ändra bländare och slutar tid utan att behöva flytta kamera ifrån ögat.

Möjligheten att vinkla skärmen är vissereligen praktiskt, men hur mycket kommer du använda den funktionen i praktiken? Och är det värt att prioritera den framför dom fördelar som D90 och K-7 har?

Åk till en butik och prova kamerorna och kör på den du känner dig mest bekväm med.
Jag hadde dock kört på D90.

(Ser även nu att Pentax K-7 också har två rattar och LCD på ovansidan. Inte provat den men den verkar vara något att kika närmare på också. Väljer att inte nämna Canon alls då inte fann Canon något för mig. Att enbart ha en ratt, och att ha den på framsidan finner åtminstone jag inte speciellt bekvämt.)
 
Senast ändrad:
Även Canon 550D har flera motivprogram.

Om du är lite intresserad och har plåtat förut så
rekommenderar jag att så snart som möjligt börja använda
Bländarförval (AV) eller Tidsförval (TV).
Själv använder jag bländarförval till 80% av mina bilder
och kör helt manuella inställningar för resten.

Tänk också på att det kan vara värt att satsa mer på ett riktigt bra objektiv istället för de ganska mediokra kit-zoomar som följer med i paketen.

Jag skulle nog säga att ett billigare kamerahus och ett bättre objektiv ger mest
bildkvalitet för pengarna. Om man har en begränsad budget alltså ;-)

De flesta kamerahus är bra idag. Prova hur de olika husen passar i dina händer och hur lätt du tycker att det är att handskas med inställningarna i kameran. Kameran ska ju vara så lättjobbad som möjligt för dig.

Alla har vi olika idéer om vilken kamera som är bäst......
 
Hej ! Tycker du ska titta på D90,K7 och Canon 50D som alla är liknande kameror och som alla har förinställda motivprogram ! Dom ändrar du på ratten ovanför kameran plus lägena M-A-S-P där M är helt manuellt.Alla de här modellerna är steget högre än instegsmodellerna och mer lättarbetade pga snabbknappar till alla viktiga funktioner,har topp-LCD och mycket fin högupplöst skärm på baksidan och du "växer" inte ur den snabbt som är fallet på en instegskamera i klassen under.Som du säger är det grymt störande med pulserande ljus,men det har ingen av de här 3 kameror.En viktig aspekt är också att kika på vilka typer av objektiv du behöver.Nackdelen här med Pentax är att deras objektivpriser skjutit i höjden på senare tid.Till Nikon och Canon finns många billigare prisvärda objektiv.MVH.

Tack för svaret!
Det låter bra att D90, K7 och Canon 50 D har förinställda motivprogram, har missat det i informationen när jag läst om kamerorna. Men Canon 550D verkar vara utan det, eller?

Med tanke på objektiv tänker jag inte köpa på mig en massa olika innan jag vet exakt vad jag är ute efter. Tänker mig att ett standardkit får duga i början. Men jag vill inte bli begränsad i objektivvalen pga mitt val av kamera. Tänker mig att det finns en stor beg marknad för objektiv.
 
Min erfarenhet med systemkameror är ganska väldigt liten, då jag själv köpte min första systemkamera nyligen.

Klämde, kände och provade en hel bunte med kameror i affären. Bl.a D5000 och D90.
Även om min ekonomi inte tålde D90 så tänkte jag att man kan köpa en D80 begagnat.

Först å främst så ville jag ha en kamera som var skön att hålla i och kändes stabil.
Nikons kameror var, för mina händer, absolut skönas och tycker även dom kändes stabilast i kvalitén.

Jag valde bort D5000 till förmån för D80. Dels är D5000 lite för liten för mina händer dessutom har D80/D90 LCD på ovansidan där man ser inställningarna. Vet inte om det går att köpa till skärmskydd till D90 eller D5000. Men till D80 ingick iaf ett skärmskydd att sätta framför skärmen när jag köpte min. Liten detalj vissereligen, men slipper oroa mig för att skärmen ska repas eller ännu värre, av någon märklig anledning få sig en spricka.

Två rattar är något som jag fann väldigt praktiskt och även blev det avgörande. Kanske e något med mig men jag finner det jobbigt att behöva luta fram kameran och kolla på en display på baksidan när man ändrar något.

Med två rattar går det även väldigt fort att enkelt ändra bländare och slutar tid utan att behöva flytta kamera ifrån ögat.

Möjligheten att vinkla skärmen är vissereligen praktiskt, men hur mycket kommer du använda den funktionen i praktiken? Och är det värt att prioritera den framför dom fördelar som D90 och K-7 har?

Åk till en butik och prova kamerorna och kör på den du känner dig mest bekväm med.
Jag hadde dock kört på D90.

(Ser även nu att Pentax K-7 också har två rattar och LCD på ovansidan. Inte provat den men den verkar vara något att kika närmare på också. Väljer att inte nämna Canon alls då inte fann Canon något för mig. Att enbart ha en ratt, och att ha den på framsidan finner åtminstone jag inte speciellt bekvämt.)

Tack för svaret!
Jag ska förhoppningsvis åka till fotobutiken nu i helgen för att återigen känna lite på de olika kamerorna. Vill nog helst ha en D90 eller K-7. Men de kostar ju lite mer... Detta med två rattar har jag inte reflekterat över. Är det bländaren och slutaren som styrs med knapptryckningar när det bara finns en ratt? Och vad styrs av den ratt som finns?
 
Tack för svaret!
Det låter bra att D90, K7 och Canon 50 D har förinställda motivprogram, har missat det i informationen när jag läst om kamerorna. Men Canon 550D verkar vara utan det, eller?

Med tanke på objektiv tänker jag inte köpa på mig en massa olika innan jag vet exakt vad jag är ute efter. Tänker mig att ett standardkit får duga i början. Men jag vill inte bli begränsad i objektivvalen pga mitt val av kamera. Tänker mig att det finns en stor beg marknad för objektiv.

Alla systemkameror upp till och med dom jag nämde har motivprogram,även 550D.Eftersom Nikon och Canon är dominerande på marknaden finns så klart även då flest begagnade objektiv till dom.Samt till alla märke i varje fall Nikon-Canon-Pentax-Sony-Olympus finns tredjeparts objektiv från Sigma/Tamron att tillgå och som i många fall är lika bra men billigare.Det är rätt tänkt att börja med ett objektiv och se sedan vad man behöver.MVH.
 
Även Canon 550D har flera motivprogram.

Om du är lite intresserad och har plåtat förut så
rekommenderar jag att så snart som möjligt börja använda
Bländarförval (AV) eller Tidsförval (TV).
Själv använder jag bländarförval till 80% av mina bilder
och kör helt manuella inställningar för resten.

Tänk också på att det kan vara värt att satsa mer på ett riktigt bra objektiv istället för de ganska mediokra kit-zoomar som följer med i paketen.

Jag skulle nog säga att ett billigare kamerahus och ett bättre objektiv ger mest
bildkvalitet för pengarna. Om man har en begränsad budget alltså ;-)

De flesta kamerahus är bra idag. Prova hur de olika husen passar i dina händer och hur lätt du tycker att det är att handskas med inställningarna i kameran. Kameran ska ju vara så lättjobbad som möjligt för dig.

Alla har vi olika idéer om vilken kamera som är bäst......

Tack för svaret!!

Min tanke är att lära mig göra manuella inställningar men som sagt det var flera år sedan och
en hel del har jag nog glömt bort.
Jag kanske missuppfattade testet i tidningen Foto av Canon 550D med tanke på motivprogram . Jag får ta och läsa det en gång till.
 
Hur begränsad blir jag med Nikon D 5000 med tanke på att bara vissa objektiv funkar till den?

D 90 och K-7 verkar vara bättre kameror men de har inga förinställda motivprogram. Hur troligt är dey att jag som relativ nybörjare kommer sakan dem? Jag vill ju lära mig att ställa in kameran själv...men behöver kanske lite hjälp i början. Inte heller Canon 550D verkar ha några motivprogram.

K-x har ibland pulserande blixtjus när det ställer in autofokus. Stör man sig på det?

Om du blir begränsad med D5000 beror på lite vad du tänkt att skaffa för objektiv i framtiden och om du är intresserad av begagnat. Tänker du bara köpa nya grejer (en del gillar inte begagnat) så blir du mindre begränsad, men det finns fortfarande en hel del fasta ovjektiv som inte har inbyggd fokusmotor.
Om du är intresserad av att fynda begagnat så kan det vara en stor nackdel att huset inte har fokusmotor.

Motivprogram är ganska överflödiga. Det är väl eg inte något större fel på motivprogram i sig, utan att det sällan finns mycket information om vad kameran eg gör för prioriteringar utifrån valt motivprogram, detta gör att det är lättare att få "kontroll" på saker om man skiter i dem.
Alla kameror har ett "P-läge", där är exponeringen automatisk, men man kan själv ta kontroll över saker som vitbalans osv. Sådant är ofta helautomatiskt i motivprogrammen.
Så, strunta i motivprogrammen, oavsett vad du köper för kamera och kör på P i början, om du känner dig osäker. Sedan kan du gå över till A, S eller M (på Canon heter det lite andra saker).

Att kameran använder blixten som AF-hjälp är irriterande, om inte för fotografen så är det åtminstone väldigt irriterande för de som blir fotograferade. Jag tycker personligen att det är en styggelse och ofta hjälper det inte så himla mycket heller. Jag har dålig koll på om AF-hälpen går att stänga av på dessa kameror, men om det är möjligt så är det ju inget problem. På mina kameor (Nikon) så är det ju en lampa/led som AF-hjälp, men denna har jag stängt av då jag inte tycker att den behövs. Däremot använder jag AF-hjälpen som finns på min externa blixt, de gånger jag använder den. Den gör mycket mer nytta och är inte så störande heller.
 
jag säger bara köp en D90, jag har även fotat med canon men deras uppbyggnad om att ändra bländare o slutartid och ändra fokuspunkter är helt för rörigt, nikon har en knapp för varje av detta som sitter åtkomliga utan att behöva ändra ditt grepp om kameran

men om du får för dig att köpa nått annan än nikon rekommenderar jag ändå canon JUST FÖR att till dessa två märkena finns det oändligt med objektiv att välja mellan, man är rätt så begränsad om man kör med andra märken

GO NIKON ;)

//Nikonnörden
 
äger en D90 med kit 18-105.. är hur nöjd som helst... visst är kitobjektiven inte världsklass på men just 18-105 har fått bra kritik faktiskt... har haft den ett år och jag lär mig fortfarande. så den har utrymme för att växa i om man i nte haft system innan :)
 
Nikon D90 eller Pentax K-7 verkar vara ett vettigt val.
Pentax priser på gluggar har gått ner efter kritik om att de höjt till nästan samma nivå som Canon och Nikon.Mest kamerahus och för pengarna är K-7:an.D90 är bra,men känns aning plastig i jämförelse med K-7:an.
Du kan programmera den till att göra egna motivprogram och i praktiken bestämma vad du vill att knapparna och rattarna ska styra.Det är en smaksak som man lär sig med tiden.
Dessutom är den vädertätad,har antiskak i huset som funkar på alla objektiv.
Beträffande begagnatmarknaden så har du absolut mest att välja på till Pentax om du inte är rädd att prova helt manuella gluggar.

Thomas
 
Om kameran bara har en ratt (som t.ex D5000) så styr man på Nikon den parameter man valt som prio (bländare i A-läget och slutartiden i S-läget). I helmanuellt läge styrs bländaren av ratten om man trycker ned +/- - knappen, och slutartiden utan knappen nedtryckt.

Det funkar fint, och bör inte vara ett avgörande hinder för ett köp. Man lär sig snabbt.

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.